بازدید: 159 بازدید

به احتمال زیاد شما هم این روزها با تبلیغات مرتبط با خانه های هوشمند رو به رو شده اید. یا حداقل مطالبی در مورد خانه های هوشمند شنیده باشید. یا اینکه در فیلمهای علمی تخیلی ایده هایی را در مورد اینگونه خانه ها مشاهده کرده باشید. یا حتی ممکن است در حال حاضر در حال زندگی در یکی از همین خانه ها باشید. اما به راستی تعریف خانه هوشمند واقعی چیست؟ آیا صرفا با خرید یک گجت و یا ایجاد برخی تغییرات مانند عوض کردن کلید و پریزها، پرده ها، کنترلی کردن درب و پنجره ها و پیاده سازی سیستم صوتی می توان صاحب یک خانه هوشمند شد؟ جواب سوال شما هم بله است و هم خیر. اصلا آیا تاکنون مطلبی در مورد طراحی خانه هوشمند شنیده اید؟

اجازه دهید این موضوع را با یک مثال برای شما توضیح دهم. فرض کنید یک ماشین قدیمی دارید که می خواهید آن را به امکانات روز مجهز کنید. برای مثال بر روی آن سیستم صوتی ،کنترل کروز، ترمز ABS و چیزهایی از این دست نصب کنید. این کار ایده خوبی است و ممکن است در بسیاری از مواقع کاربرد مناسبی نیز برای ما داشته باشد. اما خوب بدیهی است که هیچگاه چنین ماشینی قابل قیاس با ماشینی که این امکانات را به صورت فابریک روی خود دارد و برای همین منظور طراحی شده است نیست. در مورد خانه های هوشمند نیز موضوع از همین قرار است. یعنی خانه هایی که از ابتدا برای داشتن قابلیت های هوشمند طراحی شده اند قابل قیاس با خانه هایی که بعد از ساخت با نصب بعضی گجت ها چند آپشن هوشمندسازی نیز به آنها اضافه می شود نیستند.

پس اگر واقعا به دنبال داشتن خانه ایی لوکس، به روز و همراه با آپشن های هوشمند سازی مدرن و کاربردی هستید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد راهکارهای طراحی خانه هوشمند قبل از ساخت با شما سخن بگوییم.

طراحی خانه هوشمند

نکاتی در مورد طراحی یک خانه هوشمند

در سالهای گذشته هوشمندسازی ساختمان با هزینه های چشمگیر، زمان نصب قابل توجه و فرایندهای دست و پا گیر همراه بود. به همین دلیل نیز در بسیاری از پروژه ها ایده های هوشمندسازی به کلی کنار گذاشته می شدند. اما امروز اوضاع به کلی تغییر کرده است.اکنون با هزینه های پایین تر و مونتاژ آسانتر و راهکارهای بهتر راه اندازی پروژه های جدید بدون در نظر گرفتن اتوماسیون تا حدود زیادی غیر منطقی به نظر می رسد.

تصویر پنل هوشمند کنترلی

اهمیت طراحی یک خانه هوشمند

اکثریت افرادی که تاکنون در فضاهای هوشمند سکونت داشته اند به سختی می توانند در سیستم های سنتی احساس آرامش داشته باشند. اگر شما در زمره سازندگان یا مسکن یا فروشندگان املاک قرار دارید حتما می دانید که برای متقاعد کردن مشتری جدید بسیار مهم است که بتوانید مزایای سیستم های اوتوماسیون را در محل برای آنها تشریح کنید. همچنین خانه های هوشمند لوکس تر به نظر می رسند و به همین دلیل علاوه بر ایجاد حس خوب در مصرف کننده در هنگام فروش نیز با قیمتهای بالاتر نسبت به نمونه های مشابه به فروش می رسند.

مشخص کردن نیاز های مصرف کننده اولین قدم در طراحی خانه هوشمند

در گام اول بایستی نیازهای مصرف کننده یا همان ساکنین ساختمان مشخص شود. برای اینکه هزینه های هوشمندسازی تا بینهایت می تواند افزایش یابد. به همین دلیل بهترین کار اولویت بندی نیازها و راهکارهای برطرف نمودن آن می باشد. برخی از نکات موثر در تعیین اولویتها عبارتند از تعداد افراد ساکن در خانه، محدوده سنی آنها، وضعیت مالی آنها و … .

