بازدید: 276 بازدید
دوربین مداربسته
دوربین مداربسته

دوربین مداربسته

دوربین مداربسته واژه فارسی کلمه انگلیسی  closet circuit television  یا به‌اختصار cctv هست. معنی لغوی آن جعبه جادویی مداربسته است و به دوربین‌هایی گفته می‌شود که در جای خود ثابت‌اند.
دوربین مداربسته به کلیه دوربین‌هایی گفته می‌شود که در محل خود ثابت بوده و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می‌کنند. ازآنجاکه اغلب این دوربین‌ها در حفاظت، نظارت و دستگاه‌های مانیتورینگ امنیت بکار می‌رود این واژه بیشتر به همین حیطه برمی‌گردد اما معنی فنی آن حتی دوربین‌های ویدیو تلفن و کنفرانس را نیز دربر می‌گیرد.

تاریخچه دوربین مداربسته:

اولین دوربین مداربسته در سال ۱۹۴۲ میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان به‌منظور مشاهده پرتاب موشک‌های v2 استفاده شد. یک مهندس آلمانی بنام «والتر بروچ» مسئول نصب این سیستم بود.
در آمریکا اولین تبلیغ دوربین مداربسته در سال ۱۹۴۹ مربوط به محصولی بانام «وریکون» بود که در تبلیغات گفته می‌شد به مجوز دولتی نیازی ندارد. ازآن‌پس دستگاه‌های ضبط تصاویر دوربین مداربسته در برخی پایگاه‌های فضایی بزرگ جهت ضبط تصاویر پرتاب موشک‌ها بکار گرفته شد و خیلی زود روی موشک‌ها نصب شد تا جایی که تصاویر را همراه با صدا به زمین ارسال کرد.

نخستین رونمایی از دوربین مداربسته در اماکن عمومی آمریکا در سال ۱۹۷۳ بود. زمانی که در میدان تایمز نیویورک اولین دوربین مداربسته به‌منظور جلوگیری از جرائم در محدوده نصب شد اما نقش چشمگیری در کاهش جرائم ایفا نکرد. تا اینکه در سال ۱۹۸۰ دوربین‌های مداربسته در سطح گسترده‌ای در سراسر آمریکا بخصوص در مراکز عمومی بکار گرفته شد. به نظر می‌آمد استفاده از دوربین مداربسته راهی ارزان‌تر در مقایسه با به‌کارگیری نیروهای پلیس برای شناسایی جرائم باشد.

به‌تدریج برخی از حرفه‌ها و مشاغل بخصوص آن‌هایی که بیشتر در معرض سرقت قرار داشتند نیز به دوربین مداربسته روی آوردند. در سال ۱۹۹۰ دستگاه‌های ضبط تصاویر دوربین‌ها تنها باقابلیت «ضبط بعد از شناسایی حرکت» وارد بازار شدند که استفاده از دوربین مداربسته را در این کشور بسیار بیشتر کرد. تا قبل از آن، دستگاه‌های ضبط تصاویر تا حد زیادی ازنظر میزان حجم ذخیره و قابلیت‌ها بسیار محدود بود. از نیمه دوم سال ۱۹۹۰ پلیس دوربین‌های زیادی را در سطح شهرها بخصوص مراکز عمومی، مدارس و پروژه‌های ساختمانی نصب کرد.
در انگلستان نیز استفاده از دوربین مداربسته بسیار متداول شد. شهر «نورفولک» انگلستان اولین جایی بود که دوربین‌ها در آن نصب شدند. به‌طورکلی در دهه میلادی بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ استفاده از دوربین‌های مداربسته در بسیاری از کشورها رواج یافت.

کاربردهای دوربین مداربسته:

کاربرد اصلی و عمده دوربین مدار بسته در دستگاه‌های حفاظتی است اما کاربردهای آن به دستگاه‌های حفاظتی محدود نبوده و از آن فراتر می‌رود کاربردهایی از قبیل کاربردهای پلیسی، نظامی، فضایی، صنعتی، کنترل ترافیک، ارتباطات ویدیویی و تصویربرداری نامحسوس.

