بازدید: 228 بازدید

آموزش نصب کرکره برقی به دلیل تقاضای بازار یکی از پرطرفدار ترین آموزش ها می باشد کارآموزان با گذراندن این دوره آموزشی تمامی کرکره های برقی موجود در بازار را می توانند به صورت عملی نصب کنند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه برق و الکترونیک محصولات جدیدی وارد بازار می شود که هر کدام مزایایی نسبت به محصولات مشابه دارند این مزایا می تواند ظاهری زیبا، قدرت بیشتر در حجم کمتر، کارایی بیشتر ، سهولت استفاده و … باشد که این امکانات می تواند مصرف کنندگان را قانع به استفاده از این محصول کند.

آموزش نصب کرکره برقی
آموزش نصب کرکره برقی

 

کرکره های برقی از جمله درب های اتوماتیک هستند که با گذز زمان توانسته اند شکل سنتی درب های کرکره ای قدیمی را عوض کنند این محصول با ظاهری زیبا،صدای کم هنگام کارکرد و سهولت در استفاده آن (کارکرد با نیروی برق) توانسته جایگزین شایسته ای برای کرکره های قدیمی باشد حال اینکه دیگر نیازی به استفاده از نیروی انسانی برای بالا و پایین کردن کرکره نیست و تنها با فشردن یک کلید بر روی ریموت کنترل می توان کرکره هایی در ابعاد بزرگ را نیز باز و بسته کرد.

معرفی اجزای تشکیل دهنده کرکره برقی

تیغه کرکره برقی:

تیغه ها بدنه اصلی کرکره را تشکیل می دهند و نمای ظاهری کرکره حاصل در کنار هم قرار گرفتن تیغه های آن می باشد، تیغه ها در جنس ها و انواع مختلف ساخته می شوند.

تقسیم بندی تیغه ها از نظر آلیاژ ساخت:

تیغه های آلمینیومی : این تیغه ها از پرکاربردترین تیغه های کرکره برقی موجود در بازار می باشند که آلیاژ تشکیل دهنده آنها از آلمینیوم است این تیغه ها همچنین در سه کیفیت آلمینیوم خالص (شمش خالص)، آلمینوم درجه دو (۷۰% آلمینیوم و ۳۰% ضایعات آلمینیوم) و آلمینیوم درجه سه (۱۰۰% از ضایعات آلمینیوم) ساخته می شوند.

تیغه های گالوانیزه : جنس این تیغه ها از گالوانیزه بوده و نسبت به سایر تیغه ها از قیمت پایینی برخوردار هستند.

تیغه های پلی کربنات : این تیغه ها ظاهری شفاف دارند بطوری که مانند شیشه طرف دیگر تیغه کاملا قابل رویت است و در مواردی که نیاز به رویت محیط داخلی محل نصب کرکره باشد از آنها استفاده می شود.

تقسیم بندی تیغه ها از نظر شکل ظاهری:

تیغه های تک جداره : این تیغه ها همانطور که از نامشان پیداست از یک جداره تشکیل شده اند و معمولا برای استفاده در ابعاد کوچک و استفاده های تزئینی کاربرد دارند.

تیغه های دو جداره : بدنه این تیغه ها از دو جداره تشکیل شده است که معمول ترین تیغه های مورد استفاده در نصب کرکره برقی برای فروشگاه ها، پارکینگ ها و … هستند این تیغه ها نیز در انواع مختلف ساخته و به بازار عرضه می شوند.

تیغه پانچ دار : بر روی این تیغه ها محفظه هایی تعبیه شده که تیغه را به صورت شبکه ای شکل کرده است و برا ی محل هایی که نیاز به رویت پشت کرکره باشد استفاده می شوند.

تیغه دو جداره پل دار : این نوع از تیغه ها به صورت دو جداره هستند که پل در بین جداره ها قرار دارد و دو جداره را به هم متصل می کند این تیغه ها در انواع تک جداره و دوجداره ساخته می شوند.

تیغه های دو جداره فوم دار : تیغه های دو جداره ای هستند که بین جداره های آنها فوم قرار گرفته است این تیغه ها عایق حرارت و صدا هستند و با صدای کمی کار می کنند تنها عیب این تیغه ها این است که از آنها نمی توان در ابعاد بزرگ به دلیل استقامت کمی که دارند استفاده کرد (دلیل استقامت پایین نبود پل در بین جداره ها است).

