بازدید: 407 بازدید

دوربین‌هایی که قابلیت پلاک خوانی دارند، ازجمله دوربین های مداربسته حرفه‌ای هستند که با استفاده از یک نرم‌افزار تشخیص پلاک دوربین مداربسته داخلی عمل شناسایی و ضبط پلاک خودروها حتی در هنگام حرکت را انجام می‌دهند. با تجهیز مراکز کنترل ترافیک با دوربین‌های باقابلیت تشخیص پلاک، امکان تجزیه، تحلیل و ضبط پلاک با دقت بالا در هرگونه شرایط سخت ازجمله آب‌وهوای بد، سرعت‌بالای وسایل و مشکلات مربوط به تداخل نور چراغ خودروها میسر می‌گردد.

بسترسازی و تجهیز اماکن با استفاده از این دسته از دوربین های مداربسته قاعدتاً بسیار پیچیده‌تر و تخصصی‌تر از نصب دوربین‌های معمولی است. زیرا این دوربین‌ها قادرند حرکت خودروها را از مسافت‌های دور حتی در سرعت‌های بالا و نور آزاردهنده چراغ آن‌ها ضبط نموده و پلاک آن‌ها را تشخیص دهند.  تمامی اطلاعات خودروها و پلاک با استفاده از پارامترهای زمانی موجود در نرم‌افزار قابل جستجو و دسترسی هستند.

ویژگی‌های دوربین مداربسته پلاک خوان چیست؟

۱٫ رزولوشن تصویر دوربین

اولین و مهم‌ترین خصوصیت در این دوربین‌ها روزولوشن بالا و یا کیفیت تصویر مناسبی است که ارائه می‌دهند. مسلماً همان‌طور که می‌دانید هر چه رزولوشن بالاتر باشد، تصویری واضح‌تر خواهید داشت و قابلیت پلاک خوانی نیز برای بردهای بالاتر فراهم خواهد شد.

۲٫ قابلیت  WDR

ویژگی دیگر دوربین‌های پلاک خوان وجود  قابلیت WDR روی آن‌هاست. مکانیزم WDR تأثیر چشمگیری در جلوگیری از عدم وضوح تصویر در تداخل‌های نوری دارد. به دلیل آنکه معمولاً دوربین‌های پلاک خوان در معرض نور شدید اتومبیل‌ها قرار دارند وجود این قابلیت در دوربین‌های پلاک خوان الزامی و بسیار مهم است.

۳٫ قابلیت دید در شب IR

امکان دید در شب نیز یکی از ویژگی‌های مهم این نوع از دوربین‌هاست. برد دید در شب  باید در حد برد پلاک خوانی دوربین باشد.

تشخیص پلاک در دوربین‌های آنالوگ

اگر دوربین‌های شما از نوع آنالوگ هستند، امکان داشتن تصاویری با  رزولوشن بیشتر از ۷۲۰TVL را نخواهید داشت. رزولوشن ۷۲۰TVL به‌طور تقریبی برابر با ۰٫۵ مگا پیکسل در مقیاس اندازه‌گیری دیجیتال است که رزولوشن واقعاً پایینی است.

بااین‌وجود دوربین‌های آنالوگ باکیفیت، در زاویه دید ۷۵ درجه (با استفاده از لنز رایج ۳٫۶mm) تا فاصله ۳ متری امکان تشخیص پلاک رادارند. برای ارتقا برد پلاک خوانی در دوربین‌های آنالوگ می‌توان از لنزهایی بافاصله کانونی بالاتر استفاده کرد. به‌این‌ترتیب زاویه دید شما کاهش‌یافته اما در عوض عمق دید بیشتری در تصویر خواهید داشت. برای مثال یک لنز ۱۲ میلی‌متری، زاویه دید ۲۵ درجه‌ای دارد اما امکان پلاک خوانی تا برد ۱۰ متر را برای شما فراهم می‌کند.

تشخیص پلاک در دوربین‌های مداربسته تحت شبکه

کیفیت پلاک خوانی در دوربین‌های تحت شبکه با توجه به اینکه رزولوشن‌های بالاتری دارند، به‌مراتب بهتر است. این دوربین‌ها بردهای بالاتری را پوشش می‌دهند. بنابراین استفاده از این دوربین‌ها برای عمل پلاک خوانی توصیه می‌شود. البته باید همان‌طور که می‌دانید، دوربین‌های مداربسته دیجیتال قیمت بالاتری نسبت به دوربین‌های آنالوگ دارند.

کاربردهای دوربین‌های پلاک خوان

  • با استفاده از دوربین‌های مداربسته پلاک خوان می‌توان پارکینگ‌های عمومی را به‌گونه‌ای مدیریت نمود که پرداخت وجه، و یا ورود و خروج خودروها آسان‌تر شده و یا حتی به‌صورت خودکار انجام شود.
  • از دوربین‌های پلاک خوان می‌توان در مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک فرودگاه‌ها ، به جهت اطمینان از این مسئله که تنها وسایل نقلیه مجاز اجازه دسترسی به خطوط تاکسی و یا خطوط حمل‌ونقل عمومی رادارند، استفاده نمود.
  • از این نوع دوربین‌ها می‌توان در مکان‌هایی استفاده نمود که در آن درب‌های ورودی تنها برای وسایل نقلیه مجاز بازشده و پلاک همه خودروهای بازدیدکننده به‌طور خودکار ثبت می‌شوند.
  • این دوربین‌ها می‌توانند عملکرد هشداردهنده داشته باشند و در هنگام ورود وسیله نقلیه غیرمجاز هشدارهای لازم را بدهند.

نقش دستگاه ضبط در تشخیص پلاک خودرو

بالأخص در سیستم‌های آنالوگ، دستگاه ضبط کننده DVR و رزولوشن ضبط آن تأثیر زیادی در عمل پلاک خوانی خواهد داشت. تا جای ممکن بهتر است سعی شود از DVR ای استفاده کنید که تصاویر را در حالت D1 یا WD1 و ۲۵ فریم در ثانیه ضبط می‌کند. درصورتی‌که دستگاه ضبط کننده  کیفیت خوبی نداشته باشد، کیفیت ضبط شما کاهش‌یافته و هزینه صرف شده در خرید دوربین باکیفیت به هدر خواهد رفت.

مطالعه بیشتر