بازدید: 226 بازدید

کابل کشی شبکه عبارت است از نصب کابل شبکه بین نود های کاربران، تجهیزات شبکه و سوییچ ها و سایر موارد قرار گرفته در شبکه که دارای پورت شبکه می باشند. پایداری یک شبکه کامپیوتری در قدم اول وابسته به بستر غیر فعال شبکه می باشد. کابل کشی شبکه دارای استاندارد ها و قواعد مخصوص به خود می باشد که اثر خود را در سرعت ارتباط و طول عمر شبکه تا قطع کامل ارتباط به شدت نشان می دهد.

در ادامه نکات مهم در برپایی کابل کشی شبکه استاندارد آورده می شود تا با رعایت آنها از پایداری شبکه خود مطمئن شوید.

آموزش کابل کشی شبکه

کابل کشی جزو خدمات پسیو شبکه می باشد. شبکه شامل قواعد و مراحلی است که در ذیل به آن می پردازیم. در اینجا سعی شده بهترین روش ارایه شود.

تهیه نقشه کابل کشی شبکه

کابل کشی بدون نقشه مانند رانندگی بدون آدرس می باشد. ابتدا باید از محل بازدید و نیاز های کارفرما مشخص شود. سپس مطابق با آن نقشه نود ها کشیده شده و میزان و مسیر کابل ها معلوم گردد. سپس نقشه تهیه شده در اختیار نیروها قرار داده شود تا مطابق آن کابل کشی اجرا شود.

مسیر کابل ها باید در نقشه معلوم باشد. نود ها همگی باید دارای شماره بوده تا نیروهای اجرایی از روی آن، پریز ها و پچ پنل ها را شماره گذاری نمایند. رک ها، سوییچ ها و هر چه نصب می شود نیاز به نقشه آرایش شده دارد. این امر به زیبایی و رفع مشکلات آتی کمک شایانی می کند.

نقشه کابل کشی شبکه

انتخاب مسیر

کابل کشی از هر مسیری امکان پذیر نیست و با توجه به موانع باید مسیری انتخاب گردد تا حداقل فاصله را از رک داشته و زیبایی کار رعایت گردد. در صورت کار در محیط های اداری زیبایی را در اولویت قرار دهید.

نکته فنی مهم در این انتخاب مسیر کابل کشی شبکه باید رعایت کنید این است که از عبور کنار کابل های برق و تجهیزات تولید کننده نویز اجتناب کنید. این نویز سبب اختلال در انتقال اطلاعات می گردد. حداقل فاصله کابل شبکه از کابل برق ۳۰ سانتیمتر می باشد. در صورت اجبار از عبور با فاصله کمتر از کابل های روکش دار FTP استفاده کنید و مسیر کابل را از انواع عایق دار انتخاب نمایید. مسیر کابل برق را از مسیر کابل شبکه جدا نمایید.

انتخاب برند کابل شبکه

مارک های مختلفی از کابل را در بازار میتوان یافت. این کابل را میتوان به سه دسته تقسیم کرد.

کابل های شبکه با برند های رده کیفی تولید متوسط

کابل های شبکه با کیفیت که عموما اروپایی و آمریکایی می باشند.

کابل های فیک Fake یا کپی که در چین تولید شده و برند های صاحب نام روی آن درج میشود. پیشنهاد می گردد به هیچ عنوان سراغ این نوع کابل نروید چون از لحاظ مواد بکار رفته در کابل و نوع ساخت بسیار بی کیفیت بوده و افت سرعت و قطعی ارتباط را در پی خواهد داشت.

نکته: سعی کنید کابل و کیستون و سایر موارد را از یک برند و یا به اصطلاح End to End از یک مارک انتخاب نمایید تا حداکثر هماهنگی بین آنها برقرار شود.

قبل از خرید کابل حتما یک تکه ۹۰ متری را از فروشنده درخواست کرده و خودتان با تستر فلوک تست نمایید تا از کیفیت آن مطمئن شوید.

