بازدید: 139 بازدید

دوربین مداربسته حرارتی به دوربین مداربسته‌ای گفته می‌شود که تصاویر در آن به‌جای نور با استفاده از شکل حرارتی محیط ساخته می‌شود. در ادامه با دوربین مداربسته گرمایی ( Thermal CCTV Camera ) بیشتر آشنا خواهیم شد.

طرز کار :

ازلحاظ ساختار کلی شباهت زیادی به دوربین مداربسته عادی دارد. عملکرد آن‌ها در بسیاری از قسمت‌ها شبیه به هم است.

پرتوهای گرمایی منتشرشده توسط اجسام را دریافت و بر روی چیپ تصویر مخصوص متمرکز می‌کند. چیپ تصویر این دوربین‌ها به‌جای دیود حساس به نور از دیود حساس به پرتوهای حرارتی و گرمایی تشکیل‌شده است. این دیود پس از برخورد پرتو حرارتی با توجه به‌شدت مقداری از ولتاژ را ایجاد می‌نماید که در آخر به اطلاعات دیجیتال یا سیگنال آنالوگ تبدیل می‌شود و می‌توان آن را در نمایشگر مشاهده نمود.

کاربرد :

با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دارند برای کاربری ردیابی و تشخیص استفاده می‌شوند, از این دوربین‌ها برای مکان‌های حساس با امنیت بالا استفاده می‌شود. این دوربین‌ها با دریافت اطلاعات حرارتی محیط اطراف خود نقش ویژه‌ای در افزایش امنیت در این محیط‌ها دارند.

ازجمله کاربردهای دیگر این دوربین‌های مداربسته در مکان‌های نظامی دیده‌بانی و عملیات در شب, هدایت موشک و استفاده در سیستم کنترل آتش‌سوزی هست, در محیط‌ زیست و جنگل بانی برای مشاهده حیوانات وحشی و کنترل آن‌ها, در محیط‌های صنعتی برای دیدن کابل‌های فشاری قوی برق داخلی, کنترل تهیه محصولات و … اشاره کرد.

معایب و مزایا:

مزایا :

  • دوربین مداربسته حرارتی امکان تشخیص خودرو و موجودات زنده را با مسافت بالا فراهم می‌نماید.
  • دوربین مداربسته حرارتی امکان تشخیص خودرو و موجودات زنده را در شرایط نامناسب آب و هوایی ایجاد می‌نماید.
  • دوربین مداربسته حرارتی با استفاده از دریافت اطلاعات حرارتی محیط پیرامون امکان تشخیص موجود زنده و یا روشن بودن خودرو بی‌حرکت را که می‌تواند برای اماکن مهم و خاص مفید باشد را در اختیار ما قرار می‌دهد.

معایب :

  • دوربین مداربسته  کیفیت و رزولوشن تصویری پایین و محدودی دارند و در تشخیص جزئیات تصویر ضعیف می‌باشند. ( نهایت رزولوشن تصویر این دوربین‌ها ۲۸۸*۳۸۴ هست )
  • این دوربین‌ها با توجه به دریافت اطلاعات حرارتی صورت امکان تشخیص هویت را ندارند.
  • دوربین مداربسته حرارتی نسبت به دوربین‌های معمولی گران‌تر می‌باشند.

مطالعه بیشتر