بازدید: 150 بازدید

قابلیت تشخیص دست‌کاری دوربین مداربسته (Tamper Detection)

قابلیت تشخیص دست‌کاری دوربین مداربسته (Tamper Detection)

Tamper Detection به معنی قابلیت تشخیص دست‌کاری یکی از قابلیت‌های مهم دوربین مداربسته IP می‌باشد که پس از فعال‌سازی این قابلیت در تنظیمات ، هنگامی که فردی قصد دست‌کاری دوربین را داشته باشد به شما هشدار می‌دهد.

هنگامی که دست‌کاری تشخیص داده شود ، مانند وقتی‌که کسی سعی در دست زدن به دوربین مداربسته دارد یا می‌خواهد دید آن را کور نماید ، هشداری برای شما ارسال می شود و شما می توانید با ورود به سیستم مدیریت دوربین خود رویداد مورد نظر را بررسی نمایید.

قابلیت تشخیص دست‌کاری چگونه عمل می‌نماید ؟

قابلیت تشخیص دست‌کاری به دوربین مداربسته این امکان را می‌دهد که هنگامی که ضبط تصاویر تحت تاثیر عوامل خارجی مانند ضربه ، مسدود کردن یا تماس با مشکل مواجه شد به شما هشدار دهد.

این قابلیت به‌ویژه برای مکان‌هایی که دوربین مداربسته می‌تواند مورد حمله فیزیکی قرار گیرد یا دید آن مسدود شود بسیار مفید می‌باشد. سیستم به صورت خودکار پیغام هشداری را برای شما ارسال می کند و سعی در تماس با شما دارد حتی اگر شما در مکان مورد نظر برای نظارت بر رویداد حاضر نباشید.

قابلیت تشخیص دست‌کاری (Tamper Detection) می‌تواند در موارد زیر به شما اطلاع‌رسانی نماید :

  • هنگامی که ضربه‌ای به صورت فیزیکی به دوربین وارد شود یا از جای خود تکان داده شود.
  • کسی سعی در قطع کردن برق دوربین را داشته باشد.
  • برای جلوگیری از ضبط تصاویر با اسپری رنگی به سمت لنز پاشیده شود.
  • اگر چیزی برای پوشش دید دوربین و جلوگیری از نمایش تصویر جلوی آن قرار داده شود.
  • فوکوس دوربین به هر دلیلی با مشکل مواجه شود و تصاویر تار شوند.
قابلیت تشخیص دست‌کاری دوربین مداربسته (Tamper Detection)
قابلیت تشخیص دست‌کاری دوربین مداربسته (Tamper Detection)

هشدارهای قابلیت تشخیص دست‌کاری

همچنین می توان مدت زمانی را برای ارسال هشدار از زمان بروز رویداد توسط Tamper Detection مشخص نمود که از هشدارهای اشتباه جلوگیری شود.

به عنوان مثال هنگامی که یک برگ برای چند ثانیه دید دوربین را با اشکال مواجه کرد و بعد از چند ثانیه مشکل برطرف شد هشداری برای کاربر ارسال نمی شود ، اما اگر با اسپری رنگ دید دوربین برای بیشتر از زمان تعیین‌شده پوشش داده‌شده ، سیستم پیام هشدار را برای کاربر ارسال می کند.

به خاطر داشته باشید که هشدارهایی که توسط قابلیت تشخیص دست‌کاری دوربین برای شما ارسال می شود همیشه مربوط به خرابکاری‌های عمدی یا مجرمانه نمی‌باشد.

ممکن است یک شاخه درخت در هنگام وزش بادبر روی دوربین افتاده باشد یا در اثر وزش باد چیزی بر روی دوربین افتاده باشد و دید آن را مختل کرده باشد یا تابش نور شدید به صورت ناگهانی به سمت لنز تصویر را برای ارسال هشدار تاریک نماید. اما در این موارد هم ارسال هشدار می‌تواند شما را از موضوع آگاه سازد تا اقدامات لازم را برای تعمیرات انجام دهید.

چگونه قابلیت تشخیص دست‌کاری می‌تواند به شما کمک کند ؟

اگر شما قادر به نظارت ۲۴ ساعته بر روی سیستم نظارت تصویری نباشید ، قابلیت تشخیص دست‌کاری می‌تواند هنگامی که رویدادی رخ دهد برای شما هشدار ارسال نماید.

شما می توانید با مشاهده تصاویر دوربین مداربسته از راه دور ، موقعیت به وجود آمده را بررسی نمایید. برای اینکار می توانید از تلفن همراه هوشمند ، تبلت یا کامپیوتر خود استفاده نمایید.

استفاده از این قابلیت در صنایع و مکانهای مختلف

استفاده از این قابلیت در صنایع و مکانهای مختلف بسیار مفید است ، این قابلیت به عنوان مثال برای موارد زیر می‌تواند استفاده شود :

  • به سرعت ماموران امنیتی به دوربین مداربسته آسیب‌دیده در مناطق با نرخ جرم و جنایت بالا فرستاده شوند، که در این مکان‌ها احتمال مسدود کردن دید دوربین به صورت عمدی بسیار بالا می باشد.
  • آگاه کردن ماموران امنیتی مدرسه هنگامی که توپ بسکتبال ، فوتبال یا موارد دیگر بهدوربین مداربسته در فضای باز مشرف ، در زنگ تفریح برخورد می‌کند.
  • اگر شاخه درختان یا موارد دیگر دید دوربین را در طوفان از بین برده باشند می توانید از این موضوع آگاه شوید و اقدامات لازم را انجام دهید.

تنظیمات قابلیت تشخیص دست‌کاری دوربین مداربسته

هنگامی که در حال تنظیم قابلیت تشخیص خرابکاری دوربین مداربسته IP خود می‌باشید باید در نظر داشته باشید که چگونه تنظیمات هشدار سیستم خود را انجام دهید که پاسخگوی نیازهای نظارتی شما باشد :

  • آیا شما می خواهید هشدارها را برای قابلیت تشخیص حرکت (Motion Detection) و تشخیص خرابکاری (Tamper Detection) دریافت کنید؟ این دو قابلیت تجزیه‌وتحلیل ویدئویی ، تصاویر را برای عملیات‌های مختلف جستجو می‌نمایند و باهم تفاوت دارند.
  • آیا می خواهید هشدار برای چند نفر ارسال شود تا مطمئن شوید که کسی از رویداد مورد نظر آگاه می‌شود و به بررسی رویداد مورد نظر می‌پردازد ؟
  • حتی اگر شما یک نگهبان امنیتی برای نظارت بر تصاویر دوربین مداربسته داشته باشید ، آیا باز می خواهید که پیغام هشدار هم در مواقع بروز رویدادها ارسال شود ؟ برای زمان‌هایی که ممکن است نگهبان اتاق مانیتورینگ را برای مدتی ترک نماید. ( برای مثال : سر زدن به قسمت‌های مختلف ساختمان ، باز کردن درب ورودی یا برای بررسی یک مشکل امنیتی در نقطه‌ای دیگر از ساختمان)

این قابلیت در بسیاری از محصولات نظارتی تولیدکنندگان معتبر دوربین مداربسته موجود می‌باشد و شما باید بعد از نصب سیستم نظارت تصویری خود آن را با توجه به نیاز و کاربری خود تنظیم نمایید.

مطالعه بیشتر