کپس : کپس ها از پلاستیک ساخته می شوند و در دوطرف تیغه های کرکره نصب شده و از جابه جایی تیغه ها داخل ریل به چپ و راست جلوگیری می کنند.

موتور های کرکره برقی : 

آموزش نصب کرکره برقی

موتورها در واقع محرک و نیروی اصلی هستند که کرکره را به بالا و پایین هدایت می کنند این موتور ها با نیروی برق کار می کنند و نوعی ماشین الکتریکی هستند که نیروی الکتریسیته را به نیروی مکانیکی تبدیل می کنند. سه نوع موتور برای کرکره وجود دارد که عبارتند از موتورهای سانترال، موتور های توبلار و موتورهای ساید که در زیر توضیح هر کدام از این موتورها آورده شده است.

%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%af%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d8%aa%d9%88%d8%a8%d9%84%d8%a7%d8%b1

موتور سانترال : این موتورها بر روی شفت کرکره و در وسط آن نصب می شوند اغلب از این موتورها برای برقی کردن کرکره های قدیمی استفاده می شد و در کرکره های برقی جدید نیز از این موتور می توان استفاده کرد واحد قدرت در موتور های سانترال kg کیلو گرم می باشد و در قدرت های ۱۰۰ kg, 180kg, 300kg ساخته می شوند.

موتور توبلار : موتور توبلار یا موتور لوله ای از جمله موتور های پرکاربرد کرکره برقی می باشد و مناسب برای محل هایی که تعداد دفعات باز و بسته شدن کرکره کم باشد هستند، این موتور داخل لوله یا شفت وسطی قرار می گیرد و با اتصال شفت به قسمت رتور موتور توبلار می توان آن را به چرخش درآورد و کرکره را به بالا و پایین هدایت کرد واحد قدرت در این موتور ها N.M نیوتون متر می باشد ودر قدرت های مختلف ساخته و عرضه می شوند که متداول ترین آنها عبارتند از :

۱۰۰ N.M, 120 N.M, 140 N.M, 180 N.M, 230 N.M 50 N.M, 80 N.M,

موتور ساید : موتور های ساید موتور هایی هستند که بر روی صفحه پلیت نصب می شوند و با استفاده از چرخدنده و زنجیر شفت یا لوله را به حرکت در می آورند این موتورها مناسب برای محل هایی که تعداد تردد آنها زیاد می باشد هستند، واحد قدرت موتور ساید kg کیلو گرم می باشد و در قدرت های ۱۰۰ kg, 200 kg, 300kg, 500 kg, 600 kg, 800 kg, 1300 kg, 1500 kg  ساخته می شوند.

ریل ها : ریل ها قسمتی از کرکره هستند که تیغه ها درون آنها قرار گرفته و به بالا و پایین هدایت می شوند انواع ریل ها عبارتند از ریل های معمولی و ریل های پشت قوطی دار، داخل ریل ها معمولا مویی یا لاستیک هایی قرار دارد که باعث عدم سایش تیغه ها به مرور زمان و جلوگیری از ایجاد صدا می شود. ریل ها در آلیاژ­های آهن و آلمینیوم ساخته می شوند که ریل های آهنی برای تیغه های گالوانیزه و ریل های آلمینیوم برای تیغه های آلمینیوم و پلی کربنات استفاده می شوند.

قوطی : برای نصب ریل ها در دو طرف چهارچوب کرکره برقی از قوطی های ۴۰*۴۰ ، ۸۰*۴۰ و ۱۰۰*۴۰ با توجه به ابعاد کار استفاده می شود این قوطی ها می بایست با استفاده از شاقول یا تراز کاملا دقیق نصب شوند.

شفت یا لوله وسطی : شفت ها قسمتی از کرکره هستند که تیغه ها دور آنها رول می شوند و در سایز های مختلف بکار می روند، جنس شفت ها از فولاد بوده و سایز شفت ها در موتورهای توبلار شمار ۸ و در موتور های ساید شماره ۱۱ می باشد.

