بازدید: 233 بازدید

آموزش سیم‌کشی سیستم اعلام حریق  : سیم‌کشی سیستم اعلام حریق و چگونگی نصب تجهیزات اعلام حریق ، در این مقاله سعی داریم شمارا آشنا کنیم با نحوه سیم‌کشی اعلام حریق ، نحوه تست زون و یا مدارهای دتکتور ها و شاسی‌ها ، نحوه تست مدار آژیر و کنترل پنل سیستم اعلام حریق

شایان‌ذکر است که شما بامطالعه این آموزش می‌توانید در امر عیب‌یابی و رفع عیب سیم‌کشی اعلام حریق خبره شوید. آموزش سیم‌کشی سیستم اعلام حریق

 

برای شروع کار ابتدا بایستی نقشه سیستم اعلام حریق را مطالعه کنیم و سیم‌کشی سیستم اعلام حریق را مطابق نقشه اجرا کنیم و اگر سیم‌کشی از قبل اجراشده سیم‌کشی اجراشده را با نقشه مطابق نماییم و چنانچه اشکالی در آن هست اصلاح نماییم .

در حالت کلی می‌توان برای مدار آژیر ها و دتکتور ها از کابل افشان دو رشته و در ساختمان‌هایی که از ریموت LED استفاده می‌شود می‌توان از کابل سه رشته با سطح مقطع ۱٫۵ یا ۲٫۵ میلی‌متر مربع استفاده نمود . درصورتی‌که طول مسیر کابل در هر زون کمتر از ۱۰۰۰ متر باشد از کابل با مقطع ۱٫۵ میلی‌متر مربع استفاده می‌گردد.

در مکان‌هایی که امکان ضربه یا ساییدگی و جویده شدن توسط حیوانات وجود دارد باید کابل‌ها را حفاظت مکانیکی کرد. می‌توان در مورد سیم‌های آژیرها و چراغ‌ها ، برای حفاظت ، آن‌ها را داخل دیوار زیر حداقل ۱۲ میلی‌متر گچ به‌صورت توکار قرارداد .

نوع کابل سیگنال با توجه به محل عبور کابل تعیین می‌گردد، درصورتی‌که کابل از مناطق با نویز زیاد عبور نماید، مانند کابل برق فشارقوی یا کابلهای مخابرات در این صورت از کابل شیلد دار استفاده می‌گردد و در غیر این صورت از کابل معمولی . کابل سیگنال روکار یا داخل لوله می‌بایست قدرت تحمل ۳۰ دقیقه حریق را داشته باشد.

 

پس از انجام سیم‌کشی اقدام به نصب دتکتورها ، شاسی‌ها و آژیرها می‌نماییم .

نصب و استقرار تجهیزات سیستم اعلام حریق طبق استاندارد BS 5839 و کابل‌کشی طبق استاندارد BS 6207 انجام می‌گیرد .

برای شروع  نصب تجهیزات اعلام حریق ابتدا پایه دتکتور ها را توسط پیچ و رول‌پلاک به سقف محکم می‌کنیم و سپس سیم بندی آن را مطابق نقشه ارائه‌شده توسط سازنده  به پایه دتکتور متصل می‌کنیم و در آخر هد دتکتور از نوع دودی یا حرارتی را مطابق نقشه روی پایه می‌بندیم .

چند نمونه از سربندی‌های مربوط به پایه دتکتورهای اعلان حریق را در شکل‌های زیر مشاهده کنید. آموزش سیم‌کشی سیستم اعلام حریق

سیم بندی پایه دتکتور اعلام حریق سنس

سیم بندی پایه دتکتور اعلام حریق زتا

سیم بندی پایه دتکتور اعلام حریق آریاک

دتکتورهای اعلام حریق دارای پلاریته مثبت و منفی می‌باشند ، و در هر مدار یا زون می‌توانیم از دتکتور حرارتی ، دودی و شاسی  در هر قسمت مدار یعنی اول ، وسط و آخر مدار داشته باشیم . سیم‌کشی دتکتور های اعلام حریق به‌صورت موازی انجام می‌شود و دتکتور ها می‌بایست پشت سر هم قرار گیرند و نباید هیچ انشعابی در مدار باشد  و عنصر انتهای خط EOL  را روی پایه آخرین قطعه که می‌تواند شاسی یا دتکتور باشد نصب می‌کنیم .

