بازدید: 146 بازدید

 فنّاوری HDCVI (مخفف High Definition Composite Video Interface ) در دوربین‌های مداربسته یک فنّاوری تصویری است که در جهت ارتقا کیفیت تصویر در دوربین های آنالوگ ابداع‌شده است. این فنّاوری در مقابل دیگر فنّاوری‌های آنالوگ و دیجیتال IP، HDTVI،HDSDI و AHD قرار می‌گیرد.

چرا فنّاوری HDCVI به وجود آمد؟

ابداع‌کننده اصلی فنّاوری HD-CVI شرکت داهوآ بوده. ازآنجایی‌که دوربین‌های آنالوگ تیوی لاینی محدودیت کیفیت تصویر بسیار بالایی دارند (در بیشترین حالت ۰٫۶ مگا پیکسل) این موضوع استفاده از آن‌ها را در کاربری‌های حساس بسیار محدود کرده بود و از دوربین‌های تحت شبکه برای این کاربری‌ها استفاده می‌شد. این موضوع تولیدکنندگان اصلی دوربین‌های آنالوگ (شرکت‌های داهوآ و هایک ویژن) را به فکر انداخت تا با ارتقا دوربین‌های آنالوگ امکان افزایش کیفیت آن‌ها را فراهم کنند. این موضوع منجر به تولید فنّاوری‌های تصویری آنالوگ جدید شد. دوربین مداربسته HD-CVI

فنّاوری HDCVI چطور کار می‌کند؟

فنّاوری HDCVI نیز یک فنّاوری آنالوگ است با این تفاوت که در دوربین های آنالوگ تیوی لاینی تصاویر با استانداردهای تلویزیونی PAL/NTSD انتقال پیدا می‌کردند، درحالی‌که در فنّاوری‌های آنالوگ جدید تغییراتی در نوع کدگذاری سیگنال‌ها برای افزایش میران پهنای باند اطلاعات منتقل‌شده به وجود آمده است. همچنین سیستم‌های کدگذاری جدید امکان انتقال هم‌زمان اطلاعات دیگر مانند داده‌های کنترل را از طریق کابل تصویر فراهم می‌کنند. ازآنجایی‌که نحوه کدگذاری در این فنّاوری منحصر به آن است دیگر فنّاوری‌های مشابه امکان دسترسی به تصاویر کدگذاری شده به‌صورت HDCVI را نخواهند داشت. این بدان معناست که DVRها در دیگر فنّاوری‌های آنالوگ HD، مانند HDTVI یا AHD، امکان خواندن اطلاعات تصاویر کدگذاری شده با فنّاوری HDTVI را ندارند.

چه شرکت‌هایی دوربین مداربسته با فنّاوری HD-CVI تولید می‌کنند؟

فنّاوری HDCVI یک فنّاوری انحصار است و انحصار تولید محصولات با این فنّاوری نیز در اختیار شرکت داهوآ (Dahua Technology) است.

مشخصه‌های اصلی فنّاوری HDCVI چیست؟

  • امکان دسترسی بهروزولشن های ۱۰۸۰p و ۷۲۰p در بستر آنالوگ
  • امکان ارتقا سیستم آنالوگ سنتی به سیستم HDCVI بدون نیاز به تغییر در بستر سیستم
  • عدم وجود تأخیر در تصاویر دریافتی
  • نصب آسان و سادگی در عیب‌یابی
  • امکان انتقال تصویر از طریق کابل کواکسیال تا ۵۰۰متر

جدول مقایسه فنّاوری HDCVI با شبکه و آنالوگ تیوی لاینی

  IP HD-CVI آنالوگ تیوی لاینی
رزولوشن ۷۲۰p, 1080p, 5MP , … ۷۲۰p, 1080p ۹۶۰H, D1
بستر انتقال اطلاعات کابل شبکه کابل کواکسیال کابل کواکسیال
وجود تأخیر در تصویر حداقل ۳۰۰ میلی‌ثانیه ندارد ندارد
بیشترین طول انتقال با کابل ۱۰۰ متر ۵۰۰ متر ۵۰۰ متر
اطلاعات قابل‌انتقال با کابل تصویر تصویر، صدا، داده و … تصویر، صدا، داده تصویر
نحوه نصب دارای پیچیدگی فنی ساده ساده
هزینه بالا متوسط کم
بازار محبوب و در حال گسترش در حال گسترش محبوب اما در حال کاهش

مطالعه بیشتر