صفحه پلیت : صفحه های فلزی هستند که بر روی قوطی ها نصب می شوند و موتور و تمامی متعلقات کرکره برقی بر روی صفحه پلیت ها سوار می شود همچنین صفحه پلیت ها در موتور های توبلار به شکل ساده با دو شیار برای اتصال اندکپ و موتور ساخته می شوند و در موتوهای ساید بر روی صفحه پلیت موتور زنجیر و چرخدنده قرار می گیرد که وظیفه انتقال نیرو از موتور به شفت را بر عهده دارند.

اندکپ و یاتاقان : اندکپ نوعی نگهدارنده دوار می باشد که با اتصال به یاتاقان (بلبرینگ) به صفحه متصل شده و شفت را حول محور گردش موتور به حرکت درمی آورد اندکپ ها در سایزهای مختلف ساخته می شوند بطور مثال اندکپ در اکثر موتور های توبلار داخل لوله یا شفت شماره ۸ جا می خورد و در موتور های ساید اندکپ ها سایز بزرگتری دارند و داخل لوله های ۱۱ قرار می گیرند.

جاقفلی : برای بالا بردن امنیت کرکره برقی بر روی تیغه انتهایی جاقفلی ها نصب می شوند.

ریسیور : ریسیور یا مرکز کنترل مغز اصلی کرکره برقی می باشد با استفاده از ریسیور می توان تمامی فرمان های ارسالی به موتور را با استفاده ازریموت کنترل، که بر روی ریسیور ها تعریف می شود کنترل کرد.

UPS (برق اضطراری) : از UPS به عنوان برق پشتیبان برای زمان های قطعی برق استفاده می شود این دستگاه ها برق را داخل باطری ها ذخیره می کنند و درهنگام نیاز برق مورد نیاز کرکره را برای کارکرد موتور تامین می­کنند.

آموزش نصب کرکره برقی :

مرحله ۱ : نصب قوطی ها

اولین مرحله در نصب کرکره برقی نصب قوطی ها در چهارچوب کار می باشد این مرحله یکی از حساس ترین و مهمترین مراحل نصب کرکره برقی می باشد که با استفاده از ابزار اندازه گیری (تراز یا شاغول) می بایست انجام شود. از قوطی های ۴۰*۴۰ برای ابعاد تا ۲۵ متر مربع و از ۲۵ متر مربع تا ۵۰ متر مربع از قوطی های ۸۰*۴۰ و از ۵۰ متر مربع به بالا می بایست از قوطی های ۱۰۰*۴۰ استفاده شود این نصب این قوطی ها با توجه به محل نصب حالت  های مختلفی دارد که در زیر به شرح هرگدام می پدازیم.

نصب قوطی در چهارچوب های فلزی :

ابتدا قوطی ها را در دو طرف چهارچوب با استفاده از تراز یا شاغول در هر دو جهت میزان کنید سپس با استفاده از جوش آهن قوطی ها را در حالت تراز شده به چهارچوب اتصال دهید دقت کنید که برای تنظیم قوطی ها به عقب و جلو در قوطی ها می توانید از نخ ریسمان استفاده کنید.

نصب قوطی ها در چهار چوب های بتنی :

قوطی ها را در هر طرف تراز کرده و دو طرف قوطی ها را خط بکشید قوطی ها را از چهارچوب جدا کرده و هر ۵۰ سانتیمتر به صورت چپ و راست با استفاده از دریل و مته شماره ۱۰ بتن را سوراخ کنید عمق سوراخ ها حداقل می بایست ۱۰ سانتیمتر باشد سپس با استفاده از میلگرد های شماره ۱۰ و ارتفاع هر میلگرد ۱۵ سانتیمتر سوراخ ها را پرکرده و در مرحله آخر قوطی را بین میلگرد ها قرار داده و دوباره تراز کنید و با استفاده از جوش فلز قوطی را به میلگرد ها اتصال دهید.

نصب قوطی در چهار چوب های آجری (دیوار) :

در این مرحله مانند مرحله قبل (نصب قوطی ها در چهارچوب های بتنی) با استفاده از میلگرد و سوراخ های چپ و راست در دو سمت قوطی آن را به میلگرد ها اتصال دهید در صورت سست بودن دیوار می توانید علاوه بر استفاده از میلگرد، در پایین قوطی ها قبل از نصب آن صفحه پلیت کار بگذارید تا از حصول امنیت اطمینان حاصل کنید.