 – جلوگیری از ارتکاب جرائم:

کاربرد دوربین‌های مداربسته در جلوگیری از ارتکاب جرائم بسیار وسیع است. از جلوگیری از جرائم رانندگی تا جرائم جنایی. استفاده نامحسوس از دوربین مداربسته مخفی نیز بسیار رواج یافته است. به‌طور مثال می‌توان به دوربین دستگاه‌های خودپرداز اشاره کرد که برای شناسایی جرائمی چون واردکردن تصادفی رمز کارت اعتباری کاربرد دارد.

آخرین تحقیقات آماری از شهرهای بزرگ آمریکا و انگلستان نشان می‌دهد بعد از نصب دوربین مداربسته در پارکینگ‌ها ۵۱ درصد از تعداد جرائم کاسته شده است. در فرودگاه‌ها میزان کاهش جرائم ۲۳% و در سایر مراکز عمومی روی‌هم‌رفته این مقدار ۷% بوده است.

 – کاربرد صنعتی:

در کارخانه‌های صنعتی نیز از دوربین مداربسته در محل‌ها یا مراحلی از کار که حضور فیزیکی انسان خطرناک، دشوار یا حتی غیرممکن است نیز بهره گرفته می‌شود. در کارخانه‌هایی مثل کارخانه‌های شیمیایی یا نیروگاه‌های هسته‌ای. در مراکز صنعتی استفاده از دوربین‌های اسکن خط تولید و دوربین‌های حرارتی رواج زیادی دارد.

  – کنترل ترافیک:

امروزه در اکثر کشورهای جهان از دوربین مداربسته برای کنترل ترافیک وسایل نقلیه در سطح گسترده‌ای استفاده می‌شود. ازجمله کنترل میزان ترافیک در خیابان‌ها و ارسال اطلاعات توسط gps به رانندگانی که قصد عبور از مسیر آن خیابان‌ها رادارند. تحت نظارت قرار دادن تصادفات و شناسایی جرائم رانندگی حداقل کاربردهای دوربین مدار بسته در کنترل وسایل نقلیه هستند. شناسایی خودکار پلاک خودروها ازجمله آخرین دستاوردهای دوربین‌های مداربسته در این بخش می‌باشندآموزش دوربین مداربسته

– امنیت در نقل و انتقالات:

در نقل و انتقالات عمومی از دوربین‌های مداربسته برای جلوگیری از حوادثی که ممکن است در اثر خارج از دید بودن محل صورت بگیرد استفاده می‌شود. به‌طور مثال در متروها از دوربین مداربسته برای کنترل درهای ورود و خروج مسافران به‌منظور اطمینان از اینکه مسافر از در عبور کرده است و یا موارد مشابه آن در اتوبوس‌ها و قطارهای شهری.

انواع دوربین مداربسته

ازنظر نوع سیگنال:

-دوربین های آنالوگ
-دوربین‌های تحت شبکه(IP)
-دوربین‌های دومنظوره

ازنظر شکل ظاهری و کاربرد متناظر:

-دوربین‌های سقفی(DOME)
-دوربین‌های صنعتی(Fixed)
-دوربین‌های مینیاتوری(Pinhole)
-دوربین‌های مادون قرمز(Bullet)
-دوربین‌های اسپید دام (دوربین‌های چرخشی ptz)

ازنظر قاب و پوشش:

-دوربین‌های ضد آب قاب بزرگ
-دوربین‌های مخفی
-دوربین‌های قاب فانتزی

دوربین مداربسته آنالوگ

این نوع دوربین‌ها نسل ابتدایی دوربین مداربسته می‌باشند که برای دریافت و ارسال اطلاعات صدا و تصویر از امواج آنالوگ استفاده می‌کنند. صدا و تصویر این نوع دوربین‌ها هر یک توسط کابل دو رشته‌ای جداگانه منتقل می‌شوند که یک‌رشته از سیم‌ها نقش جلوگیری از نویز بر سیم اصلی را ایفا می‌کند. کابل متداول برای تصویر این دوربین‌ها کابل کواکسیال RG است گرچه ارتباط تصویر این دوربین‌ها با کابل‌های مختلف برحسب نیاز امکان‌پذیر است.

