بازدید: 214 بازدید

با توجه به تفاوت‌های موجود در فنّاوری بکار رفته در هرکدام از دوربین های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه مراحل و نحوه نصب هرکدام از این دو نیز تفاوت‌های اساسی باهم دارد. در این مقاله قصد داریم تا شمارا با آموزش نصب دوربین مداربسته  تحت شبکه آشنا کنیم.

اطلاعات پیش از آموزش نصب دوربین مداربسته

پیش از آنکه به سراغ توضیحات مربوط به مراحل نصب برویم باید به ذکر برخی نکات مهم دراین‌باره بپردازیم. شما باید در هنگام انتخاب و طراحی سیستم مداربسته خود به فاکتورهایی توجه نمایید:

  1. اولین فاکتور مهم انتخاب نوع تغذیه دوربین‌های مداربسته است. شما در این مورد دو گزینه متفاوت پیش رو دارید:
  • تغذیه دوربین‌ها با استفاده از فنّاوری POE: فنّاوری POE بسیار مقرون‌به‌صرفه است و در آن تغذیه دوربین‌ها از طریق کابل شبکه است.
  • تغذیه دوربین‌ها به‌صورت جداگانه: در این حالت شما می‌توانید برای تغذیه دوربین‌ها ازمنبع تغذیه مجزا و کابل برق استفاده کنید.
  1. دومین عامل مهم در انتخاب، مربوط به دستگاه ضبط و نوعسرور مناسب برای سیستم مداربسته است. که در این رابطه شما با چندین گزینه متفاوت مواجه هستید، قبل از آنکه به توضیح آن‌ها بپردازیم باید بدانید که هرکدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. در ادامه به شرح برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
  • در حالت اول شما می‌توانید تمامیدوربین های مداربسته خود را با استفاده از سوئیچ (اگر NVR از نوع POE باشد دیگر نیازی به سوئیچ نیز نخواهید داشت) به NVR متصل نمایید و تصاویر ارسالی از دوربین‌ها را در هارد نصب‌شده در NVR ضبط کنید. برای مشاهده تصاویر نیز می‌توانید دستگاه NVR خود را به یک نمایشگر متصل نمایید. این روش ساده‌ترین و راحت‌ترین روش نصب یک سیستم مداربسته تحت شبکه است .
  • در توضیح روش دوم باید بگوییم که تا حدود زیادی مشابه روش اول است. اما در این روش یک تفاوت عمده وجود دارد و آن‌هم این است که این روش برای زمان‌هایی است که نیاز به مشاهده تصاویر دوربین‌ها از طریق شبکه وجود دارد. روش کار در آن بدین‌صورت است که بااتصال یک یا چند کامپیوتر به شبکه و نصب نرم‌افزار Client بر روی دستگاه‌ها قادر به مشاهده تصاویر دوربین‌ها در آن‌ها خواهید بود.
  • درروش سوم از یک کامپیوتر یا سرور برای ضبط و پخش تصاویر دوربین‌ها استفاده می‌گردد. سرور وظیفه ضبط و پخش تصاویر دوربین‌ها را بر عهده خواهد داشت. البته در این حالت نیز شما می‌توانید از کامپیوترهای دیگر در شبکه برای دیدن یا ضبط تصویر استفاده کنید.
  • حالت چهارم مختص زمان‌هایی است که تنها یک عدد دوربین تحت شبکه در مدار وجود دارد بدین ترتیب می‌توان آن را مستقیماً به‌ کامپیوتر یا مودم متصل نمود.

تجهیزات موردنیاز جهت آموزش نصب دوربین مداربسته

  • دوربین مداربسته دیجیتال(IP): همان‌طور که می‌دانید دستگاهی است که تصاویر را دریافت و ارسال می‌کند.
  • دستگاه ضبط NVRیا سرور: ضبط و پردازش تصاویر در یک سیستم مداربسته بر عهده دستگاه NVR یا سرور است.
  • کابل شبکه: کابل شبکه وظیفه انتقال اطلاعات و تصاویر را از دوربین به دستگاه‌های ضبط بر عهده دارد. در صورت استفاده از سوئیچ یا ان وی آر POE، کابل شبکه می‌تواند عمل برق‌رسانی به دوربین‌ها را نیز انجام دهد.
  • کابل برق(در صورت عدم استفاده از فناوری POE): درصورتی‌که از NVR یا سوئیچ غیر POE استفاده می‌کنید باید از کابل برق جهت برق‌رسانی استفاده نمایید.
  • منبع تغذیه (در صورت عدم استفاده از فناوری POE): درصورتی‌که از NVR یا سوئیچ غیر  POE استفاده می‌کنید باید از منبع تغذیه برای عمل برق‌رسانی دوربین‌ها استفاده می‌شود.
  • سوئیچ شبکه: نقش سوئیچ شبکه درواقع اتصال چندین دستگاه مختلف (دوربین، NVR و…) از طریق شبکه ارتباطی LAN است. درصورتی‌که سوئیچ از نوع POE  باشد عمل تغذیه دوربین‌ها را نیز انجام خواهد داد.
  • هارد دیسک: از هارددیسک‌ها در تعداد و ظرفیت‌های ذخیره‌سازی مختلف می‌توان جهت ضبط تصاویر و اطلاعات استفاده نمود.
  • سایر تجهیزات: شامل تمامی ادوات و وسایلی مانند داکت، لوله، فلکسی،ترانک، پایه و… است که در کابل‌کشی و نصب مورداستفاده قرار می‌گیرند

مراحل نصب

۱٫ اتصال دوربین به  NVR

اتصال دوربین به  NVR کار بسیار ساده‌ای است. بیشتر NVR های امروزی از نوع Plug and play هستند این بدین معنی است که تنها لازم است دوربین را به NVR متصل نماید و تصاویر را مشاهده نمایید.

۲٫ اتصال دوربین به کامپیوتر

بسته به نوع برند دوربین مداربسته روش‌های متفاوتی برای اتصال دوربین به کامپیوتر وجود دارند. اما به‌صورت کلی روش کلی نصب این دوربین‌ها به شرح زیر است:

  1. در ابتدا باید دوربین‌ها را به منبع تغذیه متصل کنید (در صورت عدم استفاده از سوئیچ POE).
  2. دوربین با استفاده از کابل شبکه به سوئیچ متصل کرده و سپس سوئیچ را به کامپیوتر متصل کنید.
  3. پیدا کردن دوربین‌ها در شبکه از نرم‌افزار IP Finder یا نرم‌افزارهای مشابه استفاده کنید. (درصورتی‌که این نرم‌افزار بر روی CD دوربین‌ها موجود نبود می‌توانید از اینترنت این نرم‌افزار را دانلود کنید.)
  4. در نرم‌افزار IP Finder شما می‌توانید آدرس IP دوربین خود را بیابید.
  5. حال آدرس IP تمامی دوربین‌ها را به رنج آدرس موجود در شبکه تغییر دهید.
  6. نرم‌افزار CMS یا PCNVR مرتبط با دوربین‌ها را بر روی کامپیوتر نصب کنید.

 

مطالعه بیشتر