بازدید: 153 بازدید

زاویه دید دوربین مداربسته یکی از مشخصات مهم دوربین است که محاسبه آن بر اساس چند المان اصلی صورت می‌گیرد. در این مطلب در رابطه با زاویه دید دوربین مداربسته و روش‌های محاسبه آن صحبت می‌کنیم.

انواع زاویه دید دوربین مداربسته

  • زاویه دید افقی:معمولاً زمانی که در دوربین‌های مداربسته صحبت از زاویه دید دوربین می‌شود منظور زاویه دید افقی است. این زاویه عبارت است از زاویه تحت پوشش تصویر در راستای افق.
  • زاویه دید عمودی:این زاویه عبارت است از زاویه دید دوربین در راستای عمودی.
  • زاویه دید قطری:دید افقی و عمودی به‌صورت هم‌زمان تشکیل یک مستطیل را می‌دهند. زاویه تحت پوشش قطر این مستطیل را زاویه دید قطری می‌نامند.

زاویه دید چشم انسان چقدر است؟

دید در چشم انسان فرمی خطی ندارد. این بدان معناست که تمام زوایای چشم تصویر را با یک کیفیت تولید نمی‌کنند. تصویر در قسمت مرکزی باکیفیت و جزئیات بیشتر و در کناره‌ها با جزئیات و کیفیت کمتری تولید می‌شود. درصورتی‌که این موضوع را مدنظر قرار ندهیم  دو چشم انسان بدون حرکت دادن تقریباً یک زاویه ۱۳۵ درجه‌ای را به‌صورت افقی پوشش می‌دهند. ازآنجایی‌که تمرکز و زاویه دید افقی چشم انسان نسبت به عمومی بیشتر است بیشتر نمایشگرها به‌صورت افقی ساخته می‌شوند (عرض تصویر از ارتفاع آن بیشتر است)

زاویه دید در دوربین‌های مداربسته به چه المان‌هایی وابسته است؟

  • فاصله کانونی لنز:فاصله کانونی در دستگاه‌های نوری مثل لنز دوربین‌های مداربسته، به میزان همگرایی (فوکوس) یا واگرایی (دیفیوز) شدن پرتوهای نور گفته می‌شود. هر چه فاصله کانونی، کوتاه‌تر باشد، قدرت و تمرکز نور بیشتر و هر چه فاصله کانونی بلندتر باشد، قدرت و تمرکز نور کمتر می‌شود. در دستگاه‌های مداربسته هرچه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد زاویه دید دوربین کمتر خواهد بود.
  • اندازه چیپ تصویر:اندازه چیپ تصویر نیز می‌تواند در زاویه دید دوربین تأثیرگذار باشد. در دو دوربین با لنزهای مشابه دوربینی که چیپ تصویر بزرگ‌تری دارد زاویه دید بیشتری خواهد داشت.  ازآنجایی‌که دوربین های مداربسته امروزی معمولاً چیپ های با اندازه مشابه دارند این المان کمتر برای بررسی زاویه دید دوربین بررسی می‌شود.
  • نوع برش تصویر با توجه به نوع زاویه دید:نوع برش تصویر نیز می‌تواند در زاویه دید دوربین مؤثر باشد. با توجه به استاندارد تصویر، ممکن است تصویر با نسبت‌های متفاوتی برش داده شود. برای مثال در سیستم‌های تلویزیونی قدیمی برش تصویر معمولاً با نسبت ۴:۳ صورت می‌گرفت یعنی اگر عرض تصویر چهار باشد ارتفاع آن ۳ خواهد بود. در استانداردهای جدید این برش معمولاً به‌صورت ۱۶:۱۰ یا ۱۶:۹ صورت می‌گیرد که درنتیجه آن تصویر عریض خواهد بود و زاویه دید افقی بیشتر خواهد شد.

چطور زاویه دید دوربین را به دست آوریم؟

برای محاسبه زاویه دید دوربین از جدولی استفاده می‌شود که با توجه به دو المان اصلی (فاصله کانونی و اندازه چیپ تصویر) زاویه دید دوربین را شما می‌دهد.زاویه دید دوربین مداربسته

زاویه دید دوربین مداربسته

مطالعه بیشتر