بازدید: 197 بازدید

امروزه برای اینکه رفت وآمد ها بدون استفاده از نیروی انسانی کنترل شود باید از سخت افزار ها ونرم افزارهایی مثل قفل های برقی و کنترل تردد بهره بگیریم.ورود و خروج ها به نحوه های  متفاوتی مورد بررسی قرار می گیرد مثلاً در مترو با بلیط الکترونیکی می توان یک یا چند بار از گیت عبور کرد. در این مورد بدون نیاز به اطلاعات شخص فقط میزان اعتبار بلیط  کاهش می یابد. دستگاه کنترل تردد ( اکسس کنترل ) یعنی این که چه کسی در چه زمانی، می تواند به یک مکان یا به یک وسیله خاص، دسترسی داشته باشد. یک سیستم کنترل دسترسی، تعیین می کند که چه کسانی، مجاز به ورود یا خروج هستند (مجاز به دسترسی)، و برای تشخیص و اجازه ورود و خروج افراد به سازمان ها و مراکز امنیتی خاص استفاده می شود و بوسیله یک فرد و یا یک دستگاه، جلوی درب ورودی انجام می شود. و باعث بالا بردن میزان امنیت و سطح اطمینان در مراکز مختلف می شود. دستگاه کنترل دسترسی بررسی می کند که ورود یا خروج یک فرد مجاز است یا نه، و یا اینکه تنها برای ثبت زمان تردد کارکنان به کار می رود.

انواع روش های کنترل تردد در اکسس کنترل ها

رمز : عدد یا کدی که توسط سازمان به کاربر داده می شود. برای ورود یا خروج باید رمزی را که قبلا در دستگاه کنترل دسترسی تعریف شده (شناسایی اعتبار)، وارد کنیم، در صورت درست بودن، رمز تایید شده و در باز خواهد شد و در صورت اشتباه بودن، دستگاه، اعلام می کند.

قفل الکترونیکی SL2000B roger
قفل الکترونیکی SL2000B roger

کارت های هوشمند : کارتی که توسط یک سازمان به کاربر داده می شود. این کارتها برای افراد ( کارمندان یا مدیران ) صادر می شود و هنگام ورود در سازمان، کارت را بر روی دستگاه کنترل دسترسی قرار می دهیم، پس از تایید اعتبار، اجازه ورود یا خروج داده می شود و زمان آن نیز ثبت می گردد.

کنترل تردد کارت PRT66EM roger
کنترل تردد کارت PRT66EM roger

شناسایی چهره : هنگام ورود به ساختمان یا مکان های خاص، تصویر صورت بوسیله دستگاه کنترل تردد ( اکسس کنترل ) ، اسکن شده و با لیست عکسهای موجود در دستگاه مقایسه می شود، و در صورت شناسایی چهره و تایید، اجازه ورود داده شده و زمان ورود ثبت می شود.

کنترل تردد شناسایی چهره
کنترل تردد شناسایی چهره

اثر انگشت : اثر انگشت کاربر نیز مانند رمز، باید از قبل برای دستگاه تعریف شود و کافی است انگشت مورد نظر، بر روی دستگاه قرار بگیرد، و  دستگاه کنترل دسترسی، پس از مقایسه اثر انگشت، در صورت درست بودن، به فرد اجازه ورود یا خروج خواهد داد و زمان ورود و خروج او را نیز ثبت می کند (مثلا در ادارات)، و در صورت تایید نشدن، هیچ یک از موارد انجام نمی شود.