برخی امکانات قابل ارائه در یک خانه هوشمند

وضعیت جغرافیایی و محل ساخت سازه نیز از نکات پر اهمیت در تصمیم گیری هستند. برای مثال نور جنوب از نورهای مطلوب در ساختمانها می باشد که معمولا همیشه از آن استفاده می شود. اما نور غرب در ساعات پایانی روز آزار دهنده است و از کیفیت لازم برخوردار نیست. لذا در مورد خانه ای که فقط پنجره غربی دارد استفاده از پرده های هوشمند ضروری نیست اما در مورد خانه هایی که نور غربی دارند حتما لازم است. همچنین وضعیت آب و هوایی منطقه ساخت خانه، هزینه های مربوط به انرژی، مساحت زیر بنا و موارد زیاد دیگر نیز چیزهایی هستند که در طراحی خانه های هوشمند موثر هستند.

معماری یک خانه هوشمند

همچنین زمانی که در مشاوره های اولیه امکانات قابل ارائه به مشتری بیان می شود اکثر افراد دوست دارند که بتوانند در خانه همه چیز را بوسیله تلفن هوشمندشان کنترل کنند. اما طراحی سیستم های هوشمند در عمل بایستی به گونه ای صورت پذیرد که ضمن هماهنگی با محدودیتهایی که پیشتر در مورد آن گفتیم، فرآیندها را تسهیل نموده و کیفیت زندگی افراد را افزایش دهد. به عنوان مثال، هوشمندسازی قهوه ساز ممکن است تغییری واقعی در کیفیت زندگی کاربر ایجاد نکند. اما توانایی برنامه ریزی چراغها، زنگهای هشدار و یا گرمایش در ساعات مشخصی از روز مطلوب باشد.

هوشمند سازی به صورت یکپارچه بسیار کاربردی تر است

زمانی که نیازهای کاربر و همچنین نیازهای محیط بر اساس مراحل قبل مشخص شد، توصیه می شود که فرایند هوشمندسازی به صورت یکپارچه انجام پذیرد. به این معنی که برنامه نویسی و کنترل های محیط یکجا صورت گرفته باشد. برای مثال هنگام انتخاب یک محیط از پیش تعریف شده برای شب، سیستم در یک فرایند واحد، تنظیم نور و خاموش و روشن شدن چراغها، بستن پرده ها و فعال کردن زنگ را اجرا می کند. البته انجام این کار مانع از انجام هر یک از این فرایندها به صورت جداگانه نیست، اما در نظر گرفتن همه آنها با هم آسان تر، ارزان تر و کاربردی تر است. همچنین در ساختمانهای بزرگ تر تعمیر و نگهداری را نیز آسان تر و کم هزینه تر خواهد نمود.

گزینه های هوشمندسازی

نحوه تعامل معمار و مسئول نصب اوتوماسیون در طراحی خانه هوشمند

قبل از هر چیز ذکر این نکته بسیار ضروری است که پروسه هوشمندسازی و اوتوماسیون بایستی از ابتدا در برنامه ساخت وساز گنجانده شود ریرا در مراحل پیشرفته تر روند کار پیچیده تر و پر هزینه تر خواهد شد.

در برنامه های طراحی خانه هوشمند ابتدا طراحی فضاها، ارتباط آنها بایکدیگر، مکان سوییچها، نور و سایر دستگاهها به همراه کارکرد خاص هر یک بر روی پلان مشخص می شود. سپس مدل سه بعدی سازه به همراه نورپردازی روز و شب در حالتهای مختلف تهیه می شود و پس از انجام اصلاحات مورد نظر مشتری این طرح در اختیار مسئول نصب و پیاده سازی سیستم اتوماسیون قرار می گیرد. در این مرحله مسئول مربوطه ضمن تعامل با مهندسین برق و مکانیک جهت اطلاع از مشخصات فنی سیستمهای گرمایش و سرمایش و نور پردازی دستورالعمل هوشمندسازی را تهیه می نماید. سپس نقشه های سیم کشی بر اساس نیازهای هر قسمت به علاوه پیش بینی های آینده تهیه می شود. تا در مرحله ساخت مورد استفاده قرار گیرد.

