بازدید: 204 بازدید

در حال حاضر در بازار فروش دستگاه های ضبط کننده DVR / XVR اصطلاحی رایج شده است بنام دستگاه ۱۰۸۰N. تفاوت رزولوشن ۱۰۸۰N و ۱۰۸۰P

اگر بخواهیم در مورد تاریخچه ی این اصطلاح و اینکه از کجا وارد دایره لغات نظارت تصویری شده است، صحبت کنیم باید به کمپانی Hangzhou Xiongmai Technology Co  یا همان کمپانی XM اشاره کرد. کمپانی که اکثر دستگاه های AHD موجود در بازار ایران تولید این کمپانی هستند.

کمپانی XM

هر برد دستگاه DVR دو قسمت مهم دارد :

۱-CPU

۲-واحد A/D

دستگاه DVR

۱-واحد سی پی یو

این واحد در یک دستگاه ضبط کننده ی DVR / XVR وظیفه ی پردازش مرکزی را بر عهده دارد و فرآیندهای اجرای فرامینی مانند PLAYBACK را مدیریت می کند و به همین دلیل از آن به عنوان مغز دستگاه یاد می‌شود.

سی‌پی‌یو داده‌های دستوری را از RAM دریافت، کدگشایی و پردازش می‌کند و تحویل قسمت بعدی می‌دهد. CPU دستگاه های ضبط کننده DVR / XVR  این تراشه‌ی کوچک ، معمولا مربعی شکل روی بورد اصلی بوده و با سایر سخت‌افزارها در تعامل است.

CPU

برخی از مدلهای سی پی یو پر مصرف دستگاه  ضبط کننده DVR / XVR  عبارت اند از :

Hi3531DV100

Hi3521DV100

Hi3520DV200

هر سه این مدل ها و تمام مدل هایی که با پیشوند Hi شروع می شوند، متعلق به هایسیلیکون می باشند.

برای مثال به مقایسه PLAYBACK  دو سی پی یو زیر که برای یک دستگاه ۴ کاناله استفاده می شود ، پرداخته ایم :

ردیف نوع CPU تعداد کانالها رزولوشن تعداد فریم ها
۱ Hi3520D V400 ۴ کانال ۱۰۸۰ P NON-REAL-TIME ۱۵ FPS
۲ Hi3521D V100 ۴ کانال ۱۰۸۰ P ۲۵ FPS

۲- واحد ای تو دی :

بعد از واحد سی پی یو ، واحد ای تو دی می باشد که  ADC مخفف عبارت های Analog to Digital Converter می باشد و به معنای مبدل آنالوگ به دیجیتال است. همانطور از نامش پیداست کار این مبدل دریافت سیگنال های آنالوگ و تبدیل آن به سیگنال های دیجیتال می باشد. در سیستم های دیجیتال به علت وجود صفر و یک میکروکنترلر و پردازنده ها قادر به تجزیه و تحلیل سیگنال تنها به صورت دیجیتال را دارند به همین خاطر برای سیگنال های آنالوگ باید آنها را به صورت دیجیتال تبدیل و سپس عمل پردازش در واحد پردازشگر روی آن صورت گیرد.

برخی از A/D های معروف در دستگاه های ضبط کننده عبارت اند از :

NVP6124

NVP6114

NVP6124B

و ….

هر سه مدل این A/D ها متعلق به نکست چیپ می باشند که با پیشوند NVP در بازار شناخته می شوند.

دستگاه با رزولوشن ۱۰۸۰N چیست ؟

در دستگاه های ۱۰۸۰N شما همانند دستگاه های ۱۰۸۰P دوربین دو مگا پیکسلی را می توانید به دستگاه وصل کنید ولی باید در نظر داشته باشید که اگر بخواهید برای مشتری عملیات PLAYBACK یا همان بازبینی را انجام دهید ، شما تصاویری را با رزولوشن دو مگاپیکسلی یا ۱۰۸۰P نخواهید دید و آنرا با رزولوشن ۱۰۸۰N خواهید دید . در حال حاضر حتی دستگاه هایی هستند که دوربین ۵ مگاپیکسلی را ساپورت می کنند و شما می توانید دوربین ۵ مگاپیکسلی رابه آن وصل کنید ، ولی رزولوشن رکورد دستگاه نهایتا تا ۱۰۸۰N می باشد . یعنی دوربین ۵ مگا پیکسل می باشد ولی تصاویر ضبط شده ی آن حدود ۱ مگا پیکسل بیشتر رزولوشن ندارند . پس به این مورد خوب دقت داشته باشید . تفاوت رزولوشن ۱۰۸۰N و ۱۰۸۰P