مجموع تعداد دتکتورهای دودی و حرارتی در هر زون طبق استاندارد BS حداکثر ۳۲ عدد می‌تواند باشد .ولی برای تعیین  تعداد دتکتورها  در هر زون به دفترچه راهنمای همان کمپانی مراجعه فرمایید .

همچنین تعداد شاسی در هر زون هیچ محدودیتی ندارد

سیم‌کشی شستی‌های اعلام حریق در سیستم‌های متعارف و آدرس پذیر تقریباً مشابه هم است و در هر دو سیستم دو سیم وارد شستی و دو سیم دیگر از آن خارج می‌شود.و رعایت پلاریته مثبت و منفی ضروری نیست  سربندی سیم‌های ورودی و خروجی روی ترمینال‌های داخل شستی، می‌بایست مطابق دستورالعمل سازنده انجام شود.آموزش سیم‌کشی سیستم اعلام حریق

نمونه‌ای از سربندی  مربوط به نصب و سیم‌کشی شستی  اعلان حریق را در شکل  زیر مشاهده می‌کنید.

 

  • مطمئن شوید که به هر شستی مقاومت ۴۷۰ اهم متصل باشد ، در غیر این صورت به‌جای حالت اعلام حریق نشانگر اشکال مدار اتصال کوتاه روشن خواهد شد . ( داخل شستی‌های اعلام حریق آریاک ، مقاومت تعبیه‌شده است)

 

آژیرها نیز در سیستم اعلام حریق دارای پلاریته مثبت و منفی هستند و مدار آن‌ها موازی هست و در آخرین آژیر عنصر انتهای خط نصب می‌گردد و هرگز نباید در مدارات آن انشعاب گرفته شود ،  سپس توسط اهم‌متر مدار آژیرها را توسط اهم مترتست می‌کنیم به‌طوری‌که دقیقه مقدار مقاومت انتهای خط را روی دوسر سیم در ابتدای مسیر  آژیرها داشته باشیم .

هنگامی‌که کلیه کارهای ساختمانی تمام شد و گردوغباری وجود نداشت کنترل پنل مرکزی را در محل تعیین‌شده  طبق  نقشه  نصب می‌کنیم و درپوش روی دتکتور ها را از روی آن‌ها خارج می‌کنیم .

پنل اعلام حریق در محلی باید نصب گردد که به‌راحتی قابل‌رؤیت باشد. آموزش سیم‌کشی سیستم اعلام حریق

محل نصب پنل اعلام حریق معمولاً در ورودی‌های اصلی و یا مسیرهایی که مأموران آتش‌نشانی می‌توانند وارد شوند می‌باشد .

پنل اعلام حریق باید توسط یک دتکتور که به سقف نصب‌شده و دقیقاً بالای آن قرار دارد  حفاظت شود و یک آژیر اصلی در کنار این مرکز کنترل وجود داشته باشد.

و پس از اطمینان از سالم بودن مدار دتکتورها و آژیرها سیم آن‌ها را با توجه به پلاریته مثبت و منفی در محل مربوطه در کنترل پنل اعلام حریق نصب می‌کنیم .

زمانی که مطمئن شدید کلیه اتصالات محکم و عایق روی سیم‌ها سالم‌اند، باتری‌ها را در داخل دستگاه جایگزین و سیم آن را وصل کرده و سپس برق دستگاه را نیز متصل کنید ،سیم ارت (اتصال زمین) را به بدنه فلزی پانل وصل کنید . حال می‌توانید دستگاه را به‌طور کامل و عملی تست نمایید.

باطری‌ها باید از نوع  مرغوب و شارژ کامل استفاده شوند. باطری‌های نامرغوب حتی اگر شارژ شوند، باعث اعلام اشکال می‌گردند. لازم است در موقع لزوم و در زمان‌های معینی سیستم بازدید شود و اشکالات احتمالی آن رفع گردد.

چنانچه باطری‌ها متصل نبوده و یا خالی باشند ، نشانگر اشکال تغذیه ( POWER SUPPLY FAULT ) روشن می‌شود .

سیستم اعلام حریق به‌صورت ۲۴ ساعت در حال کار می‌باشد و امکان خاموش کردن آن وجود ندارد .