کیفیت این نوع دوربین مداربسته همان‌گونه که از نام آن‌ها پیداست تابعی از امواج آنالوگ است. امواج آنالوگ همواره در معرض نویز قرار دارد. نویزهای مختلف الکترومغناطیسی و نویزهای ناشی از نوسانات برق همواره یکی از تهدیدات جدی بر کیفیت دوربین‌های مداربسته آنالوگ می‌باشند. به همین دلیل استفاده از کابل‌ها و تجهیزات باکیفیت بالا روی کیفیت تصویر در این نوع دوربین‌ها تأثیر بسزایی دارد.آموزش دوربین مداربسته

زمانی که نیاز به ارسال تصاویر و صدا به‌صورت بی‌سیم باشد این دوربین‌ها ضعف بزرگی از خود نشان می‌دهند. اگر قرار باشد تصاویر به همان صورت آنالوگ انتقال یابند باید از محدوده فرکانس امواج آنالوگ استفاده شود و این مسئله کیفیت تصویر را بیش‌ازپیش تحت تأثیر امواج نویز و تداخلی قرار می‌دهد. ضمن اینکه امکان رصد کردن تصاویر در محدوده برای هر کس دیگر به‌سادگی فراهم می‌شود؛ بنابراین هیچ‌وقت نمی‌تواند راه امن و مطمئن برای ارسال تصاویر آنالوگ باشد.

برای ضبط تصاویر آنالوگ نیز چاره‌ای از روی آوردن به سیستم دیجیتال نیست؛ بنابراین درنهایت باید تصاویر آنالوگ به دیجیتال تبدیل شوند. بدین منظور از دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال dvr استفاده می‌شود. دی وی آرها دستگاه‌های مختص ضبط و کنترل تصاویر دوربین‌های آنالوگ هستند. این دستگاه امکان کنترل و ارتباط دیجیتال با شبکه را نیز فراهم می‌کند.

به دلیل قیمت پایین‌تر دوربین‌های آنالوگ نسبت به دوربین‌های دیجیتال این دوربین‌ها به‌عنوان دوربین‌های مداربسته رایج در بازار ایران شناخته می‌شوند. گرچه اخیراً بازار به سمت دیجیتال شدن پیش می‌رود و بسیاری از سازمان‌ها به‌سوی دوربین‌های تحت شبکه  متمایل شده‌اند اما هنوز سرعت جایگزینی این نسل قبلی دوربین‌ها با نسل جدید دوربین‌های دیجیتال کند است.

دوربین مداربسته آنالوگ
دوربین مداربسته آنالوگ

مزایای دوربین‌های آنالوگ:

-قیمت پایین
-تنوع گسترده در بازار ایران
-سادگی نصب نسبت به دوربین‌های دیجیتال

معایب دوربین‌های آنالوگ:

-کیفیت آنالوگ: کیفیت پایین‌تر نسبت به دیجیتال
-امکان نویز پذیری: به دلیل استفاده از سیستم آنالوگ
-هزینه بالای سیم‌کشی
-ارتباط بیسیم باکیفیت پایین و ناامن

همان‌گونه که اشاره شد هنوز دوربین مداربسته آنالوگ در بازار ایران به‌عنوان دوربین‌های مداربسته متداول بکار می‌روند. شاید بتوان یکی از دلایل عمده آن را عدم نیاز به دانش شبکه‌ای دانست. بسیاری از شرکت‌ها کارمندان خود را تنها به‌منظور راه‌اندازی و نصب دوربین‌های آنالوگ آموزش می‌دهند و از آموزش‌های نسبتاً پیچیده شبکه‌ای در مورد دوربین‌های دیجیتال صرف‌نظر می‌کنند. لذا همچنان تقاضای دوربین‌های آنالوگ در بازار ایران بسیار بالاتر از دوربین‌های تحت شبکه است.آموزش دوربین مداربسته

همین امر واردکنندگان دوربین مداربسته را نیز به واردات بیشتر دوربین‌های آنالوگ نسبت به دوربین‌های دیجیتال سوق می‌دهد. درهرحال یکی از مزایای  اصلی دوربین مداربسته آنالوگ قیمت پایین‌تر آن‌هاست. گرچه همین قیمت پایین در پروژه‌های بزرگ در بالا بودن هزینه‌های سیم‌کشی گم می‌شود. توجه به این اصل که هر دوربین با یک سیم جداگانه به دستگاه کنترل‌کننده وصل می‌شود و این خود با افزایش تعداد دوربین‌ها و مسافت بالای بین دوربین‌ها هزینه زیادی را سبب می‌شود.

دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین‌های (IP) تحت شبکه نسل جدید دوربین‌های مداربسته هستند. امروزه بازارهای جهانی تمایل زیادی به دوربین‌های دیجیتال نشان داده است. این نوع از دوربین‌های مداربسته همان‌گونه که از نام آن‌ها پیداست از امواج کاملاً دیجیتال برای تحلیل و ارسال داده‌های تصویر و صدا استفاده می‌کنند؛ یعنی برخلاف دوربین‌های آنالوگ، این دوربین‌ها از همان ابتدای دریافت تصاویر امواج را دیجیتال می‌کنند. ضمن به‌کارگیری از امواج دیجیتال، آن‌ها تحت بستر شبکه کنترل و مرتبط می‌شوند. هر دوربین همانند یک وسیله در شبکه عمل می‌کند و به‌وسیله شناسه شبکه IP و در قالب الگوها و قوانین شبکه به مرکز کنترل متصل می‌گردد.آموزش دوربین مداربسته

همین ویژگی تحت شبکه بودن در دوربین‌های مداربسته تحت شبکه برای آن‌ها مزایای زیادی را به همراه می‌آورد.

دوربین مداربسته تحت شبکه
دوربین مداربسته تحت شبکه

مزایای دوربین‌های آی پی IP

-کیفیت بالای تمام دیجیتال
-امکان استفاده بهینه از کابل‌های ارتباطی
-امکان ارتباط بیسیم با امنیت و کیفیت بالا
-امکان ارسال هم‌زمان تصویر، صدا و برق در بستر شبکه

معایب دوربین‌های آی پی IP

-قیمت بالای دوربین‌ها
-محدودیت پهنای باند

دوربین‌های تحت شبکه ارتباط نزدیکی با شبکه جهانی اینترنت دارند. می‌توانند از شبکه داخلی به شبکه اینترنت متصل شوند و یا حتی مستقل از شبکه داخلی به اینترنت مرتبط شده و از آن طریق کنترل شوند.آموزش دوربین مداربسته

برای ضبط تصاویر آن‌ها دیگر نیازی به dvr نیست بلکه یک دستگاه که تنها ارتباط شبکه‌ای ایجاد کرده و داده‌های دوربین‌های تحت شبکه را ذخیره کند کافی است. به همین دلیل مفهوم ضبط دیجیتال جای خود را به مفهوم کاربردی‌تر ضبط شبکه می‌دهد. دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال nvr (ان وی ار) بدین منظور مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد دوربین مداربسته IP آنجا نمود روشنی پیدا می‌کند که در پروژه‌های بزرگ بهینه‌سازی سیستم یک امتیاز محسوب می‌شود. اینکه چگونه تصاویر با حداقل کابل ارتباطی و با بالاترین کیفیت ممکن به مرکز نظارتی منتقل شود تنها از دستگاه‌های تحت بستر شبکه برمی‌آید. امروزه یکی از دغدغه‌های مردم، عدم تمایل به وجود هرگونه سیم ارتباطی است. به همین دلیل است که شرکت‌های جهان تمام تلاش خود را بر ارتباطات بیسیم متمرکز می‌کنند.

در دستگاه‌های مداربسته آنجا که نیاز به کابل ارتباطی است دوربین‌های تحت شبکه می‌توانند با ارتباطات سری و شبکه‌ای از افزایش تعداد سیم جلوگیری کنند. حال‌آنکه در بسیاری از مواقع در دوربین‌های شبکه می‌توان از ارتباط کاملاً بیسیم استفاده کرد.

