بازدید: 157 بازدید

لنز دوربین مداربسته چیست؟

لنز دوربین مداربسته وسیله‌ای برای انتقال نور از محیط بر روی حسگر تصویر و تنظیم زاویه دید دوربین مداربسته می‌باشد. حسگر تصویر این نور دریافتی را پردازش و به پالس الکتریکی تبدیل و آن‌ها به سرور مرکزی ( دستگاه DVR یا … ) انتقال می‌دهد. سرور دوباره بعد از دریافت این پالس‌ها آن‌ها را به تصویر قابل‌نمایش تبدیل می‌کند.

انتخاب لنز باکیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است, در صورت انتخاب لنز نامناسب نور مناسبی به پردازشگر تصویر نمی‌رسد و به طبع دوربین نمی‌تواند تصویر مناسبی را ارائه دهد.

علاوه بر کیفیت, انتخاب لنز بافاصله کانونی مناسب در انتخاب آن اهمیت بالایی دارد. این فاصله کانونی برحسب میلی‌متر بیان می‌شود. این فاصله کانونی زاویه دید و عمق آن‌ها مشخص می‌کند , یعنی هر چه این عدد بیشتر باشد عمق دید لنز بیشتر و هرچه کوچک‌تر باشد زاویه دید آن بیشتر است. درواقع زاویه و عمق دید باهم نسبت عکس‌دارند.

انواع لنز دوربین مداربسته برحسب فاصله کانونی و مکانیزم کار

لنز دوربین مداربسته ازنظر مکانیزم کار و قابلیت تنظیم فاصله کانونی به چند دسته تقسیم می‌شود :

۱لنزهای FIX ( ثابت ) : این لنزها فاصله کانونی ثابتی دارند و زاویه و عمق دید آن‌ها ثابت است. از این لنزها درجاهایی استفاده می‌شود که زاویه و عمق مناسب برای آن مکان کاملاً مشخص است.

۲لنزهای وریفوکال ( Varifocal )  : این لنزها دارای فاصله کانونی متغیر و قابل تنظیم هستند که در یک بازه مشخص قابل‌تغییر می‌باشد ( زاویه و عمق دید لنز قابل‌تغییر می‌باشد ) , این لنزها یک بازه فاصله کانونی مشخص دارند , به‌طور مثال لنزهای وریفوکال ۲٫۸ – ۱۲ فاصله کانونی آن‌ها از ۲٫۸ میلی‌متر تا ۱۲ میلی‌متر قابل تنظیم می‌باشد.

در این لنزها از ۲ اهرم برای تنظیم فاصله کانونی , وضوح و شفافیت تصویر استفاده می‌شود . یکی از اهرم‌ها مربوط به تنظیم مکان عدسی دوم که فاصله کانونی آن را تغییر می‌دهد و اهرم دیگری برای تغییر مکان عدسی اول نسبت به حسگر تصویر می‌باشد که وضوح و شفافیت تصویر را تغییر می‌دهد و focus تصویر باید به‌صورت دستی انجام شود.

از این لنزها بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که زاویه و عمق دید مناسب به‌طور کامل مشخص نیست و باید فاصله کانونی قابل‌تغییر باشد.

راهنمای خرید لنز دوربین مداربسته

۳لنزهای Zoom یا موتوردار : این لنزها نیز مانند لنزهای وریفوکال دارای فاصله کانونی قابل‌تغییر می‌باشند با این تفاوت که این فاصله کانونی از راه دور و توسط موتور این لنز قابل‌تغییر می‌باشد. این لنزها دارای focus خودکار و هوشمند می‌باشند.

استفاده از این لنزها بسیار کم شده است و دوربین‌های اسپید دام به دلیل هزینه پیاده‌سازی کمتر و امکانات بیشتر جایگزین استفاده از آن‌ها در دوربین‌ها شده‌اند.

انواع لنز دوربین مداربسته برحسب نوع نصب

لنزهای دوربین مداربسته به دو نوع برحسب روش نصب موجود می‌باشند :

۱لنزهای داخلی : این لنز‌ها به‌صورت ثابت داخل دوربین مداربسته نصب و غیرقابل تغییر می‌باشند .

