بازدید: 173 بازدید

چیپ تصویر دوربین مداربسته چیست ؟

چیپ تصویر دوربین مداربسته یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دوربین مداربسته در تعیین کیفیت تصویر آن می‌باشد. در این مقاله سعی داریم شمارا با این قسمت از دوربین‌های مداربسته آشنا کنیم.

چگونگی ایجاد تصویر در چیپ تصویر

نور پس از عبور از لنز دوربین مداربسته به سنسور تصویر برخورد می‌کند. چیپ تصویر که از المان‌های ریزی به نام پیکسل تشکیل‌شده , میزان این نور را ثبت می‌کند و به تعداد معینی الکترون تبدیل می‌کند. این الکترون‌ها به ولتاژ تبدیل می‌شوند. در دوربین مداربسته آنالوگ این ولتاژ توسط تقویت‌کننده به سیگنال استاندارد تبدیل‌شده و به سمت خروجی دوربین مداربسته فرستاده می‌شود. اما در دوربین‌های تحت شبکه (IP) این ولتاژ پس از تبدیل به سیگنال توسط یک مبدل آنالوگ به دیجیتال (A/D) به اطلاعات دیجیتال تبدیل می‌شود.

از فنّاوری‌های مهم ساخت چیپ تصویر دوربین‌های مداربسته می‌توان به دو چیپ تصویر CMOS و CCD اشاره کرد.

چگونگی تولید رنگ در چیپ تصویر

چیپ تصویر دوربین‌های مداربسته مقدار و شکل نور تابیده‌شده از لنز را بدون اطلاعات رنگ ثبت می‌نمایند. چیپ های تصویر CCD و CMOS خود دارای قابلیت تشخیص رنگ‌ها نیستند به همین دلیل برای تشخیص رنگ از یک فیلتر رنگ در جلوی چیپ تصویر استفاده می‌شود. معمولاً از دو فیلتر RGB و CMYK برای این منظور استفاده می‌شود.

هرکدام از این فیلترها از یک روش برای ترکیب مکمل رنگ‌ها استفاده می‌کنند که هرکدام نقاط ضعف و قوت خاص خود رادارند. فیلتر رنگ با سیستم CMYK در چیپ های تصویر Interlaced CCD و فیلتر رنگ با سیستم RGB در چیپ های Progressive Scan به کار می‌روند.

چیپ تصویر مگاپیکسل دوربین مداربسته

چیپ تصویر مگاپیکسل برای ایجاد تصویر با رزولوشن بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد که این کیفیت بالا امکان تشخیص جزئیات تصویر را بالا می‌برد. این چیپ ها معمولاً به‌صورت CMOS ساخته می‌شوند.

از دلایل تولید نکردن این چیپ های تصویر به‌صورت CCD می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

تولید چیپ تصویر CCD با رزولوشن بالا علاوه بر هزینه بسیار بالای ساخت , مصرف برق بالایی در حدود ۱۰۰ برابر بیشتر از چیپ CMOS دارد و گرمای تولیدشده در چیپ به‌شدت افزایش می‌یابد به همین دلیل تولید این چیپ ها معمولاً به‌صورت CMOS انجام می‌شود.

چیپ تصویر مگاپیکسل هم‌اندازه با چیپ های تصویر دیگر می‌باشند,اما تعداد دیودهای مورداستفاده در این چیپ ها به‌مراتب بیشتر از چیپ های دیگر می‌باشد به همین دلیل مقدار نور دریافتی توسط هرکدام از این دیودها کمتر می‌باشد و حساسیت کلی این چیپ ها به‌مراتب کمتر است. البته با پیشرفت فنّاوری روزبه‌روز این مشکل در حال کاهش است.

مطالعه بیشتر