بازدید: 151 بازدید

دوربین مداربسته آسانسور

آسانسور ساختمان‌ها یکی از راه‌های دسترسی متداول به طبقات مختلف آن هست و به همین دلیل نصب دوربین مداربسته در داخل آسانسور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وجود سیستم نظارت تصویری در آسانسور علاوه بر نظارت بر محیط داخل آن و کاهش مشکلات احتمالی در این محیط بسته می‌تواند برای نظارت به دسترسی افراد مختلف به طبقات مورداستفاده قرار بگیرد.

استفاده از دوربین مداربسته در آسانسور ساختمان‌های مسکونی ، ادارات ، سازمان‌ها ، هتل‌ها و بیمارستان‌ها می‌تواند امنیت افراد را بالاتر برده و در صورت بروز مشکلات احتمالی برای پیگیری‌های لازم از آن استفاده نمود.

انواع دوربین مداربسته مورداستفاده در آسانسور

نصب دوربین مداربسته و سیستم نظارت تصویری در آسانسور کار زمان‌بر و پیچیده‌ای هست. در این مکان می‌توان از سیستم‌های مداربسته مختلف استفاده نمود.

بسته به نیاز می‌توان از یکی از سیستم‌های مداربسته آنالوگ HD و تحت شبکه استفاده نمود.

بعضی از آسانسورها دارای محلی از پیش طراحی‌شده در کابین برای نصب دوربین مداربسته توکار در کابین می‌باشند. دوربین‌های مداربسته توکار معمولاً در دیواره آسانسور و بالاتر از دکمه‌های طبقات قرار می‌گیرند.

در دوربین‌های مداربسته توکار فقط قسمت لنز دوربین توسط کاربر قابل‌مشاهده هست و از یک پوشش نشکن برای محافظت لنز استفاده می‌شود.

البته حتی اگر در کابین فضایی به‌منظور نصب دوربین‌های مداربسته توکار به‌صورت پیش‌فرض در نظر گرفته نشده باشد باز می‌توان از دوربین مداربسته توکار مخصوص آسانسور به همراه محفظه نگه‌دارنده برای نصب در سقف یا دیواره آسانسور استفاده نمود.

ازجمله دوربین‌های مداربسته دیگری که در آسانسورها استفاده می‌شود ، دوربین مداربسته سه‌گوش مخصوص آسانسور ، دوربین مداربسته دام ، مکعبی و مخفی هست.

البته به این نکته توجه داشته باشید که در صورت استفاده از دوربین‌های مداربسته در دسترس مانند مکعبی به دلیل کوتاه بودن ارتفاع سقف احتمال سرقت یا قطع شدن آن‌ها توسط افراد بیشتر می‌شود.

یکی دیگر از نکاتی که باید در خرید دوربین برای آسانسور به آن دقت نمود استفاده از لنز واید برای پوشش کل فضای آسانسور هست.

روش نصب دوربین مداربسته در آسانسور

در آسانسور می‌توان از روش‌های مختلفی برای نصب دوربین و انتقال تصاویر به دستگاه ذخیره کننده استفاده نمود. به‌طورکلی می‌توان از دو روش کابلی و بیسیم برای انتقال اطلاعات به دستگاه ذخیره کننده یا پخش‌کننده تصاویر استفاده نمود.

برای تأمین انرژی برق موردنیاز دوربین هم می‌توان از برق خود کابین آسانسور استفاده نمود. در ادامه می‌خواهیم شمارا با روش‌های مختلف نصب دوربین در آسانسور آشنا نماییم پس با ما همراه باشید.

نصب دوربین مداربسته در آسانسور توسط کابل

یکی از راه‌های انتقال تصویر در آسانسورها استفاده از کابل هست. بسته به نوع سیستم مداربسته می‌توان از کابل کواکسیال یا شبکه برای انتقال اطلاعات استفاده نمود.

طول کابل انتقال تصویر باید به‌اندازه طول مسیر حرکت آسانسور باشد. می‌توان برای باز و جمع شدن بهتر سیم از سیم‌جمع‌کن هم استفاده نمود.

البته یکی از معایب این روش وجود نویزهایی مانند وجود برق ۳ فاز و نویزهای دیگر در محل عبور کابل‌ها هست که باعث وارد شدن نویز به کابل می‌شود.