۲لنزهای خارجی : از این لنزها در دوربین‌های مداربسته باکس استفاده می‌شود و با ۲ نوع پایه CS یا C طراحی و تولید می‌شوند.

راهنمای خرید لنز دوربین مداربسته

راهنمای خرید لنز دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در کیفیت تصویر دوربین مداربسته می‌باشد. در دوربین‌های مداربسته باکس (صنعتی) انتخاب لنز توسط ما صورت می‌گیرد. در مطالب قبلی در مورد لنز دوربین مداربسته و انواع آن به‌صورت مفصل صحبت کردیم , در این مطلب سعی داریم شمارا با مؤلفه‌های مهم انتخاب لنز دوربین مداربسته آشنا کنیم.

فاصله کانونی

فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته زاویه دید دوربین را مشخص می‌کند. پرتو نور موازی تابیده‌شده به سطح عدسی محدب در نقطه‌ای به اسم کانون همگرا می‌گردد, به فاصله کانون تا مرکز عدسی فاصله کانونی (Focal Length) می‌گویند.

زاویه دید لنز دوربین مداربسته

این فاکتورها بستگی به فاصله کانونی لنز دارد. هرچقدر فاصله کانونی کمتر باشد زاویه دید لنز (Angle of View) بیشتر و تصویر آن Wide می‌شود و هرچقدر این فاصله بیشتر, زاویه دید لنز کمتر و تصویر آن Tele خواهد شد.

زوم (ZOOM) لنز دوربین مداربسته

به عملیاتی گفته می‌شود که در آن تصاویر دورتر یا نزدیک‌تر از حالت عادی دیده شوند. این کار از طریق تغییر فاصله کانونی لنز انجام می‌شود. در لنزهای زوم یا موتوردار این کار توسط موتور انجام می‌شود.

نوع پایه لنز دوربین مداربسته ( Lens Mount )

محل اتصال لنز به دوربین مداربسته را Lens Mount می‌گویند که به دو صورت C و CS موجود می‌باشد. تفاوت نوع C و CS لنز دوربین مداربسته در فاصله مؤثر لنز و سنسور تصویر هست. در لنزهای نوع C فاصله بین لنز و سنسور ۱۷٫۵۲۶ میلی‌متر و در نوع CS این فاصله ۱۲٫۵ میلی‌متر می‌باشد. با استفاده از یک مبدل می‌توان از لنزهای C در دوربین‌های CS استفاده کرد.

فوکوس لنز دوربین مداربسته

فوکوس (Focus) لنز به عملیاتی گفته می‌شود که با تغییر فاصله لنز و دوربین وضوح و شفافیت تصویر کم‌وزیاد می‌شود. که دارای دو حالت نزدیک (Near) و دور (Far) می‌باشد. فوکوس لنز به دو صورت می‌باشد : ۱- خودکار ۲- دستی, در لنزهای زوم یا موتوردار فوکوس به‌صورت خودکار انجام می‌شود اما در لنزهای معمولی به‌صورت دستی انجام می‌شود.

آیریز (IRIS) لنز دوربین مداربسته

IRIS به عملیاتی گفته می‌شود که با تغییر دهانه دیافراگم مقدار نور ورودی کم یا زیاد می‌شود. دارای دو حالت OPEN و Close می‌باشد و بین آن تنظیم می‌شود.

آیریز لنز دوربین مداربسته به دو صورت Manual (دستی) و Auto (خودکار) می‌باشد:

۱لنز دوربین مداربسته Manual IRIS :در این لنزها میزان نور ورودی به‌صورت دستی تنظیم می‌شود.

۲لنز دوربین مداربسته AUTO IRIS : در این لنزها میزان نور ورودی به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود. به دودسته کنترل شونده AC و DC تقسیم می‌شوند که نوع AC آن بسیار گران‌تر می‌باشد.

مطالعه بیشتر