ارتباط دوربین‌های مداربسته بیسیم از طریق IP  بسیار مطمئن‌تر و امن‌تر است. برخلاف دوربین‌های آنالوگ که نگرانی ربوده شدن تصاویر توسط هر فرد مبتدی توسط دریافت امواج آنالوگ وجود داشت در دستگاه‌های بستر شبکه امکان کدگذاری امنیت بالایی را برای آن فراهم می‌کند. ضمن اینکه ارتباط بیسیم دیجیتال و تحت شبکه بدون افت کیفیت تصویر و صداست و امواج نویز بر کیفیت تصویر بی‌تأثیر است.

بحث دوربین‌های تحت شبکه IP همسان با بحث بر سر شبکه‌های کامپیوتری بسیار گسترده و پیچیده است؛ اما ارتباط شبکه با دوربین‌های آی پی هر پیشرفت مرتبط با شبکه را نیز بر دوربین‌ها لحاظ می‌کند. از آن جمله می‌توان به یکی از آخرین پیشرفت‌های شبکه یعنی power on ethernet یا به‌اختصار poe اشاره کرد که این قابلیت دوربین‌های آی پی را نیز شامل شده است.

poe برق را در بستر شبکه می‌فرستد و کابل برق جداگانه احتیاج ندارد. درواقع دوربین‌های مداربسته ip باقابلیت poe تصویر، صدا و برق را تنها از طریق همان کابل شبکه منتقل می‌کنند؛ که این‌یک مزیت برای دستگاه‌های تحت شبکه بشمار می‌رود.

دوربین مداربسته دومنظوره

این دوربین‌ها درواقع دوربین‌های آنالوگی هستند که پورت خروجی شبکه نیز در آن‌ها تعبیه‌شده است. کیفیت آن‌ها آنالوگ است و امکان استفاده از آن‌ها به‌صورت دوربین آنالوگ و یا دوربین تحت شبکه وجود دارد.آموزش دوربین مداربسته

استفاده از این دوربین‌ها تنها زمانی توصیه می‌شود که سیستم مداربسته از نوع آنالوگ بوده اما اتصال یک یا چند دوربین به‌صورت مستقیم به شبکه موردنیاز است.

 دوربین مداربسته  سقفی DOME

معنی لغوی کلمه دام dome گنبد است. درواقع دوربین دام به معنی دوربین گنبدی شکل بوده و عنوان دوربین‌های سقفی نیز درباره آن‌ها بکار می‌رود. این دوربین‌ها بیشتر برای نصب بر روی سقف طراحی‌شده و در اشکال فانتزی و متفاوتی در بازار موجود است. صرف‌نظر از قابلیت دید در شب و یا نوع لنز یا نوع امواج به کلیه دوربین‌های سقفی گنبدی شکل دوربین دام گفته می‌شود.

دوربین مداربسته دام
دوربین مداربسته دام

دوربین مداربسته صنعتی

استفاده از این دوربین‌ها برخلاف نامشان در بازار ایران، منحصر به مصارف صنعتی نیست. این دوربین‌ها که دوربین‌های مکعب مستطیل شکلی هستند که معمولاً قابلیت نصب لنز به‌صورت جداگانه روی آن‌ها تعبیه‌شده است. ازآنجاکه سایر دوربین‌ها قابلیت سوارشدن لنز یا تعویض آن را ندارند از این دوربین‌ها بیشتر درجاهایی استفاده می‌شود که زوم یا فوکوس مطلوب باشد. آموزش دوربین مداربستهوربین‌های صنعتی با قاب و یا بدون قاب در داخل و یا خارج ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دوربین مداربسته صنعتی
دوربین مداربسته صنعتی

دوربین مداربسته مینیاتوری

دوربین‌های مینیاتوری یا mini camera همان‌گونه که از نام آن‌ها پیداست دوربین‌های مداربسته کوچک متداول در بازار هستند. از این دوربین‌ها بیشتر به‌عنوان دوربین‌های مخفی استفاده می‌شود. معمولاً آن‌ها را درجایی که می‌خواهند دوربین نامحسوس باشد بکار می‌گیرند.آموزش دوربین مداربسته

دوربین مینیاتوری
دوربین مینیاتوری

دوربین مداربسته دیدرشب IR

به کلیه دوربین‌ها که از نور مادون‌قرمز برای تشخیص تصاویر استفاده می‌کنند دوربین‌های اینفرارد یاIR گفته می‌شود. در دوربین‌های مداربسته از این فنّاوری بیشتر برای تشخیص تصاویر در تاریکی استفاده می‌شود. معمولاً تعدادی led در اطراف لنز این دوربین‌ها نصب‌شده و به‌وسیله یک حس‌گر نور در تاریکی روشن می‌شوند.