کنترل تردد اثرانگشت RFT1000

نحوه کار دستگاه کنترل تردد ( اکسس کنترل ):

هنگامی که کارت عبور مجاور دستگاه کارت خوان می شود، اطلاعاتی که معمولاً به صورت عدد و یا کد است، به مرکز کنترل ارسا ل می گردد. مرکز کنترل این اطلاعات را با اطلاعات موجود در پایگاه مقایسه کرده و پس از آن درخواست پذیرفته و یا رد می شود، در طی این فرایند اطلاعات مربوط به ورود و خروج نیز ثبت می شود.
چنانچه اجازه ورود داده نشود، درب همچنان بسته می ماند. اگر بین اطلاعات ورودی و اطلاعات موجود در پایگاه مطابقت وجود داشته باشد، مرکز کنترل بر روی یک رله عمل کرده درب باز می شود. معمولاً پذیرفته و یا رد شدن درخواست ورود با چراغ چشمک زن سبز یا قرمز مشخص می شود.
تکنولوژی RFID

کارت خوان ضدآب R3 Sebury
کارت خوان ضدآب R3 Sebury

روش انتقال اطلاعات از طریق امواج رادیویی میدان های مغناطیسی که به طور بی سیم بدون تماس انجام می شود (Radio-frequency identification (RFID نام دارد. هدف این روش، شناسایی خودکار اشیا از طریق تگ های متصل شده به آنهاست.
به مجموعه ای از  فناوری ها که از آنان برای شناسایی اشیاء ، انسان و حیوانات توسط ماشین استفاده می گردد ، شناسایی خودکار و یا به اختصار Auto ID  گفته می شود .  هدف اکثر سیستم های شناسایی خودکار ، افزایش کارآیی ، کاهش خطاء ورود اطلاعات  و آزاد سازی زمان کارکنان برای انجام کارهای مهمتر نظیر سرویس دهی بهتر به مشتریان است .سامانه شناسایی امواج رادیویی (Radio Frequency Identification – RFID) سامانه شناسایی بی سیمی است که قادر به تبادل داده ها به وسیله برقراری اطلاعات بین یک Tag که به یک کالا، کارت و… متصل شده و یک بازخوان (Reader) است. سامانه های RFID از سیگنالهای الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده ها بدون تماس بهره می برند. اصولا به هر سیستمی که قادر به خواندن و تشخیص اطلاعات افراد یا کالاها باشد سیستم شناسایی یا Identification System گفته می شود.

تگ و یا دستگاه فرستنده خودکار ، شامل یک مدار الکترونیکی است که که به شی مورد نظری که لازم است دارای یک کد شناسایی باشد ، متصل می گردد . زمانی که تگ نزدیک و یا در محدوده کدخوان قرار می گیرد ، میدان مغناطیسی تولید شده توسط کد خوان باعث فعال شدن تگ می گردد  .
در ادامه ، تگ بطور پیوسته اقدام به ارسال داده از طریق پالس های رادیویی می نماید .  در نهایت داده توسط کدخوان دریافت و توسط نرم افزارهای مربوطه  نظیر برنامه های ERP  ( برگرفته شده از  Enterprise Resource Planning   ) و SCMS ( برگرفته شده از Supply Chain Management systems  ) پردازش می گردد .

RFID چگونه کار می کند ؟

تگ و یا دستگاه فرستنده خودکار ، شامل یک مدار الکترونیکی است که که به شی مورد نظری که لازم است دارای یک کد شناسایی باشد ، متصل می گردد . زمانی که تگ نزدیک و یا در محدوده کدخوان قرار می گیرد ، میدان مغناطیسی تولید شده توسط کد خوان باعث فعال شدن تگ می گردد  .
در ادامه ، تگ بطور پیوسته اقدام به ارسال داده از طریق پالس های رادیویی می نماید .

آنتن RFID و یا همان ” RFID Antenna ” امواج رادیویی را در محدوده مشخصی منتشر می کند. این امواج رادیویی دو عمل اصلی انجام می دهند :
۱) وسیله ای برای ارتباط با RFID Tag است (transponder)
۲) انرژی مورد نیاز tag برای برقراری ارتباط را فراهم می کند (در مورد تگهای passive )
وقتی که یک tag در میدان الکترو مغناطیسی ایجاد شده در اطراف reader قرار می گیرد، سیگنالهای فعال کننده که توسط آنتن فرستاده شده اند روی آن اثر گذاشته و به عبارتی تراشه RFID را بیدار می کند و این تراشه اطلاعات موجود در tag را در اختیار آنتن قرار می دهد. نقش transceiver در این عملیات کنترل خطوط ارتباطی و داده ها است.