انتخاب نوع کابل شبکه

کابل شبکه در مدل های مختلف با سرعت های مختلف و انواع روکش تولید می شود. با توجه به نیاز خود و بودجه کابل مورد نظر خود را انتخاب نمایید. این کابل های شبکه در سرعت های ۱۰۰MB تا ۴۰G تولید می شوند.

بستر کابل کشی

یکی از نکات مهم در کابل کشی این است که کابل شبکه نباید در دسترس باشد و دیده شود.در دسترس بودن کابل سبب آسیب زدن به آن بصورت عمدی یا سهوی می گردد. بستری که برای کابل در نظر گرفته میشود شامل انواع مختلفی مانند ترانک و داکت، لوله های فلزی و فلکسی، سینی های فلزی و پلاستیکی و … می باشد.با توجه به محل قرار گرفتن کابل یکی از موارد فوق را انتخاب می نماییم. مثلا روی دیوار های داخل اتاق ها از نصب ترانک یا داکت کشی با توجه به حفظ زیبایی استفاده می شود. در سقف و کف و روی دیوار ها برای تعداد کم کابل از انواع لوله و برای حجم بیشتر از سینی استفاده می شود. انتخاب آن کاملا بستگی به نوع محیط دارد.

مورد دیگر دسترسی آسان و امکان تعویض و یا افزودن احتمالی نود شبکه می باشد. با دیدی به آینده بستر رو طوری انتخاب نمایید که امکان افزایش تعداد کابل را داشته باشد.

در صورت استفاده از کابل برق و شبکه در یک ترانک از جدا کننده استفاده نمایید. در صورت استفاده از لوله، لوله های جداگانه جهت برق و کابل شبکه در نظر بگیرید و بین انها فاصله بیندازید.

کابل کشی شبکه از کف

یکی از روش های کایل کشی شبکه کابل کشی از زیر زمین یا کف می باشد. دو روش در این نوع کابل کشی وجود دارد. استفاده از کف کاذب یا داخل کف ساختمان.

کابل کشی کف ساختمان

بدین منظور در هنگام اجرای کف ساختمان به اندازه ارتفاع سینی عمق قرار می دهیم. در صورت اجرا در ساختان آماده ایتدا کف ساختمان به اندازه کمی بیشتر از ارتفاع سینی تراشیده می شود. سپس سینی ها خوابانده شده و کابل ها در آن قرار داده می شوند. از سینی های فلزی درپوش دارد استفاده نمایید. به فواصل مختلف و در سر پیچ ها هندهول نصب نمایید تا بتوانید به کابل ها دسترسی داشته باشید. در نقاط محل پریز ها فلور باکس نصب شده و پریز ها داخل آن قرار می گیرد.

کابل کشی از کف ساختمان

کابل کشی زیر کف کاذب

در این مدل پس از نصب کف کاذب سینی ها را زیر ان قرار داده و کابل کشی را در آن انجام می دهیم.

کابل زیر کف کاذب
کابل کشی شبکه بالای لدر
ترانک

نحوه نصب کابل شبکه

هنگام کابل کشی دقت نمایید تا هنگام چرخش کابل زاویه بیشتر از ۹۰ درجه به کابل ندهید که موجب افت سرعت خواهد شد. همچنین مراقب له شدگی و پارگی و صدمات احتمالی به کابل شبکه باشید. استفاده از قطعات اتصال در صورت پارگی کابل توصیه نمی شود و ترجیحا کابل را تعویض نمایید.

کابل کشی نباید تحت فشار باشد و باید ازادانه بتوانند حرکت کنند. فشار بر کابل علاوه بر افت سرعت در صورت به تعویض بسیار کار را سخت می نماید. همانطور که ذکر شد کابل های شبکه نباید دیده شوند. به همین منظور در صورت کابل کشی در مسیر هایی که از داکت خارج می شوند از باکس استفاده نمایید.