مرحله ۲ : نصب صفحه پلیت

نصب صفحه پلیت ها مانند نصب قوطی ها از حساسیت بالایی برخوردار است در این مرحله نیز می بایست با استفاده از ابزار اندازه گیری (تراز، تراز لیزری یا شیلنگ تراز) صفحه ها را با بالاترین دقت ممکن نصب کرد. نصب صفحه پلیت ها برای موتور های توبلار، ساید و محل های مسقف و غیر مسقف به صورت زیر می باشد.

نصب صفحه پلیت در محل غیر مسقف می تواند در بالاترین ارتفاع بر روی قوطی ها باشد زیرا محدودیتی برای برخورد تیغه های رول شده به سقف نداریم ولی در محل های مسقف به ازای هر متر ارتفاع تا سقف صفحه پلیت ها را می بایست ۳ سانتیمتر پایین تر نصب کنیم بطور مثال برای ارتفاع ۴ متر ار تفاع سقف تا لبه بالایی صفحه پلیت cm12 می باشد.

نکته بسیار مهم : صفحه پلیت های سمت موتور می بایست cm4 بیرونتر از داخل دهنه کار بر روی قوطی نصب شوند و صفحه پلیت سمت اندکپ و یاتاقان می بایست مماس با دهنه داخلی در سمت دیگر بر روی قوطی نصب شود.

نصب صفحه پلیت ها در موتور های توبلار و ساید تفاوتی با هم ندارد و تنها ظاهر این صفحه پلیت ها با هم متفاوتند بطوری که صفحه پلیت های موتور ساید از نظر اندازه بزرگترند و در صفحه سمت موتور، خودرو و زنجیر وجود دارد صفحه پلیت های موتور های توبلار ابعاد کوچکتری دارند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند هر دو صفحه ظاهری مشابه هم دارند و می بایست رو به روی هم بر روی قوطی ها نصب شوند. آموزش نصب کرکره برقی

مرحله۳: نصب ریل ها

ریل ها بر روی قوطی ها نصب می شوند و کاملا روبه روی هم نصب شده و با پرچ شماره ۸ به قوطی ها اتصال می گیرند ارتفاع ریل ها معمولا بین بازه cm10- cm5 از لبه پایینی صفحه پلیت ها تا زمین می باشد و در بالای ریل ها شیاری به اندازه cm10 زده شده و لبه آنها را خم می کنیم تا در زمان بالا و پایین شدن تیغه ها و با عبور تیغه ها به صورت زاویه دار داخل ریل موجب سایش تیغه ها و از بین رفتن آنها نشود.

مرحله ۴ : نصب شفت به همراه متعلقات آن

در کرکره های برقی که در نصب آنها از موتور توبلار استفاده شده است قطعاتی که بر روی لوله یا شفت قرار می گیرند عبارتند از :

  • شفت
  • اندکپ و یاتاقان
  • ۵ عدد تیغه مونتاژ شده
  • موتور توبلار

در این حالت  تیغه اول با استفاده از پیچ سر عدسی بر روی شفت بسته می شود که سایر تیغه ها به صورت ریلی داخل آن قرار می گیرند و زمینه برای ورود سایر تیغه های بدنه کرکره برقی آماده می شود در یک سمت شفت اندکپ جوش داده می شود و در طرف دیگر موتور توبلار با استفاده از چند پیچ سر عدسی به شفت متصل می شود در این حالت مونتاژ شده شفت را بالا برده و با استفاده از پیچ و مهره هر دوطرف (موتور و اندکپ) را به لوله اتصال می دهیم.