انواع تگ های RFID

دو نوع اصلی از برچسب یا تگ های RFID وجود دارد. تگ فعال و تگ غیر فعال. در تگ های فعال منبع ذخیره نیرو مانند یک باتری وجود دارند اما در تگ های غیر فعال، باتری وجود ندارد. در عوض انرژی مورد نیاز خود را از آنتن گیرنده تامین می کنند که موج الکترو مغناطیسی را ارسال می کنند. همچنین تگ های نیمه فعال نیز وجود دارند که هم از نیروی باتری و هم آنتن استفاده می کند. این تگ ها معمولاً تا حد ۲۰۰۰ کیلوبایت داده را شامل می شوند. این داده ممکن است شناسه یا سریال منحصر به فردی باشد. این برچسب ها همینطور می توانند فقط خواندنی باشند یا قابلیت هم خواندن و هم نوشتن را داشته باشند. محدوده خواندن این تگ ها نیز به عواملی مانند نوع برچسب، نوع خواننده، تداخل در محیط و.. بستگی دارد. به صورت کلی محدوده تگ های فعال به دلیل وجود منبع قدرت بیشتر از تگ های غیر فعال است.

تگ های اکتیو و پسیو
تگ های Passive به هیچ منبع تغذیه داخلی متصل نیستند. به جای استفاده از منبع تغذیه از انرژی الکترومغناطسی گیرنده های RFID برای انتقال داده ها استفاده می کند. این تگ برای سیستم های Access Control ( سیستم های درب باز کن اتوماتیک)،ردیابی فایل ها، برای کنترل زمان در مسابقه های ورزشی، مدیریت کالا در فروشگاه های زنجیره ای، برچسب های هوشمند و غیره استفاده می شود. هزینه ای تگ ها بسیار پایین است لذا استفاده از این تگ ها در صنعت مقرون به صرفه تر است.

تگ های Active که به صورت مداوم درحال ارسال سیگنال به گیرنده های خود هستند؛ از منبع تغذیه استفاده می کنند. این تگ ها بعنوان یک ردیاب استفاده می شوند تا بتوان انها را ردیابی کرد و با در محیط هایی که اجسام با سرعت زیاد حرکت می کنند این تگ ها کارایی دارند. این تگ ها محدوده بسیار بزرگی را تحت پوشش سیگنال های خود قرار می دهند. این تگ ها هم چنین هزینه زیادی را دارند.
این تگ ها بر اساس نوع استفاده به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند. برخی از انها در یک یا چند دسته ترکیبی جای میگیرند. این دسته ها عبارتند از :

تحمل در دمای بالا – این نوع تگ ها در موارد صنعتی خاص، مثل سیستم بهداشت و درمان و هم چنین پیگیری تعداد دفعات مصرف ابزاری که در سیستم های که با دمای بالا سروکار دارند استفاده می شوند.

محیط با شرایط سخت- این تگ ها در محیط های فضای باز و یا انبار ها که نیازمند تگ است مورد استفاده قرار میگیرد. این تگ ها نیز می توانند در شرایط برف و یخ بندان، گرد و غبار و یادر زیر آوار مقاومت کنند. حتی در برابر خرد شدن زیر چرخ تراکتور مقاومت کنند .برای نرم افزارهایی که وابسته به این چنین محیط هایی هستند این تگ ها مورد های مناسبی می باشند.
اندازه – گاهی اوقات در برخی صنایع که اندازه و سایز برای آنها اهمیت داردمیتوانند از تگ های مخصوص این کار استفاده کنند. بطور مثال صنایع دریایی.این تگ ها در همه نوع سایز و اندازه ای موجود است.
جنس تگ – اگر برنامه نیاز به ردیابی اجناس فلزی باشدبرچسب های UHF فلزی تنها گزینه است. این تگ ها به طور خاص برای کاهش مشکلات UHF RFID در مواجه با فلز طراحی شده است.