طول مجاز کابل شبکه

طول مجاز قابل استفاده برای کابل شبکه ۹۰ متر می باشد. به همین منظور در طراحی محل سوییچ ها باید ترجیحا مرکز یا در جایی باشد که طول کابل از این مقدار بیشتر نگردد. در صورت طولانی بودن مسافت از دو یا چند یک استفاده کرده و از آنها تا رک مرکزی کابل های ارتباطی بکشید.

از کشیدن زیاد کابل خودداری نمایید. این امر سبب تغییر نازک شدن سیم داخل کابل و یا نیم قطع شدن آن میگردد که به تبع افت سرعت و قطعی را در پی خواهد داشت.

لیبل گذاری کابل های شبکه

تمامی کابلها باید در ابتدا و انتهای آن با استفاده از نمراتور، لیبل شیشه ای و یا پرینت لیبل شماره گذاری گردد تا پیدا کردن یک کابل به راحتی انجام پذیرد. در جاهایی که حجم بالایی از کابل از کنار هم عبور می کنند در فواصل مختلف روی کابل نیز شماره گذاری می شود. شماره گذاری کابل دارای فرمت مخصوصی می باشد که نشان دهنده نود، شماره پورت پچ پنل، شماره رک، شماره اتاق و موارد اینچنین است که پیدا کردن را بسیار سهل و آسان می نماید.

لیبل گذاری کابل کشی شبکه
لیبل پرینت
نمراتور

کابل کشی شبکه دیتا سنتر و اتاق سرور

کابل کشی در دیتا سنتر بسته به ابعاد مرکز از دو مسیر انجام می گردد. از زیر کف کاذب یا از روی لدر و بالا. با توجه به حجم بالای کابل در طول مسیر کابل شماره گذاری می شود. کابل ها نباید دارای پیچیدگی به هم باشد و به اصطلاح می بایست شانه شوند. هر دوازده کابل به هم بسته شده و از یک طرف رک به سمت پچ پنل مربوط به خود کشیده می شود. تمامی موارد مربوط به استاندارد کابل کشی که در بالا ذکر شد با دقت بسیار بیشتری در این اتاق رعایت می گردد.

بررسی نکات مهم کابل کشی شبکه

کابل کشی شبکه

پس از مطالعه این مقاله شما قادر خواهید بود تا به سئوالات زیر پاسخ دهید :

۱- هنگام کابل کشی شبکه به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟

۲- حداکثر طول کابل شبکه برای یک نود چند متر می باشد؟

۳- چه نکاتی را هنگام تامین تجهیزات شبکه مد نظر قرار دهیم؟

۴- برای جلوگیری از نویز در شبکه ، هنگام کابل کشی به چه نکاتی توجه کنیم؟


توجه به اصول کابل کشی ساخت یافته هنگام کابل کشی شبکه ، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت و طول عمر شبکه خواهد داشت. اگر نصاب شبکه هنگام نصب به استاندارد های کابل کشی ساخت یافته توجه نموده و شبکه را بر اساس آن استانداردها راه اندازی نماید، مدیر شبکه در طول حیات شبکه فوق به راحتی و بدون بروز هیچ مشکی قادر به راهبری، عیب یابی و توسعه احتمالی شبکه خواهد بود. از جمله مهمترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره نمود :

۱- ابتدا با حضور در محل اجرای پروژه، نقشه ساختمان را به همراه جزئیات دقیق آن تهیه نمایید.

۲- با توجه به شرایط فیزیکی محیط نوع بستر شبکه را تعیین نمایید. بطور مثال استفاده از ترانکینگ، داکت، لوله پلی اتیلن، سقف یا کف کاذب، سینی کابل و …

۳- روی نقشه محل قرارگیری کلاینت ها را به دقت ( با توجه به شرایط محیطی مانند چیدمان میزها و … ) مشخص نموده و به تایید کارفرما برسانید.

