بازدید: 164 بازدید

لنز وریفوکال (Varifocal) دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته همان‌طور که در مقالات قبلی هم کامل توضیح داده شد ازنظر مکانیزم کار و قابلیت تنظیم فاصله کانونی به ۲ نوع کلی ثابت و متغیر تقسیم می‌شوند. لنز وریفوکال ( Varifocal ) دوربین مداربسته لنزی است که امکان تغییر فاصله کانونی را در بازه‌ای محدود که بر روی مشخصات آن ذکرشده را به ما می‌دهند. به‌طور مثال لنز وریفوکال ۲٫۸-۱۲ میلی‌متر, یعنی لنز این دوربین ازلحاظ فاصله کانونی از ۲٫۸ میلی‌متر تا ۱۲ میلی‌متر قابل تنظیم شدن می‌باشد. هر چه فاصله کانونی روی مقدار بیشتر باشد عمق دید لنز بیشتر و هرچه کوچک‌تر باشد زاویه دید آن بیشتر می‌شود. درواقع زاویه و عمق دید باهم نسبت عکس‌دارند و بسته به نیاز در این لنزها تنظیم می‌شود.

در این لنزها از ۲ اهرم برای تنظیم فاصله کانونی , وضوح و شفافیت تصویر استفاده می‌شود . یکی از اهرم‌ها مربوط به تنظیم مکان عدسی دوم که فاصله کانونی آن را تغییر می‌دهد و اهرم دیگری برای تغییر مکان عدسی اول نسبت به حسگر تصویر می‌باشد که وضوح و شفافیت تصویر را تغییر می‌دهد و focus تصویر باید به‌صورت دستی انجام شود.

از این لنزها بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که زاویه و عمق دید مناسب به‌طور کامل مشخص نیست و باید فاصله کانونی قابل‌تغییر باشد. لنزهای vari-focal قیمت بالاتری نسبت به لنزهای ثابت ( FIX ) دارند.

مطالعه بیشتر