رزولوشن  ۱۰۸۰N چقدر است ؟

همانطور که میدانیم سایز رزولوشن ۱۰۸۰P برابر است با ۱۹۲۰*۱۰۸۰ . یعنی تعداد پیکسلهای افقی تصویر ۱۹۲۰ تا و تعداد پیکسلهای عمودی تصویر ۱۰۸۰ تا می باشد . اما رزولوشن ۱۰۸۰N برابر است با ۱۰۸۰*۹۶۰ . یعنی تعداد پیکسلهای افقی تصویر ۱۰۸۰ تا و تعداد پیکسلهای عمودی تصویر ۹۶۰ تا می باشد که تقریبا می توان گفت تصویری که در هنگام بازبینی یا بازپخش PLAYBACK روی مانیتور دیده می شود بصورت مربعی می باشد، در حالی که تصویر بازپخش دستگاه های ۱۰۸۰P بصورت مستطیلی می باشد. جهت یاد آوری باید بگوییم که رزولوشن ۷۲۰P برابر است با ۱۲۸۰ * ۷۲۰   که همان رزولشن ۱ مگاپیکسلی می باشد .

تفاوت رزولوشن 1080N و 1080P
تفاوت رزولوشن ۱۰۸۰N و ۱۰۸۰P
۱۰۸۰N – ۱۰۸۰ P

در صورتی که تعداد این پیکسلها را در هم ضرب کنیم ، رزولوشن بدست می آید که بیانگر کیفیت تصویر می باشد . تفاوت رزولوشن ۱۰۸۰N و ۱۰۸۰P

در جدول زیر به مقایسه این رزولوشن ها در دستگاه های ضبط کننده می پردازیم:

ردیف ۱۰۸۰P ۱۰۸۰N ۷۲۰P
سایز تصویر  ۱۹۲۰در ۱۰۸۰ ۱۰۸۰ در ۹۶۰ ۷۲۰ در ۱۲۸۰
مگا پیکسل Full HD / 2 مگاپیکسل تقریبا ۱٫۱ مگا پیکسل تقریبا ۱ مگا پیکسل
نسبت تصویر ۱۶:۹ ۹:۸ ۱۶:۹
شکل تصویر واید مربعی واید
مفهوم حرف P از اسکن پروگرسیو گرفته شده حرف N از Native گرفته شده حرف P از اسکن پروگرسیو گرفته شده

یکی از پارامترهای مهم در دستگاه های ۱۰۸۰N ، تعداد تصاویر PLAYBACK ای می باشد که آن دستگاه می تواند بصورت همزمان پخش کند . برای مثال دستگاه ۱۰۸۰N ای که فقط ۱ تصویر PLAYBACK به شما می تواند بدهد با دستگاه ۱۰۸۰N ای که ۴ تصویر همزمان PLAYBACK را می تواند پخش کند از نظر مدل CPU و قیمت تفاوت دارند .

پس حتما در هنگام خرید دستگاه ۱۰۸۰N تعداد PLAYBACK را در نظر داشته باشید.این قسمت را شما می توانید در قسمت مد Mode دستگاه در منوی اصلی مشاهده کنید.

اجازه بدهید که در انتها یک دستگاه برند داهوا را که رزولوشنش ۱۰۸۰N می باشد را تحلیل کنیم :

مدل این دستگاه XVR1B04  می باشد که دستگاهی ۴ کاناله و پنتابرید می باشد .

دستگاه داهوا

در دیتا شیت این دستگاه داریم :

تفاوت رزولوشن 1080N و 1080P
تفاوت رزولوشن ۱۰۸۰N و ۱۰۸۰P
دستگاه داهوا

شماره ۱ – این دستگاه از دوربین های HDCVI پشتیبانی می کند و شما می توانید ۴ دوربین ۱۰۸۰P را به آن بزنید و با ۲۵ فریم داشته باشید یا اینکه شما می توانید دوربین ۷۲۰P را به دستگاه زده و با ۵۰ فریم مشاهده نمایید .

شماره ۲- این دستگاه از دوربین های AHD پشتیبانی می کند و شما می توانید ۴ دوربین ۱۰۸۰P با ۲۵ فریم یا اینکه ۴ دوربین ۷۲۰P را با ۲۵ فریم داشته باشید .

شماره ۳ – این دستگاه می تواند از دوربین های HDTVI پشتیبانی کند و شما می توانید دوربین های ۱۰۸۰P یا ۷۲۰P را با ۲۵ فریم روی این دستگاه مشاهده نمایید .

تفاوت رزولوشن 1080N و 1080P
تفاوت رزولوشن ۱۰۸۰N و ۱۰۸۰P
دستگاه داهوا

شماره ۴- این دستگاه در قسمت PLAYBACK قادر است که ۴ کانال را با رزولوشن ۱۰۸۰N یا ۷۲۰P یا کمتر را با ۲۵ فریم بازپخش کند .

نکته : شما دوربین ۱۰۸۰P با ۲ مگاپیکسل به دستگاه زده اید ولی در بازپخش تصاویری با ۱۰۸۰N یا ۱٫۱ مگاپیکسل می توانید ببینید .

مطالعه بیشتر