تعبیه خشک – این تگ ها تنها از چیپ و انتن تشکیل شده است و بر روی کار مثل پوسته یا لمینت قرار میگیرد.
تعبیه تر – این تگ ها تنها از چیپ و انتن تشکیل شده است .
تگ های توکار – اگر در مواردی نیاز شد که تگ ها بصورت توکار قرار بگیرند این تگ ها باز از عهده این امر برمی آید. این تگ ها می توانند در کوچکترین شکاف ها قرار گیرند یا حتی با چسب های اپوکسی رزین روی کار تعبیه شوند.

اساساً دو نوع تگ RFID اکتیو در بازار موجود هستند، تگ های فعال فرستنده و تگ های فعال راهنما یا نشانه
تگ های RFID فرستنده یا ترانسپوندر: در یک سیستم که از تگ های فرستنده ار اف  استفاده شده است، دستگاه تگ ریدر ابتدا یک سیگنال ارسال می کند، سپس تگ فرستنده فعال یک سیگنال پاسخ با اطلاعات مربوطه ارسال می کند. تگ های RFID فرستنده بسیار بهره ور هستند زیرا جهت حفظ عمر باطری زمانی که از محدوده تگ ریدر خارج می شوند باطری از مدار خارج می شود. این نوع تگ ها بیشتر در سیستم های کنترل تردد و جایگاه های پرداخت عوارض استفاده می شود.
تگ های RFID نشانه یا راهنما: در سیستم هایی که از تگ های RFID نشانه استفاده می شود، تگ منتظر ارسال سیگنال توسط دستگاه تگ ریدر نمی ماند. در عوض تگ RFID نشانه  همانطور که از نامش پیداست هر ۳ تا ۵ ثانیه یک بار یک سیگنال با مشخصات خاص را ارسال می کند.

استفاده از این نوع تگ ها در صنایع نفت و گاز و استخراج معادن و ردیابی محموله های بار بسیار معمول است. تگ های RFID نشانه می توانند سیگنال قابل شناسایی را تا صدها متر مسافت ارسال کنند ولی برای حفظ عمر باتری داخلی توان ارسال سیگنال را در حدود ۱۰۰ متر مسافت محدود شده است.
و از آنجایی که تگ های فعال دارای باطری و مدارات داخلی و محفظه مستحکمی باید داشته باشند، نسبت به تگ های غیر فعال بسیار بزرگتر هستند. همچنین ممکن است بعضی از تگ های RFID فعال دارای سنسور نیز باشند که این سنسور عوامل محیطی مانند دما و رطوبت و غیره را برای کاربردهای خاص اندازه گیری می کند.
با توجه به تمام ویژگی های تگ های RFID فعال طبیعی است که قیمت این تگ ها بسیار گرانتر از تگ های غیر فعال باشد. از این رو تگ های فعال در کاربردهایی که دارای ارزش مالی بالایی هستند استفاده می شوند مانند صنایع نفت و گاز، سیستم های حمل ونقل کانتینری و سنگین، معدن و ساخت وساز.

تاریخچه RFID :

اگرچه بیشینه این فناوری به جنگ جهانی دوم بر می گردد، از استفاده گسترده از محصولات و تجهیزات RFID چند سالی بیشتر نمی گذرد و آن نیز منحصر به کشور های صنعتی و پیشرفته می باشد. در چند ساله اخیر، این فناوری به شدت مورد توجه متخصصین و محققین علم IT و علم الکترونیک قرار گرفته است. دلیل اصلی این رویکرد کاربردهای وسیع الطیف سیستم های RFID می باشد. در حال حاضر در ایران نیز تلاش هایی برای شناخت و استفاده از این فناوری صورت گرفته است. بنابر نیاز بسیار زیاد کشور به این تکنولوژی، در این پروژه یک نمونه ساده و آزمایشگاهی دستگاه کنترل تردد ( اکسس کنترل )  طراحی و ساخته شده است. در این سیستم ۵ نفر در نظر گرفته شده است که اجازه ی ورود و خروج آنها، توسط نمایش Accept و Deny بر روی صفحه نمایش و روشن شدن دیودهای سبز و قرمز، صادر می شود. از مزایای این پروژه می توان به کنترل تردد افراد، ثبت ساعت ورود و خروج افراد و امکان حفاظت محل های خاص و طبقه بندی دسترسی افراد به محل های خاص اشاره کرد.