دوربین دیددرشب
دوربین دیددرشب

دوربین مداربسته اسپیددام چرخشی

دوربین‌های چرخشی یا speed dome و یا ptz به کلیه دوربین‌های مداربسته گفته می‌شود که قابلیت چرخش دوربین در جای خود به‌وسیله کنترل‌کننده یا خودکار فراهم‌شده باشد. از این دوربین‌ها بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که نیاز است که فرد تصاویر دوربین مداربسته را هم‌زمان نظارت کند. ازاین‌رو فرد می‌تواند با استفاده از قابلیت ptz دستگاه‌های مداربسته، دوربین را به هر جهت که می‌خواهد بچرخاند و در هر جا که می‌خواهد زوم کند. دوربین‌های اسپید دام به دلیل تعبیه شدن موتور روی آن‌ها از قیمت بالاتری نسبت به سایر دوربین‌های مداربسته برخوردارند.آموزش دوربین مداربسته

دوربین اسپیددام
دوربین اسپیددام

دوربین مداربسته ضد آب

به هر دوربین مداربسته که قاب آن‌ها طوری طراحی‌شده باشد که از نفوذ آب به آن جلوگیری کند دوربین‌های ضد آب می‌گویند. ممکن است خود لنز نیز ضد آب (واترپروف) طراحی شود اما در بیشتر موارد این قاب دوربین است که به‌عنوان ضد آب شناخته می‌شود. دوربین‌هایی که باید در فضای باز استفاده شوند و یا به‌اصطلاح دوربین‌های out door می‌بایست از قاب‌های ضد آب استفاده کنند.

دوربین ضد آب
دوربین ضد آب

دوربین مداربسته مخفی

دوربین‌های مداربسته مخفی می‌توانند در هر شکل و اندازه وجود داشته باشند. ازآنجاکه استفاده از دوربین‌های مخفی کاملاً ابتکاری هست می‌توان آن‌ها را در هر جای ممکن جاسازی کرد. انواع پیش‌ساخته آن‌ها در قاب‌های مختلفی مثل قاب سیستم اطفاء یا قاب زنگ، ساعت دیواری، پریز برق موجود است. معمولاً از دوربین‌های مینیاتوری به‌عنوان دوربین‌های مخفی استفاده می‌شود.آموزش دوربین مداربسته

دوربین مخفی
دوربین مخفی

تجهیزات دوربین مداربسته

در این بخش به معرفی و بررسی برخی از تجهیزات و لوازم جانبی دوربین‌های مداربسته می‌پردازیم.

  dvr  چیست؟

دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال digital video recording  که به‌اختصار dvr نامیده می‌شود یک سیستم نظارت و کنترل بر دوربین‌های مداربسته آنالوگ است. این سیستم قابلیت‌های فراوانی را برای دوربین‌ها فراهم می‌کند. از ضبط تصاویر با فرمت‌های تصویری و کیفیت‌های مختلف تا قابلیت‌های هشداری متنوع. ارتباط با شبکه و به‌کارگیری نرم‌افزارهای کاربردی.

دی وی آرها شامل تعداد محدودی ورودی و خروجی تصویر و صدا هستند و همین محدودیت تعداد ورودی‌ها آن‌ها را دسته‌بندی کرده است. دی وی آرهای با ۴ ورودی تصویر را دی وی آر ۴ کانال (dvr 4ch) می‌نامند. به همین ترتیب تعداد کانال‌ها می‌تواند ۸، ۱۶ و ۳۲ باشد. دی وی آرهای رایج در بازار از ۳۲ فراتر نمی‌روند. این‌ها استانداردهای ورودی تصاویر هستند گرچه ممکن است برخی از شرکت‌ها خصوصاً شرکت‌های چینی تعداد ورودی‌های متفاوتی برای محصولات خود در نظر بگیرند.آموزش دوربین مداربسته

انواع dvr:

صرف‌نظر از انواع دی وی آر ازنظر تعداد کانال که می‌توانند ۴ کانال، ۸ کانال، ۱۶ کانال، ۳۲ کانال و یا… باشند، dvr  های موجود در بازار در دودسته کلی نیز تقسیم‌بندی می‌شوند.

