بازدید: 136 بازدید

ANPR مخفف عبارت Automatic Number Plate Recognition و به معنی تشخیص خودکار پلاک توسط دوربین مداربسته هست. ANPR یک سیستم نظارتی نرم‌افزاری برای تشخیص و پردازش شماره پلاک خودروها هست. سیستم‌های نظارتی ANPR قابلیت اسکن بیش از ۳۰۰۰ پلاک خودرو در ساعت را توسط دوربین مداربسته دارا می‌باشند. دوربین مداربسته تشخیص  پلاک خودرو یا ANPR

نحوه کار سیستم نظارتی دوربین مداربسته تشخیص  پلاک خودرو یا ANPR

در این سیستم ابتدا تصاویر دریافتی از دوربین مداربسته به‌صورت داده دیجیتال وارد نرم‌افزار شده و توسط آن پردازش می‌گردد. هنگامی‌که یک خودرو به سمت دوربین نزدیک می‌شود نرم‌افزار تعدادی عکس از تصویر (Snapshot) تهیه می‌کند ، وقتی خودرو به‌اندازه کافی به دوربین نزدیک شد که اندازه پلاک برای نرم‌افزار OCR (شناسایی کاراکتر) کافی بود پلاک اسکن شده و شماره آن توسط نرم‌افزار ثبت می‌شود و به کد ASCII تبدیل‌شده و در یک لیست ذخیره می‌شود. این کار برای ۱۰ تا ۱۵ بار تکرار می‌شود و درنهایت پس از تطبیق شماره‌های لیست باهم یک مورد به‌عنوان پلاک خودرو انتخاب و نگهداری می‌شود. این تکرار برای جلوگیری از خطا و بالا رفتن دقت دستگاه انجام می‌شود.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم نظارتی ANPR را همین OCR یا سیستم شناسایی کاراکتر تشکیل می‌دهد که درواقع نرم‌افزاری است که با اسکن و پردازش کردن پیکسل‌های پلاک خودرو آن‌ها را صورت داشتن اندازه موردنیاز تبدیل به یک حرف (Letter) می‌کند. درواقع OCR بعد از مطابقت دادن مجموعه‌ای از پیکسل‌های عکس با یک حرف یا عدد آن‌ها را به‌صورت کد ASCII قابل‌فهم توسط سیستم‌های کامپیوتری تبدیل کرده و در یک فایل برای اهداف بعدی ذخیره می‌کنند.

دقت سیستم ANPR به چه عواملی بستگی دارد ؟

عوامل مختلفی در بالا بردن دقت سیستم‌های ANPR تأثیر دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به مواردی مانند زیر اشاره کرد :

  • کیفیت لنز و دوربین مداربسته مورداستفاده
  • تنظیم دقیق لنز ، میزان نور و روشنایی دوربین
  • تنظیم زاویه دید دوربین مداربسته
  • محل قرارگیری دوربین

کاربرد سیستم ANPR دوربین مداربسته چیست ؟

سیستم نظارتی ANPR به‌منظور تشخیص خودکار پلاک خودرو در اماکن مختلف و اهداف گوناگون مورداستفاده قرار می‌گیرد. نرم‌افزارهای طراحی‌شده برای این سیستم‌ها دارای قابلیت‌های گوناگونی هست و بسته به کاربری محل می‌تواند امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار دهند.

این سیستم‌ها برای کنترل طرح ترافیک ، طرح زوج و فرد ، کنترل ورود و خروج خودروها به پارکینگ اماکن تجاری ، اداری ، عمومی و برای کنترل ترافیک و تخلفات مورداستفاده قرار می‌گیرند.

سیستم ANPR می‌تواند با استفاده از اتصال به سیستم‌های کنترل ورودی مانند راه‌بند ، بولارد و درب بازکن‌ها متصل شده و به وسایل نقلیه مجاز اجازه ورود دهند و یا پلاک آن‌ها را برای مقاصدی در خود ذخیره نمایند.

سیستم ANPR قابلیت ضبط پلاک کشورهای مختلف ازجمله ایران را دارا می‌باشند و نرم‌افزارهای مختلفی توسط شرکت‌ها باقابلیت‌های گوناگون به بازار عرضه‌شده است. ازجمله قابلیت‌های این نرم‌افزارها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • ثبت و ضبط پلاک خودروها
  • قابلیت باز شدن خودکار درب یا راه‌بند برای افراد مجاز یا مهمان‌ها
  • محاسبه هزینه پارک بر اساس زمان توقف خودرو
  • ارائه گزارش‌ها مختلف بر اساس زمان ، تاریخ ، پلاک و …

سیستم‌های نظارتی ANPR در ایران توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نظارتی قابل پیاده‌سازی هست و می‌توانید از آن‌ها برای کنترل ورود و خروج یا هوشمند سازی پارکینگ خود استفاده نمایید.

کاربرد نورافکن مادن قرمز (IR) در سیستم ANPR

سیستم‌های ANPR در صورت کمبود نور قادر به پردازش پلاک خودروها نمی‌باشند. یکی از راه‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شود به کار گرفتن نورافکن مادون‌قرمز هست.

در این روش از خاصیت retro-reflective پلاک خودرو استفاده می‌شود ( پلاک‌ها از صدها گوی بسیار ریز برای منعکس کردن نور ساخته‌شده‌اند که در صورت تابیده شدن نور به پلاک ، نور تابانده شده به سمت منبع نور برمی‌گردد). دوربین مداربسته باید در این روش به گستره تابش مادون‌قرمز تا ۸۵۰ نانومتر حساس بوده و مجهز به فیلتری برای محدود کردن گستره طیف نور مرئی و نورافکن مادون‌قرمز در کنار خود باشد.

نور مادون‌قرمز تابیده‌شده به سمت پلاک پس از برخورد با پلاک توسط خاصیت retro-reflective به سمت دوربین بازمی‌گردد و پس از فیلتر شدن نور مرئی توسط فیلتر مخصوص فقط پلاک خودرو قابل‌مشاهده و ثبت توسط سیستم خواهد بود.

مطالعه بیشتر