امکانات مورد استفاده در خانه های هوشمند

شایان ذکر است که در کلیه مراحل فوق از انتخاب متریال و در و پنجره گرفته تا نصب و راه اندازی معمار طرح حضور داشته و پروسه ساخت تحت نظر وی هدایت خواهد شد.

در فرایند طراحی خانه هوشمند هزینه مصرف انرژی تا حد زیادی کاسته می شود

امروزه با افزایش قیمت حاملهای انرژی، اهمیت بهینه سازی مصرف انرژی در طراحی دو چندان شده است. و این اهمیت در سازه های تجاری از جمله هتل ها و پاساژها دو جندان نیز می باشد. در مورد هتلها، هوشمندسازی اجازه می دهد تا با استفاده از کنترل دقیق میزان دسترسی ها در هر اتاق به صورت دقیق کنترل شود و فضاها و اتاقهایی که در حال استفاده نیستند به صورت کامل از دسترس خارج شوند. به عنوان مثال اگر یک میهمان در اتاق خود سیستم گرمایش را روشن کند و پنجره را نیز باز نماید، سیستم حرارتی خاموش می شود تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود.

حتی در طول شب، در حالی که میهمان می خوابد، می توان سیستم را به گونه ای برنامه ریزی کرد که دمای اتاق و حتی راهروها اندکی کاهش یابد. در چنین شرایطی بدون اینکه حتی کاربران متوجه شوند مقدار قابل توجهی در انرژی صرفه جویی خواهد شد.

سنسورها در هوشمندسازی

در فرایند طراحی خانه های هوشمند بایستی کیفیت زندگی افراد مسن و معلول بهبود یابد

از طریق پنل های کنترل متمرکز و سنسورهای حرکتی، اتوماسیون خانگی می تواند سبک زندگی (life style) سالمندان یا افراد دارای معلولیت را بهبود ببخشد. از جمله مزایای دیگر این سیستم برنامه ریزی روشنایی چراغها در زمانهای معین از روز، افزایش نور آنها با گذشت زمان و یا روشن و خاموش کردن خودکار آنها هنگام ورود فرد به اتاق های خاص می باشد. همچنین برای افراد مبتلا به پارکینسون یا سایر بیماری های حرکتی نیز می توان نحوه عمل کردن سوئیچ ها را بدون تماس برنامه ریزی کرد. همچنین ایجاد دسترسی های خاص یا باز و بسته شدن خودکار درب پارکینگ می تواند برای افراد معلول حرکتی بسیار مفید باشد.

سیستم کنترل نور هوشمند

برای کنترل خطرات سیستم های هشدار دهنده را در اتوماسیون ساختمان لحاظ کنید

وجود سیستم های هشدار دهنده و اعلام خبر، در اتوماسیون ساختمانها کاربرهای سیستم را به صورت مستقیم از طریق تلفن همراه از خطرات آگاه می کند و با جزئیات مشخص می کند که در یا پنجره مورد حمله قرار گرفته است و یا در قسمتی از ساختمان آتش سوزی وجود دارد. همچنین اگرسیستم دوربین مداربسته نیز در نظر گرفته شده باشد امکان مشاهده وضعیت به صورت زنده نیز وجود دارد.

در مورد خطرات دیگر مانند نشت گاز یا آب، سیستم به کاربر هشدار می دهد که ورودی آنها را مسدود نماید تا راه حلی برای مشکل بوجود آمده اندیشیده شود.

همچنین با لحاظ کردن تجهیزات اطفا حریق در سیستم اتوماسیون می توان به صورت خودکار و یا با فرمان کاربر اقدام به خاموش کردن آتش نمود. همچنین امکان کنترل آتشوزی با بستن دربهای مسیر آتش سوزی وجود دارد.

هومندسازی در خدمت افراد سالخورده و معلول

مطالعه بیشتر