بازدید: 264 بازدید

آشنایی با مفهوم رزولوشن یا کیفیت تصویر در دنیای دیجیتال و آنالوگ شباهت‌های زیادی به هم دارند، اما در نحوه تعریف آن تفاوت بسیاری است. در ویدئوی آنالوگ، تصویر از خطوط تشکیل می‌شود چراکه فنّاوری دوربین‌های آنالوگ از تلویزیون گرفته‌شده است، در سیستم دیجیتال تصویر از کنار هم قرار گرفتن نقاط به وجود می‌آید.

رزولوشن‌های NTSC و PAL

در آمریکای شمالی و ژاپن استاندارد NTSC کاربرد فراوانی دارد، درحالی‌که در اروپا PAL غالب است. NTSC از رزولوشن ۴۸۰ خط افقی و ۳۰ تصویر بر ثانیه، استفاده می‌کند.

استاندارد PAL رزولوشن بالاتری دارد، ۵۷۶ خط افقی، اما تعداد تصاویر در هر ثانیه کمتر است، ۲۵ FPS. مقدار کلی اطلاعات در هر دو حالت ثابت است.

هرگاه تصویر آنالوگ به تصویر دیجیتال تبدیل می‌شود، مقدار نهایی پیکسل‌ها یا نقاطی که به وجود می‌آید با خطوط تصویر آنالوگ نسبت مستقیم دارد. در حالت NRSC حداکثر رزولوشن یک تصویر می‌تواند ۴۸۰×۷۰۴ پیکسل باشد و در استاندارد PAL 576×۷۰۴٫

pal ntsc
pal ntsc

در بسیاری از کاربردهای آنالوگ فقط یک‌چهارم از ماکزیمم اندازه تصویر استفاده می‌شود تا امکان مشاهده هم‌زمان چهار تصویر فراهم آید.

این مقدار یک‌چهارم تصویر را اصطلاحاً CIF می‌گویند. در حالت NTSC یک CIF برابر ۲۴۰×۳۵۲ پیکسل و در حالت PAL برابر ۲۸۸×۳۵۲ پیکسل است.

رزولوشن VGA

با ظهور دوربین‌های تحت شبکه دستگاه‌های تصویری صد در صد دیجیتال ممکن شده‌اند.

به‌این‌ترتیب محدودیت کیفیت تصویری که در دستگاه‌های آنالوگ NTSC و PAL وجود داشت از بین می‌رود و چندین رزولوشن دیگر که از دنیای کامپیوتر می‌آیند جای آن‌ها را می‌گیرند، این استانداردها بسیار انعطاف‌پذیر و جهانی‌تر هستند.

استاندارد VGA اولین بار توسط شرکت IBM به وجود آمد و اندازه‌ای برابر ۴۸۰×۶۴۰ پیکسل دارد. ازآنجاکه تصاویر دوربین‌های دیجیتال عمدتاً روی کامپیوتر نمایش داده می‌شوند، این استاندارد برای دوربین‌های تحت شبکه بسیار مناسب است.آشنایی با مفهوم رزولوشن

QVGA یک‌چهارم اندازه VGA را دارد و کاربرد بسیاری دارد که گاهی نیز SIF نامیده می‌شود.

رزولوشن‌های دیگری که بر مبنای VGA به وجود آمده‌اند عبارت‌اند از XVGA با ۷۶۸×۱۰۲۴ پیکسل و رزولوشن مگا پیکسل ۹۶۰×۱۲۸۰ پیکسل که چهار برابر VGA است.

رزولوشن‌های MPEG

معمولاً MPEG یکی از رزولوشن‌های زیر را دارد:

TV-PAL 576×۷۰۴ پیکسل

TV-NTSC 480×۷۰۴ پیکسل

DVD-VIDEO PAL 576×۷۲۰ پیکسل

DVD-VIDEO NTSC 720×۴۸۰ پیکسل

حداکثر رزولوشن ممکن یک تصویر آنالوگ ۴/۰ مگا پیکسل است اما یک دوربین تحت شبکه مگا پیکسل ۳/۱ مگا پیکسل کیفیت دارد.

mpeg
mpeg

مطالعه بیشتر