بازدید: 175 بازدید

فنّاوری دوربین مداربسته HD-SDI یکی از فنّاوری‌های مورداستفاده برای انتقال تصاویر دوربین های مداربسته است. این فنّاوری در کنار فنّاوری‌های AHD، IP، HDCVI و HDTVI یکی از روش‌های انتقال باکیفیت تصاویر مداربسته است.

فنّاوری HD-SDI چگونه به وجود آمد؟

فنّاوری HD-SDI یکی از زیرشاخه‌های فنّاوری SDI است که اولین بار در سال ۱۹۹۸ برای انتقال تصاویر باکیفیت HD و Full HD مورداستفاده قرار گرفت. این فنّاوری اولین بار در سال ۲۰۱۰ برای دوربین‌های مداربسته به کار گرفته شد و امکان انتقال تصاویر باکیفیت بالا برای دوربین‌های مداربسته را به وجود آورد.

فنّاوری HD-SDI چطور کار می‌کند؟

فنّاوری SDI یک فنّاوری دیجیتال و سریال است. در دوربین‌های IP اطلاعات دیجیتال به‌صورت موازی از طریق چندین رشته سیم به هم تابیده انتقال پیدا می‌کنند، در سیستم HDSDI هم اطلاعات به‌صورت دیجیتال انتقال می‌یابند اما این انتقال به‌صورت سری انجام می‌شود و درنتیجه می‌توان از کابل کواکسیال نیز برای انتقال اطلاعات استفاده کرد. ازآنجایی‌که اطلاعات به‌صورت دیجیتال در این فنّاوری انتقال پیدا می‌کند و هیچ تبدیلی روی آن صورت نمی‌گیرد سیستم HDSDI یکی از باکیفیت‌ترین فنّاوری‌های انتقال تصویر است.

نقاط قوت و ضعف این فنّاوری نسبت به فنّاوری‌های مشابه در چیست؟

سیستم HDSDI درواقع از خانواده سیستم های آنالوگ HD نیست. این سیستم به‌مراتب به سیستم IP نزدیک‌تر است اما ازآنجایی‌که از بستر کواکسیال برای انتقال اطلاعات در آن استفاده می‌شود بسیاری آن را در بین فنّاوری‌های آنالوگ HD طبقه‌بندی می‌کنند.

بزرگ‌ترین نقطه قوت سیستم HDSDI کیفیت تصویر بالای در این سیستم است. می‌توان گفت این فنّاوری بالاترین کیفیت را در بین تمامی فنّاوری‌های HD موجود داراست. در مقابل اما سیستم HDSDI تا حد زیادی حساس به کیفیت کابل و اتصالات است و بیشترین طول کابل‌کشی حتی با استفاده از بهترین کیفیت کابل نیز برای این فنّاوری کمتر از ۳۰۰ متر است. عیب‌یابی تجهیزات در این سیستم نیز نسبت به فنّاوری‌های آنالوگ HD دیگر به‌مراتب پیچیده‌تر است و البته قیمت آن امکان رقابت را از این سیستم تا حد زیادی گرفته. از همین رو رشد استفاده از دوربین‌های HDSDI پس از مدت کوتاهی از معرفی آن‌ها متوقف شد و در حال حاضر در کاربری‌های تخصصی‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرند.دوربین مداربسته HD-SDI

جدول مقایسه نسل‌های مختلف فنّاوری SDI

استانداردنام فنّاوریتاریخ معرفیبیت ریت (Bitrate)فرمت‌های ویدئویی
SMPTE 259MSD-SDI۱۹۸۹۲۷۰Mbit/s۴۸۰i, 576i
SMPTE 344MED-SDI ۵۴۰Mbit/s۴۸۰p, 576p
SMPTE 292MHD-SDI۱۹۹۸۱٫۴۸۵Gbit/s۷۲۰p, 1080i
SMPTE 372MDual Link HD-SDI۲۰۰۲۲٫۹۷۰Gbit/s۱۰۸۰p
SMPTE 424M۳G-SDI۲۰۰۶۲٫۹۷۰Gbit/s۱۰۸۰p
SMPTE ST-2081۶G UHD-SDI ۶Gbit/s۴Kp30
SMPTE ST-2082۱۲G UHD-SDI ۱۲Gbit/s۴Kp60

مطالعه بیشتر