۴- پس از تهیه لیست تجهیزات پسیو و اکتیو مورد نیاز، سعی کنید تا با توجه به شرایط مالی از مرغوب ترین برند ممکن که پاسخگوی تمامی نیاز های مجموعه مورد نظر است، استفاده نمایید.

۵- همواره سعی کنید تا تمامی تجهیزات پسیو شبکه را از یک برند انتخاب نمایید.

۶- تجهیزات پسیو شبکه را با شرط تست فلوک از فروشنده بخواهید. متاسفانه در بازار امروز به علت شرایط حاکم بر بازار، طیف وسیعی از تجهیزات تقلبی در بازار موجود می باشد بطوری که از لحاظ ظاهر به کالای اصلی بسیار نزدیک بوده  و تشخیص آن نیازمند داشتن تجربه بسیار بالایی است. پس در صورت تجربه نداشتن در این زمینه سعی کنید تا از همراهی یک کارشناس با تجربه بهره مند شوید.

۷- در صورتی که در بستر شبکه مجبور به قرار دادن کابل برق و شبکه در کنار یکدیگر می باشید، حتما از کابل های فویل دار و یا فویل و شیلد دار استفاده نمایید.

۸- با توجه به نزدیک بودن قیمت کابل شبکه cat5  و cat6 ، بهتر است از کابل cat6  در شبکه خود استفاده نموده تا از پهنای باند بالاتر آن بهره مند شوید.

۹- کارکردن با کابل شبکه UTP بسیار ساده تر و اقتصادی تر از کابل های STP می باشد. پس تلاش کنید تا در صورت امکان، طراحی شبکه را به گونه ای انجام دهید که نیازی به استفاده از کابل های STP نباشد.

۱۰- طراحی شبکه را بگونه ای انجام دهید تا علاوه بر نیاز فعلی پروژه، بتوان ۲ تا ۳ نود دیگر را در آینده بدون مشکل به شبکه اضافه نمود.

۱۱- سایز داکت، لوله ، ترانکینگ و هر بستر دیگری را که قرار است کابل شبکه در آن قرار گیرید را بگونه ای در نظر بگیرید تا به کابل های شبکه هیچگونه فشاری وارد نشود و آزادانه در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

۱۲- در صورت استفاده از ترانکینگ، حتما از پارتیشن استفاده کنید تا کابل برق و شبکه را از یکدیگر جدا شده و کابل شبکه تحت تاثیر نویز کابل برق قرار نگیرد.

۱۳ – در صورت استفاده از لوله ، حتما از دو لوله ، یکی برای عبور کابل برق و دیگری برای عبور کابل های شبکه استفاده نمایید. همچنین سعی کنید تا لوله ها کمی از یکدیگر فاصله داشته باشند.

 

۱۴- پس از نصب بستر قرارگیری کابل شبکه ( مثلا داکت یا ترانک ) حال نوبت کابل کشی شبکه می باشد. اولین نکته مهم در این زمان لیبل زدن ابتدا و انتهای کابل شبکه می باشد. این کار به ظاهر ساده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای درک بهتر فرض کنید در شبکه ای ۱۰۰ رشته کابل شبکه وجود دارد که بدون لیبل می باشند. حال می خواهیم نقشه شبکه را ترسیم کنیم و در آن مشخص کینم که هر رشته کابل در چه مکانی قرار دارد. برای این کار باید به ازای اولین رشته کابل ( البته در بدترین حالت ) ۹۹ بار تست انجام دهیم تا سر دیگر کابل شبکه را پیدا کنیم. حال حساب کنید که برای ۹۹ رشته دیگر به چه میزان زمان نیاز خواهیم داشت.