-دی وی آرهای استندلون standalone
-کارت دی وی آر

کارت dvr:

کارت dvr یک کارت کامپیوتری است که در دو حالت داخلی (اینترنال) یا خارجی (اکسترنال) بر روی کامپیوتر نصب می‌گردد. کارت دی وی آر درواقع رابط بین دوربین‌های مداربسته آنالوگ با سیستم کامپیوتر است. مابقی وظایف را کامپیوتر انجام می‌دهد. اطلاعات نیز درون کامپیوتر ذخیره می‌شود.

این سیستم بیشتر برای مصارف کوچک و استفاده‌های کوتاه‌مدت توصیه می‌شود. اشاره به این نکته که یک کامپیوتر را باید برای استفاده از این کارت در نظر گرفت ضمن اینکه برای کارایی و امنیت بیشتر می‌بایست از استفاده‌های دیگر با کامپیوتر پرهیز شود هزینه‌های بالای برق که هم‌زمان بخش‌های مختلف پی سی مورداستفاده قرار می‌دهند همگی بازار را به استفاده از دستگاه‌های مستقل dvr سوق می‌دهد.

کارتdvr
کارتdvr

دی وی آر استندلون standalone:

سیستم dvr مستقل از کامپیوتر را دی و آر استندالون می‌نامند. این دستگاه که معمولاً در اندازه‌های متفاوتی در ابعاد دی‌وی‌دی پلیر تا کیس کامپیوتر در بازار موجود است برحسب نیاز می‌تواند کوچک یا بزرگ و باقابلیت‌های متفاوت باشد. ازآنجاکه این سیستم به‌طور خاص برای ذخیره و کنترل دوربین‌های مداربسته طراحی‌شده است استفاده از آن در مقابل نوع کارت کامپیوتر دی وی آر ترجیح داده‌شده و توصیه می‌گردد.آموزش دوربین مداربسته

همان‌گونه که اشاره گردید تعداد کانال dvr  ها از روی تعداد ورودی تصویر تعیین می‌شود حال‌آنکه دی وی آرها می‌توانند دارای تعداد کانال متفاوت ورودی برای صدا باشند. در بازار این دستگاه‌ها ممکن است هیچ ورودی صدا نداشته باشند و یا یک یا چند ورودی صدا در آن‌ها تعبیه‌شده باشد.

معمولاً دستگاه‌های dvr، پورتی برای شبکه‌ دارند که به‌منظور ارتباط با شبکه داخلی یا اینترنت و بخصوص در  مبحث انتقال تصویر روی اینترنت استفاده می‌شود. دی وی آرهایی که ورودی صدا و پورت شبکه داشته باشند در بازار ایران اصطلاحاً فول آپشن (full option) می‌نامند.

گرچه قابلیت‌های dvr ها متفاوت است و در بین فول آپشن ها نیز گزینه‌ها بسیار متنوع خواهند بود.

dvr
dvr

برخی از قابلیت‌های متفاوت در dvr ها

-هشدار قطع یا خرابی دوربین
-قابلیت حسگر حرکت motion detection
– قابلیت ضبط تصاویر با فرمت‌های مختلف و کیفیت‌های متفاوت
-ارتباط شبکه یا dial up
-هشدار حرکت از طریق ایمیل
-امکان ارتباط با ftp
-کنترل از طریق وب
– شمارنده ورود و خروج counter
-تنظیم نور در نور شدید یا تاریکی مطلق
-زبان‌های سیستم (فارسی و …)

nvr  چیست؟

دستگاه کنترل و ذخیره‌سازی تصاویر دوربین‌های مداربسته تحت شبکه ip را network video recording یا به‌اختصار nvr می‌نامند. این دستگاه بر مبنای کنترل دوربین‌های شبکه طراحی‌شده و مدل‌های مختلف آن در ابعاد مختلف موجود است. این سیستم امکان کنترل دوربین‌های ip و ذخیره‌سازی تصاویر آن‌ها را فراهم می‌کند.

