بازدید: 198 بازدید


وقوع هر نوع شوک الکتریکی اعم از رعدوبرق، نوسانات ولتاژ و یا اختلاف بسیار زیاد در پتانسیل انرژی الکتریکی و… می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری برای تجهیزات دوربین مداربسته به همراه داشته باشد. بنابراین به منظور محافظت از تجهیزات مداربسته خود می‌توانید از انواع محافظ نوسان برق دوربین مداربسته با توجه به نیاز موجود استفاده نمایید.

به طور کلی محافظ ولتاژ یک وظیفه اساسی دارد؛ شناسایی ولتاژ بیش از حد و منحرف کردن الکتریسیته اضافی به سیم متصل به زمین. در ادامه بر برخی از انواع محافظ در تجهیزات مداربسته اشاره می‌کنیم:

دستگاه UPS در دوربین مداربسته

یکی از راه‌های کاهش آسیب‌های احتمالی در هنگام نوسانانت برق استفاده از دستگاه UPS است. وظیفه اصلی دستگاه UPS در واقع ذخیره و نگه‌داری انرژی برق و استفاده از  آن در هنگام قطع برق است. حال این دستگاه دارای ویژگی محافظتی نیز هست. در واقع دستگاه UPS نه تنها امکان محافظت از تجهیزات مداربسته را فراهم می‌کند، بلکه در هنگام قطع برق نیز دوربین‌ها می‌توانند با استفاده از برق ذخیره‌شده در آن به کار خود ادامه دهند.

دستگاه استابلایزر

استابلایزر دستگاهی جهت تنظیم و تثبیت ولتاژ است که در صورت وقوع هر گونه افت و یا نوسان در ولتاژ آن را تشخیص داده و رفع می‌نماید. در واقع عملکرد این دستگاه بدین صورت است که در هنگام وقوع نوسانات برقی، جریان الکتریسیته را از دوربین‌های مداربسته به صورت موقت قطع می‌کند و بعد از یک تاخیر جزئی و رفع مشکل آن را مجددا وصل می‌کند.

مزیت این دستگاه نسبت به سایر انواع محافظ این است  که هنگامی که  در محافظ‌ها جریان برای لحظاتی قطع می‌گردد. بسیاری از دستگاه‌ها ریست شده و از ابتدا کار خود را شروع می‌کنند. مانند دستگاه های ضبط DVR‌ و NVR‌. برای راه‌اندازی مجدد این دستگاه‌ها باید نام کاربر و رمز عبور توسط فرد دوباره وارد گردد و تا زمان حضور شخص در محل ذخیره‌سازی بخشی از تصاویر از دست می رود. در استابلایزر‌ها این مشکلات  وجود ندارند. استابلایزر علاوه بر عمل نوسان گیری و تثبیت‌کنندگی جریان برق، در صورت وقوع نوسان، به وسیله باتری داخلی خود، برق دوربین‌ها را تامین می‌کند.

محافظ نوسان برق کابل تصویر کوآکسیال :

محافظ برق کابل تصویر RG59 یا  BNC قطعه کوچکی است که از تجهیزات مداربسته در برابر ولتاژ بالا یا رعدوبرق محافظت می‌کند. نحوه عملکرد این دستگاه بدین شکل است که به دستگاه ضبط متصل شده و ولتاژ وارده را به زمین انتقال می‌دهد. این قطعه‌ها در نوع تک پورت یا چند پورت توسط شرکت ها تولیدشده و قابل تهیه می‌باشند.محافظ نوسان برق دوربین مداربسته

محافظ نوسان برق دوربین مداربسته

 محافظ نوسان برق اتصال دیتا RS485 در دوربین مداربسته  PTZ

در هنگام استفاده از دوربین های مداربسته گردان یا PTZ که برای دستورات کنترلی از پورت RS485 استفاده می‌کند باید از یک محافظ دیتا در هنگام نوسانات برق مخصوص این پورت استفاده نمایید.

محافظ نوسان برق در دوربین تحت شبکه (IP)

در صورت استفاده از دوربین های تحت شبکه در محل، باید از محافظ نوسان برق مخصوص به دوربین‌های مداربسته تحت شبکه استفاده نمایید. این محافظ‌ها در انواع تک پورت یا چند پورتتولید شده و شکل ظاهری آن‌ها مانند زیر است.محافظ نوسان برق دوربین مداربسته

محافظ نوسان برق دوربین مداربسته

پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از مشکلات احتمالی دیگر مانند نویزهای داخلی دیگر موجود در ساختمان ، از طریق تعبیه یک فیوز جداگانه مستقیما یک کابل جداگانه از کنتور برق به سمت دستگاه UPS بکشید.

در انتها پیشنهاد می‌گردد به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی دیگر با تعبیه یک فیوز به صورت جداگانه مستقیما یک کابل از کنتور برق به دستگاه UPS خود بکشید. همچنین برای دوربین های مداربسته ای که دارای بدنه فلزی هستند از پایه فلزی برای اتصال به یک سطح فلزی در ساختمان استفاده نکنید. اگر اینکار انجام شود ممکن در صورت وقوع نوسانات برق آسیب‌های احتمالی به‌کل سیستم وارد می شود. بنابراین بهتر است همواره از پایه های عایق برای نصب دوربین مداربسته استفاده نمایید. همچنین می توانید از باکس های پلاستیکی در ابعاد مختلف و از جنس PVC استفاده کنید.

مطالعه بیشتر