بازدید: 154 بازدید

کابل ترکیبی دوربین مداربسته چیست؟

در بسترسازی یک سیستم مداربسته از انواع و اقسام کابل‌های مختلف استفاده می‌گردد، که شامل کابل انتقال تصویر، کابل برق و … می‌باشند. یکی از انواع کابل‌های مورداستفاده در تجهیز یک سیستم مداربسته، کابل‌های ترکیبی هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

همان‌طور که میدانیم برای انتقال تصاویر در دوربین های آنالوگ و آنالوگ HD از کابل کواکسیال استفاده می‌شود. برای برق‌رسانی به دوربین‌ها نیز در کنار کابل انتقال تصویر، از کابل برق استفاده می‌شود.

در سال‌های اخیر تولیدکنندگان کابل‌هایی با عنوان کابل ترکیبی روانه بازار نموده‌اند که درواقع همان کابل کواکسیال هستند که در کنار آن‌یک کابل برق نیز قرارگرفته است. این کابل‌ها به هم چسبیده‌اند اما هرکدام در داخل یک پوشش پلاستیکی به‌صورت جداگانه قرار دارند. اگر یک کابل ترکیبی را از عرض ببرید در سطح مقطع آن‌یک کابل کواکسیال را مشاهده می‌کنید که در کنارش دو زوج کابل برق نیز قرارگرفته است.

ساختار کابل‌های ترکیبی معمولاً از یک زوج برق و یک کابل کواکسیال RG59 تشکیل‌شده و تاکنون ترکیبی با دیگر کابل‌های کواکسیال مانند RG6 و …نداشته‌اند و تنها با کابل RG59 تولید می‌شوند.

عوامل مهم در استفاده از کابل ترکیبی در دوربین مداربسته

توصیه می‌شود از کابل‌های ترکیبی در فضاهای وسیع مانند ادارات، کارخانه‌ها و یا سازمان‌های بزرگ استفاده نکنید. زیرا این کابل‌ها اغلب مناسب برای مکان‌هایی با متراژ کم هستند و طول کابل‌کشی با استفاده از نوع مرغوب و تمام مس این کابل‌ها حداکثر ۶۰ الی ۷۰ متر است.  این نوع از کابل‌ها با توجه به تجربه‌های عملی به‌دست‌آمده، در هنگام نصب عملکرد و کارایی‌شان در متراژهای بیشتر کاهش می‌یابد.

فلز بکار رفته در کابل ترکیبی

لازم به ذکر است که در هنگام خرید کابل ترکیبی اگر مایلید که کابل‌کشی شما بیشترین کارایی را داشته باشد بهتر است از کابل‌های ترکیبی تمام مس استفاده نمایید. بااین‌وجود در مکان‌های کوچک‌تر نیز می‌توانید از کابل‌های آلومینیومی استفاده نمایید که البته حداکثر تا ۲۰ متر کارایی دارند.

انواع کابل ترکیبی دوربین مداربسته

  • کابل ترکیبی بامغزی مس، شیلد آلومینیوم، برق آلومینیوم
  • کابل ترکیبی بامغزی مس، شیلد مس، برق آلومینیوم
  • کابل ترکیبی بامغزی مس، شیلد مس، برق مس

مزایا و معایب استفاده از کابل‌های ترکیبی در دوربین مداربسته

یکی از مزایای کابل‌های ترکیبی، این است که عملیات کابل‌کشی  را آسان‌تر نموده و شما با استفاده از این نوع کابل‌ها دیگر نیازی به کابل‌کشی‌های جداگانه برای تغذیه دوربین‌ها ندارید که این امر در کاهش هزینه‌های شما نیز مؤثر است.

تنها اشکال موجود در استفاده از این کابل‌ها برد کم آن‌هاست و همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد معمولاً تا برد ۶۰ الی ۷۰ متر عملکرد خوبی دارند.

مطالعه بیشتر