بازدید: 112 بازدید

پیش از بررسی مفهوم رزولوشن  دوربین مداربسته در دوربین های مدار بسته باید ابتدا به تعریف عمومی از رزولوشن بپردازیم.

رزولوشن چیست؟

رزولوشن  دوربین مداربسته یا تفکیک‌پذیری در تعریف عمومی میزان تشخیص جزئیات در تصویر را نشان می‌دهد البته در تعریف تخصصی‌تر رزولوشن عبارت است از تعداد پیسکل های قابل‌تشخیص در تصویر، پس گرچه رزولوشن بالاتر رابطه مستقیمی با جزئیات بیشتر دارد اما الزاماً این نتیجه را به شما نمی‌دهد.

رزولوشن تصویر یکی از مهم‌ترین المان‌های کیفیت تصویر در تجهیزات ویدئویی است تا جایی که معمولاً حتی آن را به‌عنوان واحد کیفیت تصویر معرفی می‌کنند. این اشتباهی است که بادی سعی کنید مرتکب آن نشوید چراکه گذشته از رزولوشن تصویر المان‌های مختلف و مهم دیگری نیز در کیفیت تصویر دوربین‌های مداربسته بااهمیت است.

رزولوشن در دستگاه‌های آنالوگ و دیجیتال

بیشتر شما احتمالاً به‌واسطه تلویزیون یا گوشی همراه خود با واحد تفکیک‌پذیری ویدئویی دیجیتال آشنا هستید; پیکسل یا در فرم رایج‌تر مگا پیکسل نمایان گر تعداد نقاط مستقل و قابل‌تشخیص در تصویر است. این تعریف به نحوی مستقیم و ثابت می‌تواند رزولوشن تصویر دیجیتال را اندازگی‌ای کرده و  نشان دهد و امکان مقایسه تصاویر دیجیتال را فراهم کند.

در نقطه مقابل در دستگاه‌های آنالوگ شکل مستقیمی برای اندازگی‌ای رزولوشن تصویر وجود ندارد. ازاین‌رو برای اندازه‌گیری تفکیک‌پذیری تصویر باید پس از آزمایش تجهیزات، میزان رزولوشن تقریبی آن‌ها مشخص می‌شد. رایج‌ترین واحد تشخیص رزولوشن‌های آنالوگ تیوی لاین است. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این واحد به مطلب تیوی لاین مراجعه کنید.

اهمیت رزولوشن در دستگاه‌های مداربسته

دریافت و ضبط جزئیات تصویر نقش بسیار زیادی در تشخیص فرآیندهای انجام‌شده در تصویر دارد. این فرآیندها ممکن است تشخیص درستی اجرای یک فعالیت، تشخیص صورت یک فرد، پلاک یک خودرو یا … باشد. هرچه رزولوشن تصویر موجود بالاتر باشد شما شانس بیشتری برای تشخیص این جزئیات خواهد داشت که درنهایت مؤثر بودن سیستم امنیتی یا نظارتی را افزایش می‌دهد. درنتیجه رزولوشن تصویر یک رابطه مستقیم و نقشی بسیار مهم در میزان کارایی سیستم مداربسته شما خواهد داشت.

چه رزولوشنی برای من مناسب است؟

در یک نگاه ساده‌تر هرچه تفکیک‌پذیری تصویر بالاتر باشد بهتر است! اما این بالاتر رفتن رزولوشن تصویر می‌تواند تبعاتی نیز داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها افزایش هزینه سیستم مداربسته شماست. درواقع در تعریف دقیق‌تر مناسب‌ترین رزولوشن برای شما کمترین رزولوشنی است که نیاز شمارا برطرف کند. برای اطلاع بیشتر در رابطه با امکان تشخیص جزئیات به مطالب برد تشخیص چهره دوربین مداربسته و برد پلاک خوانی دوربین مداربسته مراجعه کنید.

چرا رزولوشن بیشتر در تصویر من تأثیر نمی‌گذارد؟

رزولوشن تصویر در یک سیستم مداربسته به المان‌های متفاوتی وابسته است. درواقع سیستم مداربسته دارای بخش‌های متفاوتی است که هرکدام می‌تواند بر روی تفکیک‌پذیری قابل‌مشاهده تأثیر بگذارد.

درصورتی‌که هر یک از این بخش‌ها محدودیتی برای رزولوشن تصویر داشته باشد تصویر خروجی نمایش داده‌شده برای شما با رزولوشنی کمتر از مقدار پیش‌بینی‌شده پخش خواهد شد.

ابتدا تصویر در دوربین تشکیل می‌شود پس عامل اول تعیین‌کننده در تفکیک‌پذیری تصویر نهایی، تفکیک‌پذیری دوربین مداربسته است. تصاویر تولیدشده در دوربین سپس توسط یک فنّاوری خاص (آنالوگ یا شبکه) به دستگاه ضبط کننده یا سرور منتقل می‌شود. درصورتی‌که فنّاوری انتقال تصاویر دوربین‌ها محدودیتی برای روزولشن تصویر داشته باشد تفکیک‌پذیری تصویر نهایی کاهش خواهد یافت. همچنین درصورتی‌که خروجی‌های ویدئویی در سرور یا دستگاه ضبط کننده هم محدودیت رزولوشن داشته باشند اتفاقی مشابه رخ می‌دهد. عامل نهایی نیز رزولوشن تصویر نمایشگری است که شما تصاویر را در آن می‌بینید. اگر هر یک از این قسمت‌های محدودیتی در تفکیک‌پذیری تصویر داشته باشند تصویر نهایی نمایش داده‌شده با رزولوشنی کمتر از تفکیک‌پذیری موردنظر شما پخش خواهد شد.

مطالعه بیشتر