در نصب کرکره برقی با استفاده از موتور توبلار قطعات به کار رفته عبارتند از :

  • شفت
  • اندکپ و یاتاقان
  • ۵ عدد تیغه مونتاژ شده
  • واشر نری موتور ساید ( در این حالت واشر به صورت نری و مادگی بر روی صفحه پلیت دارای خودرو و زنجیر متصل می شود)

در این مرحله مانند مرحله قبل ۵ تیغه بر روی شفت اتصال داده می شوند و یک سمت شفت اندکپ و یاتاقان جوش داده شده و در سمت دیگر واشر نری موتور ساید به لبه لوله جوش داده می شود در زمان نصب بر روی صفحه پلیت ها ابتدا سمت واشر نری اتصال داده می شود و سپس سمت اندکپ و یاتاقان بر روی صفحه دیگر متصل می شود. آموزش نصب کرکره برقی

مرحله ۵: مونتاژ تیغه ها و کپس کاری

در این مرحله تمامی تیغه ها را به تعداد دلخواه (با توجه به وزن کرکره و عرض کار) مو نتاژ و کپس میزنیم تیغه ها به صورت ریلی داخل یکدیگر شده و دو طرف آنها کپس زده می شود برای ورود تیغه های بعدی می بایست فقط یک طرف آخرین تیغه را کپس زده شود.

تیغه های مونتاژ شده را داخل پنج تیغه اول نصب شده بر روی شفت انداخته بطوری که تیغه ها در جلوی ریل ها آویزان هستند در این مرحله موتور را روشن می کنیم تا تیغه ها به سمت بالا هدایت شوند و داخل ریل قرار گیرند.

مرحله۶: تنظیم موتور ساید و توبلار

تنظیم موتورها جهت تعیین میزان باز و بسته شدن کرکره صورت می پذیرد یعنی اینکه تیغه ها پس از رسیدن به کف محل نصب توقف کنند و همچنین پس از بالا رفتن حداقل سه تیغه داخل ریل وجود داشته باشد و موتور با کارکرد اضافه خود باعث خارج شدن تیغه ها از ریل و صدمه دیدن کرکره نشود.

تنظیم حد بالا و پایین در موتور ساید:

بر روی بدنه موتور ساید قسمتی وجود دارد که در آن دو مهره تنظیم حد بالا و پایین قرار گرفته اند یکی از مهره ها حد بالا و دیگری حد پایین را تنظیم میکند برای این منظور کافیست در انتهای مسیر حد بالا و پایین مهره ها را طوری تنظیم کنیم که به کلیدهای کناری در انتهای مسیر خود برخورد کنند و باعث فشرده شدن کلیدها و قطع جریان برق موتور شوند شکل زیر مهره های تنظیم را بر روی بدنه موتور ساید نشان می دهد.

تنظیم حد بالا و پایین در موتور توبلار:

بر روی بدنه موتور توبلار دو پیچ که متصل به میکرو سوئیچ داخل موتور هستند قرار گرفته است که در کنار هر کدام از این پیچ ها علامت + و – و یک فلش نمایانگر جهت چرخش به سمت مثبت و منفی وجود دارد که یک پیچ متصل به میکروسوئیچ حد بالا را تنظیم می کند و پیچ دیگر متصل به میکروسوئیچ حد پایین را مشخص می کند. آموزش نصب کرکره برقی

تنظیم حد پایین : برای این منظور کرکره را به بالا رول کنید و جهت حرکت موتور را برعکس کنید تا تیغه ها درون ریل به پایین حرکت کنند بلافاصله با استفاده از آچار میکروسوئیچ پیچ تنظیم حد پایین را به سرعت به سمت منفی بچرخانید در میانه راه موتور از حرکت متوقف می شود در این زمان دیگر پیچ تنظیم را به سمت منفی حرکت نمیدهیم و جهت چرخش را به صورت آهسته به سمت مثبت تغییر می دهیم در این زمان موتور شروع به حرکت می کند این چرخش به سمت مثبت را تا زمانی که تیغه اول کرکره کاملا بر روی زمین بنشیند ادامه می دهیم.

تنظیم حد بالا : پس از تنظیم حد پایین در حالتی که تیغه اول کرکره کاملا بر روی کف قرار دارد کرکره را به سمت بالا رول می کنیم در این حالت با استفاده از آچار میکروسوئیچ پیچ تنظیم حد بالا را به سرعت به سمت منفی بچرخانید در میانه راه موتور از حرکت متوقف می شود در این زمان دیگر پیچ تنظیم را به سمت منفی حرکت نمیدهیم و جهت چرخش را به صورت آهسته به سمت مثبت تغییر می دهیم در این زمان موتور شروع به حرکت می کند این چرخش به سمت مثبت را تا زمانی که سه تیغه اول داخل ریل باقی بمانند ادامه می دهیم.

