بازدید: 153 بازدید

یکی از درخواست‌های مشتریان از فروشندگان محصولات نظارت تصویری ، دوربین مداربسته مخفی هست. دوربین مداربسته مخفی به‌گونه‌ای از دوربین‌های مداربسته گفته می‌شود که معمولاً سایز بسیار کوچکی دارند و به‌راحتی قابل‌تشخیص نمی‌باشند.

استفاده از دوربین مداربسته مخفی می‌تواند با اهداف مختلفی انجام شود. یکی از متداول‌ترین استفاده‌های این‌گونه دوربین‌ها برای عدم شناسایی محل دوربین هست و ممکن است در کنار سایر دوربین‌های در دید اشخاص نصب شوند.

در ادامه سعی خواهیم نمود شمارا با انواع مختلف این دوربین و کاربردهای آن آشنا نماییم.

انواع دوربین مداربسته

این دوربین‌ها در انواع مختلف با ویژگی‌ها و امکانات  گوناگون موجود می‌باشند. بعضی از مدل‌ها آن‌قدر کوچک هست که در وسایل مختلف گنجانده‌شده‌اند. البته تقسیم‌بندی این دوربین‌های مداربسته به چند دسته‌بندی خاص محدود نمی‌شود.

در زیر به برخی از مدل دوربین مداربسته مخفی اشاره‌شده است :

دوربین مداربسته مینیاتوری ( Pinhole ) : برخی اوقات از این دوربین‌ها به‌عنوان دوربین مخفی نیز استفاده می‌شود.

این دوربین‌ها سایز کوچکی در مقایسه با سایر دوربین‌های مداربسته داشته و به دلیل عدسی کوچک آن‌ها ، می‌توان به‌راحتی آن را در یک مکان مناسب پنهان نموده و فقط کافی است با ایجاد یک سوراخ کوچک برای عدسی ، دید موردنیاز دوربین را فراهم نمود.

معمولاً از کابل برق یا آداپتور برای تغذیه این دوربین‌ها استفاده می‌شود و در محل ثابتی نصب می‌شوند.

دوربین مداربسته م سیم‌کارت خور : این دوربین‌ها نیز دسته دیگری از دوربین‌های مخفی می‌باشند. دوربین سیم‌کارت خور علاوه بر ضبط تصویر در کارت حافظه SD موجود در دستگاه ، امکان گرفتن عکس با استفاده از ارسال پیامک ، مشاهده تصویر و صوت از طریق دیتا سیم‌کارت را نیز دارا هست.

این دوربین‌ها دارای یک باتری کوچک قابل شارژ می‌باشند و تا زمانی که باتری دستگاه تمام نشده است می‌توان از تمامی امکانات آن استفاده نمود. محل نصب این دوربین‌ها را به‌راحتی می‌توان تغییر داد.

دوربین‌های مداربسته  تعبیه‌شده در دستگاه‌های مختلف :

این دوربین‌ها معمولاً در دستگاه‌ها و وسایل مختلف تعبیه‌شده‌اند و تشخیص آن‌ها کار پیچیده‌ای هست. چون محدودیتی در طراحی این دوربین‌ها وجود ندارد ، در زیر به چند نمونه از آن‌ها اشاره خواهیم نمود.

این دوربین‌ها قابلیت ارائه کیفیت تصویر HD و Full HD را نیز دارا بوده و بعضی از مدل‌ها دارای قابلیت دید در شب نیز می‌باشند.

دوربین مداربسته  خودکاری : این دوربین‌ها در یک خودنویس یا خودکار تعبیه‌شده‌اند و بااتصال به کامپیوتر می‌توان تصاویر ضبط‌شده در آن را مشاهده نمود. این دوربین‌ها در ظرفیت‌های ذخیره‌سازی و زمان شارژ دهی متفاوت در بازار موجود می‌باشند.

فلش مموری USB دارای دوربین مداربسته مخفیاین دوربین‌های مخفی در یک فلش مموری تعبیه می‌شوند.

دوربین مداربسته  در پریز برق یا ۳ راهی برق : این دوربین‌ها در پریز برق و ۳ راهی برق تعبیه‌شده‌اند و به دلیل کوچک بودن به‌سختی قابل‌شناسایی می‌باشند.

دوربین مداربسته  در دتکتور تشخیص حریق و دود : این دوربین‌ها در دتکتور تشخیص حریق گنجانده‌شده‌اند.

دوربین مداربسته در ساعت رومیزی و دیواری : این دوربین‌ها در ساعت دیواری و رومیزی تعبیه‌شده‌اند.

دوربین مداربسته  در ساعت مچی : این دوربین‌ها در ساعت‌های مچی تعبیه می‌شوند و به دلیل کوچک بودن به‌سختی قابل‌تشخیص می‌باشند.

این‌ها تنها نمونه‌ای از دوربین‌های تعبیه‌شده در دستگاه‌های مختلفی بود. این دوربین‌ها به علت کوچکی در دستگاه‌های مختلف تعبیه می‌شوند و روزبه‌روز به دستگاه‌هایی که در آن‌ها از این دوربین‌ها استفاده‌شده است افزوده می‌شود.

ازجمله وسایل دیگر می‌توان به مواردی چون : چوب‌لباسی ، ری موت دزدگیر ، آداپتور برق ، لامپ LED ، عینک طبی ، باکس دستمال‌کاغذی و … اشاره نمود.

دوربین مداربسته مخفی
دوربین مداربسته مخفی

کاربرد دوربین مداربسته مخفی

دوربین مداربسته مخفی می‌تواند برای اهداف و دلایل گوناگونی استفاده شود. ازجمله مهم‌ترین دلایل استفاده از آن‌ها عدم‌تشخیص محل نصب دوربین هست.

کاربر می‌تواند با استقرار چند دوربین مداربسته قابل دید ، حواس افراد خلاف‌کار را پرت کرده و تشخیص دزدان با این روش بسیار راحت‌تر هست.

البته بعضی از اماکن بدون اطلاع مراجعه‌کنندگان از وجود سیستم نظارت تصویری اقدام به نصب دوربین مداربسته مخفی می‌کنند. طبق قانون باید وجود سیستم مداربسته به اطلاع افراد برسد این کار معمولاً با نصب برچسب‌هایی مانند : “این مکان مجهز به دوربین مداربسته می باشد” انجام می‌شود.

نصب دوربین مخفی در محیط‌های خصوصی و مشاعات ساختمان بدون داشتن مجوز ممنوع هست و در صورت عدم رضایت ساکنین یا شکایت آن‌ها نیز می‌تواند شامل پیگیری‌های قضایی شود. حتی نصب دوربین مداربسته در منزل شخصی هم نیازمند مجوز بوده و در صورت شکایت افراد مراجعه‌کننده به منزل شما ، مشکل قضایی و جریمه را در پی خواهد داشت.

مطالعه بیشتر