بسته به محل قرارگیری دستگاه ضبط کننده تصاویر می‌توان از یکی از روش‌های زیر برای کابل‌کشی دوربین مداربسته در آسانسور استفاده نمود :

۱قرار دادن کابل انتقال تصویر در بالای آسانسوردرصورتی‌که دستگاه ضبط کننده تصاویر در اتاق آسانسور قرار دارد می‌توان کابل را به‌اندازه طول مسیر حرکت آسانسور در نظر گرفته و آن را از اتاق آسانسور به کابین رساند.

بعضی از نصابان در این روش کابل را توسط بست به کابل تراول خود آسانسور متصل می‌کنند.

یکی از معایب این روش کابل‌کشی ، احتمال قطعی و فرسوده‌شدن زودهنگام کابل هست.

۲قرار دادن کابل انتقال تصویر در زیر آسانسور : در این روش مشکلات احتمالی روش پیش به‌شدت کاهش می‌یابد. به دلیل قرار گرفتن سیم در قسمت زیر آسانسور احتمال قطعی و فرسوده‌شدن زودهنگام کابل به‌شدت کاهش می‌یابد.

در این روش کابل به‌اندازه طول مسیر آسانسور در نظر گرفته‌شده و از قسمت کنار آسانسور به سقف آن انتقال پیدا می‌کند و به دوربین متصل می‌شود.

دوربین مداربسته آسانسور
دوربین مداربسته آسانسور

کابل با حرکت رو به بالا از قسمت چاله آسانسور به بالا رفته و هنگام پایین آمدن در آنجا جمع می‌شود.

۳استفاده از تراول کابل آسانسورتراول کابل آسانسور وظیفه انتقال سیگنال‌ها را در آسانسور به عهده‌دارند. این کابل‌ها در دو نوع گرد و فلت تولید می‌شوند. می‌توان از طریق سیم‌های خالی موجود در این کابل برای انتقال تصاویر بدون استفاده از کابل جداگانه استفاده نمود.

دوربین مداربسته آسانسور

نصب دوربین مداربسته در آسانسور توسط فرستنده و گیرنده بیسیم

یکی از راه‌های دیگر انتقال تصویر به دستگاه ضبط تصاویر یا سرور در آسانسور استفاده از فرستند و گیرنده بیسیم ( ترانسمیتر و رسیور ) هست. در این روش دوربین مداربسته توسط کابل به دستگاه فرستنده بیسیم در زیر آسانسور نصب می‌شود.

دستگاه فرستنده سیگنال را به سمت دستگاه گیرنده که در قسمت چاله آسانسور نصب‌شده فرستاده ، سیگنال‌ها از طریق کابل به دستگاه ضبط کننده تصاویر ارسال می‌شوند.

در هنگام خرید این دستگاه‌ها به برند و قدرت فرستنده و گیرنده دقت کافی کنید تا تصاویر شما دچار اشکال نشوند.

نصب دوربین مداربسته شبکه (IP) در آسانسور توسط اتصال بیسیم P2P

یکی از روش‌های دیگر انتقال تصویر استفاده از آنتن یا رادیو وایرلس Point To Point در ساختمان‌هایی با ارتفاع و تعداد طبقات بیشتر هست. در این روش یک رادیو وایرلس در زیر آسانسور نصب‌شده و رادیو دیگر در چاله آسانسور رو به هم و به‌صورت P2P قرار می‌گیرند.

رادیوای که در زیر آسانسور نصب‌شده توسط کابل شبکه به دوربین مداربسته IP متصل شده و رادیوای که در چاله آسانسور قرار دارد از طریق کابل شبکه به دستگاه NVR متصل می‌شود و از این طریق تصاویر به سرور مرکزی انتقال می‌یابد.

استفاده از دوربین مداربسته بیسیم تحت شبکه

یکی از روش‌های دیگر نصب دوربین مداربسته در آسانسور استفاده از دوربین IP باقابلیت wifi هست. این روش می‌تواند در ساختمان‌های کوچک با تعداد طبقات کم مورداستفاده قرار بگیرد.

به دلیل ضعیف بودن فرستنده این نوع دوربین‌ها پیشنهاد می‌شود در صورت نیاز به استفاده از دوربین تحت شبکه بیسیم در ساختمان‌های بزرگ ، از رادیوهای وایرلس برای جلوگیری از مشکلات احتمالی مانند افت سیگنال استفاده شود.

مطالعه بیشتر