بازدید: 142 بازدید

دکل دوربین مداربسته یکی از ابزارهای مهمی است که در نصب آن به‌خصوص در مکان‌هایی با وسعت زیاد به کار می‌رود. این دکل‌ها معمولاً برای مقاصدی چون افزایش برد ، زاویه دید و کاهش دسترسی افراد به دوربین در محل‌های خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند.

از ابزارهای دیگری که برای نصب و جاگذاری دوربین مداربسته به کار می‌رود می‌توان به دستک‌ها و پایه‌ها اشاره کرد. دستک‌ها برای نصب دوربین بر روی دیوار استفاده می‌شوند درحالی‌که دکل‌ها روی زمین نصب می‌شوند و می‌توان از آن‌ها برای افزایش فاصله  دوربین با زمین استفاده کرد.

جنس دکل دوربین مداربسته

دکل دوربین مداربسته می‌تواند از جنس‌های مختلفی ساخته‌شده باشد که بر اساس نوع کاربری و قیمت آن می‌تواند متفاوت باشد. این دکل‌ها معمولاً از جنس آهن باروکش گالوانیزه یا بدون روکش هست. البته از آلومینیوم و آلیاژهای آن نیز در ساخت دکل‌های نظارتی استفاده می‌شود.

دکل‌های باروکش گالوانیزه هزینه بالاتری نسبت به نوع بدون روکش‌دارند. در صورت استفاده از دکل آهنی بدون روکش گالوانیزه باید سطح آن باروکش ضدزنگ و رنگ پوشانده و محافظت شود.

انواع دکل دوربین مداربسته

۱دکل مکعبی

دکل‌های مکعبی معمولاً توسط قوطی یا پروفیل آهنی تولید می‌شوند و معمولاً به شکل T یا L مانند هستند. قوطی و پروفیل آهن معمولاً تا ارتفاع ۶ متری تولید می‌شوند به همین دلیل این نوع دکل‌ها تا ارتفاع ۶ متری قابل‌استفاده می‌باشند. از مزایای این دکل‌ها هزینه ساخت پایین آن‌ها هست. ساخت دستک برای این نوع دکل‌ها نسبت به انواع دیگر دکل ساده‌تر هست.

دکل دوربین مداربسته مکعبی
دکل دوربین مداربسته مکعبی

۲دکل لوله‌ای

دکل لوله‌ای معمولاً از لوله گالوانیزه یا لوله سایه تولید می‌شوند. این دکل‌ها به‌طورمعمول تا ارتفاع ۱۰ متری تولید و مورداستفاده قرار می‌گیرند. مقاومت فیزیکی این نوع دکل‌ها در برابر فشار و باد نسبت به دکل‌های مربعی بالاتر هست. استفاده از این دکل‌ها به دلیل ساده بودن ساخت بسیار رایج است.

دکل دوربین مداربسته لوله ای
دکل دوربین مداربسته لوله ای

۳دکل ماژولار

این دکل‌ها بسیار شبیه به دکل‌های مخابراتی می‌باشند و برای مکان‌های بادخیز طراحی‌شده‌اند. مقاومت دکل‌های ماژولار به دلیل ساختار آن‌ها در مقابل باد نسبت به دکل‌های دیگر بیشتر هست اما در برابر ضربات فیزیکی در مقابل دکل‌های دیگر مقاومت پایینی دارند.

دکل دوربین مداربسته ماژولار
دکل دوربین مداربسته ماژولار

۴دکل چندوجهی

این دکل‌ها از ترکیب سازه‌های کوچک به هم جوش داده ساخته‌شده است که این سازه‌ها به‌طورمعمول دارای قاعده‌ای ۶ یا ۸ وجهی است. ساختار عمودی این نوع دکل‌ها به‌صورت مخروطی شکل هست که همین شکل مخروطی مقاومت فیزیکی این نوع دکل‌ها را در مقابل باد و فشار بسیار افزایش می‌دهد. این دکل‌ها به شکل‌های مختلف ساخته و تولید می‌شوند و ازنظر شکل ساختار دارای محدودیت نمی‌باشند. مقاومت این نوع دکل‌ها نسبت به دکل‌های مکعبی ولوله‌ای شکل بالاتر هست. به دلیل پیچیدگی ساخت ، معمولاً هزینه ساخت این دکل‌ها نسبت به دکل‌های دیگر بیشتر هست.

این دکل‌ها از حرفه‌ای‌ترین نوع دکل‌های نظارتی می‌باشند.

دکل دوربین مداربسته چندوجهی
دکل دوربین مداربسته چندوجهی

کاربرد دکل دوربین مداربسته

دکل‌های دوربین مداربسته معمولاً برای موارد زیر به کار می‌روند :

۱- دکل برای نصب دوربین مدار بسته نظارتی در محوطه کارخانه‌ها

۲- دکل برای نصب دوربین مداربسته امنیتی در محوطه‌های نظامی

۳- دکل برای نصب دوربین‌های ثبت‌کننده تخلفات راهنمایی و رانندگی

۴- دکل برای نصب دوربین‌های کنترل محدوده زوج و فرد و ترافیک

مطالعه بیشتر