در سال های اخیر پروسه های شناسایی اتوماتیک (Auto-ID) در خدمات صنعتی، خرید و پخش لوجستیک، صنعت، کارخانه ها، سیستم های سیال مواد بسیار رایج گردیده است. پروسه های شناسایی اتوماتیک امروزه در شناسایی، انسان ها، حیوان ها و حمل و نقل کالاها و تولیدات به کار می روند.
برچسب های بارکد رایج که شروع یک انقلاب در سیستم های شناسایی و از دیرباز قابل توجه بودند دارای مشکلات بسیاری بودند. این مطلب درست است که بارکدها بسیار ارزان قیمت هستند و از نظر اقتصادی به صرفه می باشند، اما نقطه ضعف اساسی آنها ظرفیت ذخیره سازی کم و عدم امکان برنامه نویسی مجدد آنها می باشد. راه حل فنی بهینه می تواند ذخیره سازی اطلاعات در یک چیپ سیلیکونی باشد. یک نمونه بسیار رایج از ابزار الکترونی اطلاعات که استفاده از آن در بین جوامع بشری بسیار رایج گردیده است کارت های هوشمند می باشد. اساس کار این کارت ها قرار گرفتن در یک میدان تماس است.هر چند که این گونه کارت ها در اغلب موارد به مفهوم واقعی تماس مکانیکی با میدان ندارند اما انتقال اطلاعات بدون تماس ابزارهای الکترونیکی حمل اطلاعات و دستگاه خواننده استفاده از این گونه ابزار را انعطاف پذیرتر خواهد کرد.

مشکلات و معایب RFID :

۱- قیمت بالا: علی رغم پیشرفتهای علمی و فنی صورت گرفته، قیمت برچسبهای Passive در تعداد بالا بین ۳۵ تا ۴۵ سنت و در تعداد کم حدود ۸۰ سنت و در مورد برچسبهای Active حدود ۸۵ سنت می باشد. متاسفانه این قیمتها حدود ۵ تا ۱۰ سنت بالاتر از آستانه مقرون به صرفه بودن این برچسبها برای کاربردهای مختلف هستند.
۲- تداخل: به دو صورت اتفاق می افتد:
تداخل Reader ها: زمانی اتفاق می افتد که سیگنالهای ارسال شده از چند دستگاه Reader تداخل پیدا می کنند.
تداخل tag ها: زمانی اتفاق می افتد که تعداد tag های بسیار زیادی در فضای کوچکی وجود داشته باشند.
۳- مشکلات اجتماعی: بر اثر پیشرفتهای اخیر تکنولوژی در بسیاری از مناطق دنیا از جمله فرانسه، NewZealand، نروژ و… فناوری RFID برای تشخیص هویت افراد استفاده می شود. این امر به عقیده بسیاری از افراد نامطلوب است؛ زیرا شخصیت اجتماعی و انسانی آنها را زیر سوال برده و سبب می شود که به انسانها به چشم یک ربات نگریسته شود.
۴- مسئله ایمنی: اکثر تگهای RFID حتی پس از خرید و خروج از فروشگاه فعال هستند. در نتیجه اطلاعات آنها می تواند توسط دستگاه های Reader خوانده شود. بنابراین احتمال سرقت کالاها افزایش می یابد. علاوه بر این بسیاری از سازمانها به هنگام خرید مشتری اطلاعاتی را درباره مشتری(از جمله شماره Credit-card، آدرس،نام و… به tag RFID کالاها منتقل می کنند تا لیستی از مشخصات مشتریان خود داشته باشند؛ که این امر اطلاعات محرمانه مشتریان را به خطر می اندازد. موضوع امنیت زمانی بیشتر به چشم می خورد که به کاربردهای RFID در پزشکی توجه کنیم.
۵- عدم وجود استانداردها: شرکت های متعددی وجود دارند که دستگاه های RFID را تولید می کنند. اما قوانین و استانداردهای جهانی خاصی برای این تولید وجود ندارد. این مسئله سبب می شود که فناوری RFID طراحی شده برای یک کمپانی یا شرکت تنها در همان شرکت قابل استفاده باشد و تگهای موجود در روی محصولات یک کمپانی(مثلا تامین کننده) ممکن است توسط کمپانی دیگر(مثلا تولید کننده) خوانده نشود که این امر مشکلات فراوانی را ایجاد می کند. استانداردهای موجود برای تعیین فرکانس RFID نیز در کشورهای مختلف تفاوت دارد.

