بازدید: 115 بازدید

دوربین مداربسته ضد آب چیست؟

استاندارد ضد آب در طیف وسیعی از محصولات موجود در بازار استفاده می‌شود, که درواقع این استاندارد درجه مقاومت محصول نسبت به نفوذ آب را نشان می‌دهد.

درجه مقاومت محصول نسبت به نفوذ آب توسط استاندارد IP تعیین می‌گردد, که نشان‌دهنده نسبت مقاومت پوشش آن نسبت به نفوذ آب به داخل آن هست. این استاندارد برای دوربین مداربسته از IP65 شروع می‌شود. برای استفاده از دوربین در داخل آب در کاربردهای خاص نیاز به دوربینی با استاندارد IP68 به بالا هست.

دوربین‌های مداربسته ضد آب موجود در بازار معمولاً دارای استاندارد IP66 می‌باشند, این دوربین‌ها را نمی‌توان در آب معلق کرد ولی می‌توان آن‌ها را با آب پرفشار از جهات مختلف شستشو داد . البته دوربین‌های IP67 نیز در بازار موجود می‌باشند که اگر مدت‌زمان موقتی آن‌ها را در آب معلق کرد می‌تواند در برابر نفوذ آب مقاومت کند.

پیشنهاد می‌شود در محیط‌های خارجی که بارندگی زیاد است به IP66 بودن دوربین اکتفا نکرد و از کاور برای محافظت بیشتر از دوربین استفاده نمود.

علاوه بر این کاورهایی برای دوربین مداربسته در بازار موجود می‌باشند که ضد آب بوده و می‌توان از آن‌ها برای افزایش مقاومت دوربین در برابر آب و یا سایر عوامل خارجی استفاده نمود.

تست ضد آب دوربین مداربسته

برای تست ضد آب بودن دوربین مداربسته به نسبت استاندارد IP از قوانین خاص و معینی استفاده می‌شود که هرکدام مراحل و دستورالعمل‌های خاص خود را دارد.

به‌طور مثال برای دوربین‌های مداربسته با استاندارد IP66 پس از پوشاندن قسمت پشت دوربین ( قسمت نصب دوربین به دیوار و … ) آب در با فشارقوی از جهت‌های مختلف به سمت دوربین می‌پاشند و این کار نباید در عملکرد آن خللی ایجاد کند.

پیشنهاد می‌شود درصورتی‌که بودجه شما اجازه می‌دهد حتی در محیط‌های مسقف یا داخلی نیز از دوربین مداربسته با استاندارد IP66 به بالا استفاده نمایید. این دوربین‌ها در برابر عوامل خارجی مانند آب و گردوغبار مقاومت بیشتری داشته و در صورت بروز مشکل در این محل‌ها نیز احتمال خرابی دوربین پایین می‌آید.

علاوه بر آن به دلیل طراحی مقاوم بدنه دوربین در برابر عوامل خارجی ، بدنه این دوربین‌ها از کیفیت به‌مراتب بالاتری نسبت به سایر دوربین‌ها برخوردار می‌باشند و عمر مفید دوربین در محیط‌های مرطوب یا دارای گردوغبار نسبت به دوربین‌های معمولی بیشتر می‌شود.

مطالعه بیشتر