۱۵- همواره سعی کنید تا طراحی شبکه را به گونه ای انجام دهید که خوانایی شبکه ، دسترسی به نود ها و عیب یابی احتمالی، به ساده ترین شکل ممکن صورت پذیرد. به عنوان نمونه اگر تعداد نودهای شبکه زیاد بود علاوه بر لیبل گذاری ، می توان از کابل شبکه با رنگ های مختلف نیز استفاده کرد. همچنین می توان از پچ کورد هایی با رنگ های مختلف کمک گرفت. ( هر رنگ برای یک طبقه یا واحد )

۱۶- دقت کنید تا در حین کابل کشی شبکه ، با شدت کابل شبکه را نکشید و در عوض مسیر حرکت کابل شبکه را به گونه ای آماده سازید که کابل شبکه بدون نیاز به هیچ فشار و کششی در مسیر حرکت کند. علت این همه توجه در این بخش، آن است که نباید سطح مقطع رشته های کابل شبکه تغییر کند. می دانیم که با کشیدن کابل شبکه ، در محل کشش، سطح مقطع رشته سیم های به هم تابیده داخل کابل شبکه کم می شود. پس با تغییر سطح مقطع سیم های کابل شبکه ، مقدار مقاومت سیم به ازای سیگنال ارسالی نیز در محل کشش تغییر خواهد نمود. از طرفی با تغییر سطح مقطع سرعت انتقال اطلاعات یا همان پهنای باند نیز کاهش خواهد یافت.

۱۷ – هنگام کابل کشی شبکه دقت کنید که کابل شبکه دچار شکستگی ، پارگی و گره خوردگی و … نگردد.

۱۸- سعی کنید مکان قرار گیری رک شبکه را به گونه ای تعیین کنید تا نسبت به سایر اجزای شبکه ، در نقطه مرکزی قرار گیرد و در نتیجه کابل کشی در کمترین حد ممکن خود صورت پذیرد. دقت کنید که مسیر عبور کابل های شبکه را به گونه ای طراحی کنید تا طول کابل های شبکه در حداقل ممکن باشد. از طرفی در حالت استاندارد نباید طول کابل شبکه از ۹۰ متر بیشتر شود.

۱۹- برای ارتباط بین طبقات به ازای هر لینک از دو کابل شبکه استفاده کنید. یکی زیر بار و دیگری به عنوان پشتیبان تا در صورت بروز مشکل بتوان به سرعت شبکه را به حالت نرمال بازگردانده و بدون از کار افتادن شبکه به عیب یابی به پردازیم.

۲۰- در رک و اتاق سرور از لامپ کم مصرف و لامپ مهتابی به علت ایجاد نویز استفاده نکنید.

بررسی نکات مهم در کابل کشی شبکه

باتوجه به اصول کابل کشی ساخت یافته هنگام کابل کشی شبکه ، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت و طول عمر شبکه خواهد داشت. اگر نصاب شبکه هنگام نصب به استاندارد های کابل کشی ساخت یافته توجه نموده و شبکه را بر اساس آن استانداردها راه اندازی نماید، مدیر شبکه در طول حیات شبکه فوق به راحتی و بدون بروز هیچ مشکی قادر به راهبری، عیب یابی و توسعه احتمالی شبکه خواهد بود. از جمله مهمترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره نمود .


۱- ابتدا با حضور در محل اجرای پروژه، نقشه ساختمان را به همراه جزئیات دقیق آن تهیه نمایید. نقشه شبکه کابل کشی شبکه

۲- با توجه به شرایط فیزیکی محیط نوع بستر شبکه را تعیین نمایید. بطور مثال استفاده از ترانکینگ، داکت، لوله پلی اتیلن، سقف یا کف کاذب، سینی کابل و …

۳- روی نقشه محل قرارگیری کلاینت ها را به دقت ( با توجه به شرایط محیطی مانند چیدمان میزها و … ) مشخص نموده و به تایید کارفرما برسانید.

۴- پس از تهیه لیست تجهیزات پسیو و اکتیو مورد نیاز، سعی کنید تا با توجه به شرایط مالی از مرغوب ترین برند ممکن که پاسخگوی تمامی نیاز های مجموعه مورد نظر است، استفاده نمایید.