مرحله ۷ : سیم کشی موتور و مرکز کنترل

سیم کشی برق موتور توبلار به همراه ریسیور:

%d9%85%d9%88%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d8%aa%d9%88%d8%a8%d9%84%d8%a7%d8%b1

سیم کشی در موتور ساید به حالت آماده و سوکتی می باشد. آموزش نصب کرکره برقی

مرحله ۸ : تنظیم ریسیرو و کددهی به ریموت کنترل

ریسیور ها پس از نصب کرکره آخرین قطعاتی هستند که می بایست تنظیم شوند همانطور که میدانیم ریسیور یا مرکز کنترل کرکره مغز اصلی کرکره برقی می باشد ریسیور ها در موتور های ساید و توبلار متفاوتند و برای تنظیم هر یک از آنها مراحل زیر را طی می کنیم.

ریسیور موتور توبلار : کانکتورهای موجود در ریسیور دو عدد می باشند که کانکتور اول مربوط به ورودی برق v220 (فاز و نول) AC می باشد و کانکتور دوم مربوط به اتصالات سیم های موتور توبلار است که پایه وسط مشترک (com) و پایه های کناری مربوط به حرکت روبه بالا و پایین کرکره (up بالا و down پایین) یا چپگرد و راستگر موتور می باشند که با توجه به جهت و رنگ بندی سیم ها را به این پایه ها متصل می کنیم.

در قسمت دیگر دو LED و دو دکمه فشاری به نام TIME و LERN وجود داردکه عملکرد هرکدام به شرح زیر می باشد.

دکمه زمان دهی (TIME): در زمانی که کرکره در حد بالا و پایین قرار می گیرد موتور با استفاده از قطع کن های داخل خود خاموش می شود ولی رله ریسیور همچنان در حالت وصل قرار دارد (همچنان برق موتور از ریسیور قطع نشده است) برای اینکه رله از این حالت خارج شود نیاز است تا برای ریسیور TIME تعریف شود یا به عبارتی زمان کارکرد کرکره  به ریسیور داده شود مراحل تایم دهی به شرح زیر است :

  • کرکره را در حالت پایین قرار دهید
  • دکمه TIME را یکبار فشرده و بلافاصله رها کنید در این حالت یکی از LEDها شروع به چشمک زدن می کند
  • بلافاصله بعد از چشمک زدن LED دکمه ریموت را فشار دهید (ریموت می بایست ابتدا به ریسیور تعریف شده باشد)
  • در این حالت کرکره شروع به حرکت به بالا می کند (اگر کرکره به بالا حرکت نکرد لازم است تا قبل از تایم دادن ابتدا یک مرتبه تایم بازشو کرکره را تخمین بزنیم)
  • پس از اتمام تایم بالا رفتن کرکره و توقف آن بلافاصله همان دکمه ریموت را فشار دهید.

دکمه LERN : برای پاک کردن حافظه ریسیور یا Reset کردن آن و همچنین تعریف ریموت کنترل به برد کرکره از این دکمه استفاده می شود انجام این مراحل به شرح زیر می باشد.

Reset کردن ریسیور :

  • برای پاک کردن حافظه ریسیور دکمه LERN را به مدت ۱۰ ثانیه فشرده نگه دارید
  • در این زمان LED شروع به چشمک زدن می کند پس از طی زمان (۱۰ ثانیه) LED از حالت چشمک زن به ثابت تغییر وضعیت می دهد به معنی این است که حافظه ریسیور پاک شده است. آموزش نصب کرکره برقی

تعریف کردن ریموت کنترل :

  • دکمه LERN را فشار دهید.
  • بلافاصله دکمه ریموت را فشار دهید (تمامی این مراحل تنها ۲ الی ۴ ثانیه زمان لازم دارد).
  • پس از چشمک زدن LED به معنی تایید کد گرفتن ریموت هر دو دکمه را رها کنید.

ریسیور موتور ساید : ریسیور های موتور ساید نیاز به تنظیم و تایم دهی ندارند و تنها کافیست مانند مرحله LERN کردن موتور توبلار ریموت های این ریسیور را تعریف کنید.

مطالعه بیشتر