کارت مایفر RFID چیست؟

کارتهای هوشمند مبتنی بر تکنولوژی RFID با داشتن حافظه در مقادیر مختلف وجود دارند که امروزه در بسیاری از سیستمها دارای کاربرد می باشند.
نام MIFARE از اصطلاح Mikron FARE Collection نام گرفته است، که Mifare علامت تجاری NXP Semiconductors برای مدارهای مجتمع و ماژول های خواننده است. فرکانس رادیویی را بکار می گیرند تا ارتباط بدون تماسی بین کارت و کارت‌خوان جهت قرائت کارت ایجاد نمایند.

یک دستگاه مبتنی بر Smartchips شامل یک میکروکنترلر امن جاسازی شده یا هوش معادل، حافظه داخلی و یک آنتن کوچک و همچنین رابط بدون تماس فرکانس رادیویی که ارتباط را برقرار می کند می باشد.
کارت‌های مایفر به‌عنوان کارت‌های هوشمند شناخته می‌شوند و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کارت‌های RFID دارند. این کارت‌ها از حافظه مناسبی برخوردار هستند و این حافظه را می‌توان شخصی‌سازی کرد و تغییر داد، به همین دلیل برای آنها از لفظ کارت‌های هوشمند مایفر استفاده می‌شود. البته هوشمند بودن کارت‌های مایفر به دو دلیل اصلی است که اولین آن به قابلیت درج اطلاعات و حذف اطلاعات از حافظه آنها برمی‌گردد و دلیل دوم مربوط به نوع تراشه استفاده شده در کارت مایفر و قابلیت‌های آن می‌باشد.

کارتهای هوشمند ارائه شده توسط شرکت پردازنده پارس در ۳ نوع می باشند:
۱- کارت بدون حافظه (فقط خواندنی)
۲- کارت با حافظه ۱ کیلوبایت (قابل خواندن و نوشتن)
۳- کارت با حافظه ۴ کیلوبایت (قابل خواندن و نوشتن)
این نوع کارتها بعنوان کارتهای بدون تماس یا Contact Less نیز معروف می باشند.
اکسس کنترل

در واقع استفاده از دستگاه کنترل تردد امنیت مکان ، اموال و اطلاعات را بالا می‌برد، و درنتیجه حفظ سرمایه و افزایش بهره‌وری را بدنبال دارد.
کنترل تردد یا کنترل دسترسی و یا اکسس کنترل به لاتین ACCESS CONTROL  به معنی مجوز ورود یا عدم ورود یک شخص یا گروهی طبق زمانبدی مشخصی از یک مانع فیزیکی مانند درب و یا گذرگاه و مانع غیر فیزیکی مانند گذرگاه نوری می باشد. در کل فلسفه کنترل تردد با بیانی دیگر این است که چه شخصی یا گروهی در چه زمانی مجوز دسترسی یا عدم دسترسی به یک درب یا گذرگاهی را داشته باشد. کنترل تردد از دو بخش کنترل تردد الکترونیکی شامل نرم فزارها و سخت افزارها ، و کنترل تردد فیزیکی که شامل گیت ها و یا دربهای اتوماتیک و یا دستی تشکیل شده است که در این مقاله تلاش شده تا به بررسی نقش تجهیزات الکترونیکی و نرم افزارها و عملکرد آنها در پدافند غیر عامل سازمانها و ارگانها پرداخته شود. همچنین در مقاله دیگری به بررسی نقش تجهیزات فیزیکی مانند گیت های کنترل تردد خواهیم پرداخت.

