بازدید: 166 بازدید

کابل شبکه CAT5 دوربین مداربسته

کابل Category 5 و یا (دسته ی ۵) که به آن CAT5 می گویند، یک نوع استاندارد کابلی اترنتی است. از این کابل برای ارتباط بین سیستم‌های شبکه‌ای و دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شود و به دلیل ساختاری به هم تابیده، میزان نویز را در هنگام عبور داده‌های سیگنالی، کاهش می‌دهد. این کابل شامل ۴ جفت سیم مسی است که دو سمت آن، به دو رابط RJ-45 ختم می‌شود. این کابل با محدودیت طولی ۱۰۰ متر، اطلاعات را با سرعت ۱۰۰ مگابایت در ثانیه انتقال می‌دهد و از فرکانسی حدود ۱۰۰ مگاهرتز برخوردار است. از این کابل اغلب در فواصل کوتاه استفاده می‌شود، چراکه انتقال داده را با سرعت گیگابایت بر ثانیه نیز، انجام می‌دهد. بر همین اساس، این کابل یکی از کابل‌های محبوب برای سیستم‌های شبکه‌ای محلی است.

CAT5e چیست؟

CAT5e درواقع ارتقا یافته‌ی CAT5 است و عملکردی بهتر دارد. همانند CAT5، CAT5e دارای فرکانس ۱۰۰ مگاهرتزی است. این نوع کابل در فاصله‌ی ۱۰۰ متری، سرعت انتقال یک گیگابایت بر ثانیه دارد. ازاین‌رو این کابل، می‌تواند جایگزین CAT5 شود.
کابل CAT5 در دو نوع محافظ اصلی، جامد و رشته‌ای ارائه می‌شود. کابل جامد CAT5 طول عمر بیشتری دارد و اغلب در سیم‌کشی‌های دائمی و نیمه دائمی استفاده می‌شود. اما کابل‌های رشته‌ای منعطف‌ترند و برای کابل‌کشی‌های کوتاه‌تر و دوربین‌های مداربسته توصیه می‌گردد.

البته باید بدانید، دسته‌های پیشرفته‌تری چون، CAT6 ارائه‌شده است که باقیمتی مناسب، محبوب‌تر و رایج‌ترند.

مطالعه بیشتر