بازدید: 286 بازدید

طبق آماری که از شرکت های سازنده دوربین مداربسته و سیستم های نظارت تصویری دستمون اومده، فقط ۱% از مشکلات این سیستم ها به سخت افزار یا ایرادات دستگاه برمیگرده! در واقع ۷۲% تماس هایی که با مرکز خدمات دوربین مداربسته دارن، مربوط به مشکلات انتقال تصویر بدلیل کابل کشی یا سوکت زنی اشتباه بوده یا اشتباهات حین نصب دوربین! از این بین ۲۷% مشکلات شون مربوط به برق و ارتباطات الکتریکی میشه که شامل ولتاژ رسانی نامناسب میشه. می بینید؟! برای عیب یابی دوربین مداربسته خیلی از این ایرادات ریشه در اشتباهات ساده و به ظاهر سطحی دارن.

۵ مشکل رایج پس از نصب دوربین مداربسته

چند نمونه از رایج ترین مشکلات دوربین مداربسته پس از نصب که پیش اومده رو بهتون میگم:

۱- نوارهای سفید و رنگی روی تصویر دوربین مداربسته

کابلهای تصویر از نزدیکی آداپتور یا ترانسهای ولتاژ بالا رد شده واسه همین باعث القای نویز بصورت خط های روان روی تصویر دیده میشن یا حاله ای از تصویر.

راه حل: بهتره قبل از نصب، دوربین رو مجزا تست کنید که مشکلات سخت افزاری نداشته باشه. بعد هم موقع نصب کابلهای انتقال تصویر باید دور از منبع تامین انرژی باشه چون مدارات الکتریکی کنار هم ایجاد نویز میکنن.

 

۲- تابش نور مادون قرمز در دوربین های دید در شب و داشتن تصویری تمام سفید

دوربین های مداربسته اگه با زاویه مناسب یا در محل درست نصب نشده باشن، نور LED های مادون قرمز بازتاب نامناسبی ایجاد می کنن.

راه حل: دوربین باید جایی نصب بشه که اجسام واضح و دور از نور شدید IR قابل تشخیص باشن. و قبل از نصب کامل، اشیا در فاصله یک متری، در نور روز و شب باید بررسی بشن.

۳- نور شدید در تصویر روز

در بعضی محیط ها مثل بانک ها و هتل ها معمولا جلوی در ورودی یا پنجره ها دوربین نصب میکنن که دقیقا تابش نور خورشید هم از همونجاس و این مشکل سازه.

راه حل: در این موارد حتما باید از دوربین هایی با قابلیت های BLC، HLC و WDR استفاده بشه که باوجود تابش نور شدید میتونن تصویر واضحی از محیط ارائه کنن. این ویژگی باعث پوشش طیف متغیر نور به صورت گسترده میشه. این دوربین های مداربسته برای اینکه تصویر واضح و مشخصی داشته باشند، با نورهای مختلف در صحنه ساخته شده اند. یادتون باشه حتما درباره ویژگی WDR، BLC و … بخونید.

 

۴- عدم انتقال انرژی الکتریکی به میزان مناسب

یکی از رایج ترین مشکلات دوربین مداربسته، قطعی یا از کار افتادن سیستم به دلیل ایراد در منبع انرژی الکتریکی آن می باشد. دوربین های مداربسته توان الکتریکی مختلفی دارند که بر اساس ولتاژ مورد نیازشان طبقه بندی می شوند. در برگه مشخصات دوربین های مداربسته به انرژی مورد نیاز و منبع تغذیه دوربین مداربسته اشاره شده است. مثلا دوربین های مداربسته دید در شب تمام وقت به کار خود ادامه می‌دهند. اما گاهی ارتباطشان قطع می‌شود؛ در این موارد معلوم می‌شود که منبع تغذیه توانایی تامین ولتاژ مناسب برای این تعداد دوربین مداربسته را هنگام استفاده از نور مادون قرمز یا IR ندارد. چون انرژی بیشتری لازم است.

راه حل: برای جلوگیری از بروز این مشکل و عیب یابی دوربین مداربسته ، بهتر است از آداپتور یا منبع تامین انرژی با دوبرابر ولتاژ نصب کنید که در این مواقع از منبع اصلی پشتیبانی کنند. البته میزان مسافت هم عامل مهمی در نصب دوربین مداربسته است. یعنی اگر دوربین مداربسته AHD یا TVI/CVI از ۴۵۰ متر کابل پشتیبانی کند، مشکل انتقال انرژی بیشتری هم در بر خواهد داشت. اگر بیشتر از ۲۵۰ متر فاصله داشتید، از ولتاژ AC به جای DC استفاده کنید.

۵- دوربین مداربسته با پوشش نامناسب

دوربین مداربسته هم مثل بقیه دستگاه ها یک سری محدودیت دارد که باید حین استفاده در نظر بگیریم.

راه حل: برای اطمینان از پوشش دهی مناسب دوربین ها در محیط، بایستی ابتدا نقشه دوربین مداربسته و سپس طرح پوشش دهی آن را رسم کنید. که در این صورت فاصله کانونی و زوایای دید در محیط مشخص خواهد شد. بنابراین در مکان های مختلف از انواع لنز دوربین مداربسته با میدان دید کم یا وسیع استفاده می‌کنیم.

تعمیر دی وی آر

تعمیر دستگاه ضبط تصویر و عیب یابی آن :

همانطوری که بیان کردیم برای تعمیر DVR باید در مورد ایرادهای آن اطلاعات خود را بیشتر کنید. زمانی که دستگاه شما به درستی کار نمی کند علت های زیادی دارد که این علت ها به ترتیب زیر می باشد.

  • امکان دارد ورودی پاور به خوبی کار نکند، در این صورت پاور شما مشکل پیدا کرده است.
  • در قسمت جلویی دستگاه صفحه کلیدی وجود دارد که شاید در آن خطا و مشکلی وجود داشته باشد.
  • مادربرد دستگاه امکان دارد دچار مشکل شده باشد، که در این صورت دوربین مداربسته به درستی کار نمی کند.
  • هارد دیسک که روی دوربین مدار بسته وصل شده است امکان دارد دچار مشکل شده باشد. برای حل کردن این مشکل باید آخرین نسخه ای که در سیستم شما وجود دارد ارتقاء پیدا کند.
  • ممکن است که کلید سوئیچ پاور دچار ایراد شده باشد.
  • گاهی اوقات امکان دارد برنامه ارتقاء به اشتباه روی این دستگاه نصب می شود.

به طور کلی تعمیرات دی وی آر و عیب یابی دوربین مداربسته شامل عیب یابی برد اصلی ، مدار تغذیه دی وی آر و برطرف کردن اشکالات خروجی تصویر و صدا میباشد.

اگر راه اندازی دی وی آر  توسط نصاب دوربین مداربسته انجام شده باشه امکان خرابی دستگاه تا حد بسیار زیادی پایین میاد.

مطالعه بیشتر