ماهیت کنترل تردد چیست؟

سیستم کنترل تردد مشخص می کند که:چه کسی مجاز به ورود یا خروج است؟محل های مجاز ورود و خروج کجاست؟و این افراد در چه زمانی اجازه تردد دارند؟به عبارتی دیگر چه کسی یا چه گروهی در چه زمانی یا چه زمانهایی از چه گذرگاه یا چه گذرگاه هایی می توانند عبور کنند.انجام این کار در گذشته با استفاده از قفل و کلید انجام می شده است.وقتی دری قفل می شود، تردد افراد از آن در فقط با داشتن کلید امکان پذیر است.در این سیستم ها کلیدهای مورد استفاده و ورود و خروج افراد ثبت نمی شود و کلید را می توان به راحتی کپی کرده و در اختیار افراد غیر مجاز قرار داد. در صورت مفقود شدن کلید و یا اتمام مدت اعتبار فرد برای استفاده از کلید، باید قفل را تعویض کرد.در کنترل تردد الکترونیکی، از کامپیوتر برای رفع این نواقص استفاده شده است. در این سیستم ها تعداد زیادی اجازه نامه را می توان جایگزین کلیدهای مکانیکی کرد. اعطای اجازه ورود برای افراد در سیستم های الکترونیکی با ارائه این مجوز یا کارت امکان پذیر است. بعد از صدور اجازه ورود، درب برای زمان از پیش تعیین شده ای باز شده و تردد ثبت می گردد. در صورت عدم صدور اجازه، در بسته مانده و این صحنه نیز ثبت می شود. در این سیستم می توان درب ورودی را مورد نظارت قرار داده و اگر درب با فشار باز شود و یا اگر برای مدت زیادی باز بماند، آژیر خطر به صدا در می آید.

دستگاه اکسس کنترل ، دستگاه اکسس کنترل یا کنترل دسترسی تکنولوژی مدرن بکار گرفته شده در سازمان‌ها، مراکز امنیتی، انبارها، شهربازی‌ها و بطور کلی اماکن شلوغ و پرتردد مانند ایستگاههای اتوبوس و مترو است که تعیین می‌کند چه افرادی ، چه زمانی و به چه میزان دسترسی به مکان مورد نظر را داشته باشند.

کنترل دسترسی یعنی این که چه کسی در چه زمانی، می تواند به یک مکان یا به یک وسیله خاص، دسترسی داشته باشد. یک سیستم کنترل دسترسی، تعیین می کند که چه کسانی، مجاز به ورود یا خروج هستند (مجاز به دسترسی)، و برای تشخیص و اجازه ورود و خروج افراد به سازمان ها و مراکز امنیتی خاص استفاده می شود و بوسیله یک فرد و یا یک دستگاه، جلوی درب ورودی انجام می شود.

و این امر باعث بالا بردن میزان امنیت و سطح اطمینان در مراکز مختلف می شود. دستگاه کنترل دسترسی بررسی می کند که ورود یا خروج یک فرد مجاز است یا نه، و یا اینکه تنها برای ثبت زمان تردد کارکنان به کار می رود. به عنوان مثال دستگاهی که خروج کالاهای موجود در یک انبار را کنترل می کند، یک نوع کنترل دسترسی برای خارج شدن است.

مطالعه بیشتر