وظایف عمده آن وی آرها همانند دی وی آرها بوده و قابلیت‌های نسبتاً مشابهی را دارا می‌باشند. تفاوت‌ها تنها در به‌کارگیری و نحوه ارتباطشان با دوربین‌هاست. برخلاف dvr ها که اتصال تصویر و صدا را به‌سادگی فراهم کرده‌اند نحوه اتصال در nvr ها تابع مستقیمی از مفاهیم شبکه‌های کامپیوتری است. nvr درواقع مرکز اتصال شبکه بشمار می‌رود و سیاست‌های اتصال در شبکه برحسب نیاز با توجه به الگوی شبکه متفاوت خواهد بود.آموزش دوربین مداربسته

nvr
nvr

 bnc

bnc یا british naval connector نوعی فیش ارتباطی است که به‌منظور اتصال کابل‌های کواسیال بکار  می‌رود. این اتصال‌دهنده‌ها برای کابل‌های کواکسیلی از قبیل rg59، rg58 تا rg179 و rg316 مناسب هستند.

بی ان سی‌ها درزمینهٔ های متفاوتی ازجمله تجهیزات رادیویی، تلویزیونی، تجهیزات آزمایشگاهی، سیگنال‌های ویدیویی و همچنین برخی شبکه‌های کامپیوتری بکار برده می‌شوند. همچنین این اتصال‌دهنده‌ها فیش‌های متداول برای ارتباط دوربین‌های مداربسته آنالوگ هستند.

bnc
bnc

همانند سایر اتصال‌دهنده‌ها bnc ها نیز به‌صورت نری و مادگی با یکدیگر متصل می‌شوند شامل یک پین داخلی و یک فک دوار چرخنده می‌باشند. بدنه چرخشی بی ان سی نر در بی ان سی ماده با چرخشی ۱۸۰ درجه قفل می‌شود. طراحی داخلی bnc تا سبب اتصال قفل شونده و مطمئن شده است.
bnc های موجود در بازار بسته به نوع اتصال آن‌ها با کابل و همچنین ابزار اتصال‌دهنده آن‌ها در انواع مختلفی یافت می‌شوند. از آن جمله می‌توان به بی ان سی‌های پیچی، بی ان سی‌های فنری، بی ان سی‌های پرسی و… اشاره کرد.آموزش دوربین مداربسته

برای اتصال بی ان سی‌های پرسی به کابل کواکسیال ابزار پرس بی ان سی نیاز است اما برای بی ان سی‌های پیچی یک پیچ‌گوشتی ریز کفایت می‌کند؛ که البته نیاز به توضیح نیست که اتصال بی ان سی‌های پرسی مطمئن‌تر هست.

راهنمای انتخاب لنز مناسب

یکی از دغدغه‌ها هنگام نصب دوربین‌های مداربسته خصوصاً دوربین‌های صنعتی، انتخاب نوع لنز مناسب برای محل و هدف موردنظر است. اینکه چه لنزی را برای زوم و فوکوس روی بخشی خاص از محیط انتخاب کنیم.

لنزدوربین مداربسته
لنزدوربین مداربسته

همان‌طور که میدانید لنزها در اندازه‌های متفاوتی در بازار موجودند؛ که متداول‌ترین آن‌ها لنزهای ۴٫۳، ۶، ۸، ۱۲ و یا ۱۶ میلی‌متری هستند.
در تصاویر زیر دوربین در موقعیت یکسان و فاصله ۱۰ متری از ساختمان روبرو نصب‌شده است. با تغییر لنزها تصاویر را باهم مقایسه می‌کنیم. با توجه به تصویر مربوط به لنز ۴٫۳ میلی‌متری، واضح است که برای دید کامل‌تر باید این لنز را انتخاب کنیم. هرچه به لنز ۱۶ میلی‌متری پیش می‌رویم زوم بیشتر شده و دامنه دید کمتر می‌شود.آموزش دوربین مداربسته

آموزش دوربین مداربسته
آموزش دوربین مداربسته

مطالعه بیشتر