همچنین می‌توانیم مرکز کنترل را قبل از متصل کردن به سیم‌کشی ساختمان تست نمود .

 

  • ابتدا تمام مقاومت‌های انتهای خط زون‌ها و آژیرها را در جای خود در ترمینال قرار دهید ،
  • دو باطری ۱۲ ولت را داخل پنل اعلام حریق قرار دهید و آن‌ها را به‌وسیله سیم رابط به‌صورت سری متصل کنید . باطری‌ها را نیز به‌وسیله سیم‌های سیاه و قرمز مربوطه متصل به برد اصلی ، به دستگاه متصل کنید . سیم قرمز مثبت و سیم سیاه منفی است . نشانگر اشکال تغذیه (Power Supply Fault) روشن‌شده و بازر به صدا درخواهد آمد . ورودی ۲۲۰ ولت را به برق وصل کنید در این حالت چراغ Mains On روشن می‌شود و درصورتی‌که باطری‌ها خالی نباشد چراغ نشانگر اشکال تغذیه خاموش شده و بازر قطع می‌شود . اگر باطری‌ها کاملاً خالی و یا نامرغوب باشند چراغ اشکال تغذیه کماکان روشن می‌ماند اما بهتر است که با باطری جدید شارژ شده تست انجام شود .
  • آموزش سیم‌کشی سیستم اعلام حریق

 

کلیدهای پنل های اعلام حریق :

روی پنل های اعلام حریق عموماً کلیدهای زیر وجود دارد :

  • Test Zone Lamp/Resound/Reset
  • Silence Fault Sounders
  • هSilence Alarm Sounder
  • Evacuate

این کلیدها در حالت نرم فعال نیست و آن‌ها توسط سوئیچ  و یا یک کد که در دسترس نگهبان یا مسئول آتش‌نشانی هست فعال می‌شوند .

هر زون اعلام حریق دارای دو چراغ یکی زرد که در مواقع خرابی Fault روشن می‌شود و دیگری قرمز  Fire که در زمان وقوع حریق ، روشن می‌شود .

آزمایش مدار نمایشگر و وضعیت تغذیه کنترل پنل اعلام حریق

برق ۲۲۰ ولت را قطع کنید ، بعد از چند ثانیه چراغ Power Supply Fault روشن خواهد شد در این حالت چراغ Mains On خاموش شده و بازر به صدا درخواهد آمد . دکمه Silence Fault Sounders را فشار دهید ، بازر خاموش می‌شود ولی چراغ Power Supply Fault روشن‌شده و بازر به صدا درمی‌آید . باطری را دوباره وصل کنید , پس از مدت کوتاهی دستگاه به حالت عادی برمی‌گردد و بازر خاموش می‌شود و فقط چراغ سبزرنگ Mains On روشن می‌ماند

این آزمایش‌ها بایستی با باطری‌های نو و پر انجام گیرند . باطری‌های نامرغوب باعث اعلام اشکال می‌گردند حتی اگر شارژ شوند .

 

آزمایش کردن مدار آژیر  پنل اعلام حریق :

  • ترمینال‌های خروجی آژیر را اتصال کوتاه کنید و به همین وضعیت نگهدارید ، چراغ Sounder Fault روشن خواهد شد و بازر به صدا درخواهد آمد. دکمهSilence Fault را فشار دهید درنتیجه بازر خاموش خواهد شد اما چراغ Sounder Fault روشن می‌ماند.اتصال کوتاه را بردارید تا دستگاه به حالت نرمال برگردد .

این آزمایش را با باز کردن مدار آژیر از ترمینال‌ها تکرار کنید .

 

برای آزمایش مدار دتکتور ها بایستی سه وضعیت مدارباز ، مدار اتصال کوتاه و وضعیت حریق را تست کنیم

برای دو حالت اول مدار را باز و یا اتصال کوتاه می‌کنیم و درنتیجه چراغ Fault مربوط به همان زون روشن می‌شود .

برای آزمایش وضعیت حریق توسط یک مقاومت۴۷۰ اهم  دو ترمینال مربوط به زون را متصل می‌کنیم  اتصال به وجود آمده که باعث ازدیاد جریان کنترل می‌گردد و درنتیجه پنل در وضعیت حریق می‌رود و چراغ‌قرمز رنگ همان زون روشن می‌شود .

مطالعه بیشتر