بازدید: 244 بازدید

دوربین مداربسته AHD چیست؟

دوربین مداربسته AHD چیست؟

AHD مخفف Analog High Definition به معنی دوربین مداربسته آنالوگ رزولوشن بالا هست. دوربین‌های دارای فنّاوری AHD یکی از جایگزین‌های خوب دوربین مداربسته آنالوگ سنتی هست که به دلیل محدودیت TVLine کیفیت این دوربین‌ها زیاد چنگی به دل نمی‌زد و در مقابل دوربین‌های مداربسته تحت شبکه ضعف زیادی در کیفیت داشت.

این فنّاوری بعد از فنّاوری HDCVI (که توسط شرکت Dahua که امکان انتقال و ضبط تصاویر HD در بستر کابل Coaxial را فراهم می‌کرد) توسط یک کمپانی تولید پردازنده و چیپست کره‌ای به نام NextChip ابداع و معرفی شد. این فنّاوری به دلیل متن‌باز بودن مورد استقبال شرکت‌های مختلف قرارگرفته است.

دوربین مداربسته AHD نسبت به دوربین مداربسته تحت شبکه و فنّاوری‌های HDCVI و HDSDI از قیمت خیلی پایین‌تری برخوردار است که هزینه پیاده‌سازی آن بیشتر نزدیک به دوربین‌های مداربسته آنالوگ سنتی هست.

کابل و محدودیت آن در سیستم مداربسته AHD

برخلاف دوربین‌های مداربسته تحت شبکه (IP) که ما با محدودیت کابل‌کشی ۱۰۰ متر مواجهیم , در دوربین مداربسته AHD به دلیل حساسیت پایین این سیستم به طول کابل و کیفیت آن , با استفاده از کابل‌های RG59 می‌توانیم به‌راحتی و بدون افت کیفیت تا ۵۰۰ متر از آن‌ها استفاده کنیم. حتی در صورت استفاده از کابل‌های RG60 طول کابل ما می‌تواند تا ۱۰۰۰ متر هم افزایش پیدا کند.

کیفیت تصویر دوربین مداربسته AHD

دوربین مداربسته AHD تا الآن دارای دو نسل هست. در نسل اول سیستم مداربسته AHD ما به کیفیت ۱ مگا پیکسل (۷۲۰P) و ۱٫۳ مگا پیکسل (۹۶۰P) می‌رسیم اما در نسل دوم دوربین مداربسته AHD رزولوشن ( کیفیت تصویر ) به ۲ مگا پیکسل (۱۰۸۰P) افزایش‌یافته است. دوربین‌های مداربسته AHD نسل اول با دوم ازنظر سیستم کدگذاری تفاوت‌هایی دارند و امکان استفاده هم‌زمان از این دوربین‌ها وجود ندارد.

در سیستم مداربسته AHD به دلیل ارسال و دریافت تصاویر بدون فشرده‌سازی و تغییر, حتی در صورت استفاده از کابل‌های نامرغوب و اتصالات معمولی کیفیت تصویر بالایی را به ما می‌دهد اما بهتر است برای کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری از کابل و اتصالات مرغوب استفاده کنید.

از دیگر مزایای دوربین مداربسته AHD عدم تأخیر در ارسال تصاویر هست و تأخیر در ارسال تصاویر نزدیک به صفر است.

طرز کار دوربین مداربسته AHD

فنّاوری AHD بر پایه انتقال تصویر دستگاه‌های تلویزیون دیجیتال (DTV) اقدام به ارسال تصاویر دوربین مداربسته می‌کند. در این سیستم مداربسته تصاویر به‌صورت آنالوگ انتقال می‌یابند با این تفاوت که با کدگذاری خاص امکان جابه‌جایی اطلاعات و تصاویر باکیفیت و حجم بالا را فراهم می‌کند. این کدگذاری توسط چیپ AHD TX دوربین مداربسته انجام می‌شود.

چیپ AHD TX اطلاعات دیجیتال دوربین مداربسته را دریافت و بعد از کد گزاری به‌صورت AHD به دستگاه ذخیره‌ساز AHD ارسال می‌کند. چیپ AHD TX دی وی آر AHD بعد از دریافت اطلاعات کدگذاری شده آن‌ها را دوباره به‌صورت داده دیجیتال برای ضبط تبدیل می‌کند.

DVR دوربین مداربسته AHD

دی وی آر دوربین مداربسته AHD قابلیت اتصال هم‌زمان دوربین‌های مداربسته آنالوگ سنتی , AHD را فراهم می‌کند حتی بعضی از دستگاه‌های ذخیره‌ساز AHD علاوه بر موارد فوق قابلیت اتصال دوربین‌های تحت شبکه را به‌صورت محدود دارا می‌باشند.

سنسور دوربین مداربسته AHD

سنسور دوربین‌های مداربسته AHD به دلیل متن‌باز بودن توسط SOC ها و سنسورهای مختلف از Sony و TI و HiSilicon هوآوی در بازار موجود که در کیفیت و رزولوشن تصویر متفاوت موجود می‌باشند. سنسور دوربین‌های مداربسته AHD را می‌توان به‌صورت دستی از حالت HD به آنالوگ CVBS سوییچ کرد و به‌راحتی می‌توان به رزولوشن ۷۰۰ تی وی لاین سوییچ کرد و به DVR معمولی ۹۶۰H متصل کرد.

مطالعه بیشتر