۵- همواره سعی کنید تا تمامی تجهیزات پسیو شبکه را از یک برند انتخاب نمایید.

۶- تجهیزات پسیو شبکه را با شرط تست فلوک از فروشنده بخواهید. متاسفانه در بازار امروز به علت شرایط حاکم بر بازار، طیف وسیعی از تجهیزات تقلبی در بازار موجود می باشد بطوری که از لحاظ ظاهر به کالای اصلی بسیار نزدیک بوده  و تشخیص آن نیازمند داشتن تجربه بسیار بالایی است.

۷- در صورتی که در بستر شبکه مجبور به قرار دادن کابل برق و شبکه در کنار یکدیگر می باشید، حتما از کابل های فویل دار و یا فویل و شیلد دار استفاده نمایید.

کابل کشی شبکه 

۸- با توجه به نزدیک بودن قیمت کابل شبکه cat5  و cat6 ، بهتر است از کابل cat6  در شبکه خود استفاده نموده تا از پهنای باند بالاتر آن بهره مند شوید.

۹- کارکردن با کابل شبکه UTP بسیار ساده تر و اقتصادی تر از کابل های STP می باشد. پس تلاش کنید تا در صورت امکان، طراحی شبکه را به گونه ای انجام دهید که نیازی به استفاده از کابل های STP نباشد.

۱۰- طراحی شبکه را بگونه ای انجام دهید تا علاوه بر نیاز فعلی پروژه، بتوان ۲ تا ۳ نود دیگر را در آینده بدون مشکل به شبکه اضافه نمود.

۱۱- سایز داکت، لوله ، ترانکینگ و هر بستر دیگری را که قرار است کابل شبکه در آن قرار گیرید را بگونه ای در نظر بگیرید تا به کابل های شبکه هیچگونه فشاری وارد نشود و آزادانه در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

۱۲- در صورت استفاده از ترانکینگ، حتما از پارتیشن استفاده کنید تا کابل برق و شبکه را از یکدیگر جدا شده و کابل شبکه تحت تاثیر نویز کابل برق قرار نگیرد.

۱۳ – در صورت استفاده از لوله ، حتما از دو لوله ، یکی برای عبور کابل برق و دیگری برای عبور کابل های شبکه استفاده نمایید. همچنین سعی کنید تا لوله ها کمی از یکدیگر فاصله داشته باشند.

۱۴- پس از نصب بستر قرارگیری کابل شبکه ( مثلا داکت یا ترانک ) حال نوبت کابل کشی شبکه می باشد. اولین نکته مهم در این زمان لیبل زدن ابتدا و انتهای کابل شبکه می باشد. این کار به ظاهر ساده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای درک بهتر فرض کنید در شبکه ای ۱۰۰ رشته کابل شبکه وجود دارد که بدون لیبل می باشند.

حال می خواهیم نقشه شبکه را ترسیم کنیم و در آن مشخص کینم که هر رشته کابل در چه مکانی قرار دارد. برای این کار باید به ازای اولین رشته کابل ( البته در بدترین حالت ) ۹۹ بار تست انجام دهیم تا سر دیگر کابل شبکه را پیدا کنیم. حال حساب کنید که برای ۹۹ رشته دیگر به چه میزان زمان نیاز خواهیم داشت.

کابل کشی شبکه 

۱۵- همواره سعی کنید تا طراحی شبکه را به گونه ای انجام دهید که خوانایی شبکه ، دسترسی به نود ها و عیب یابی احتمالی، به ساده ترین شکل ممکن صورت پذیرد. به عنوان نمونه اگر تعداد نودهای شبکه زیاد بود علاوه بر لیبل گذاری ، می توان از کابل شبکه با رنگ های مختلف نیز استفاده کرد. همچنین می توان از پچ کورد هایی با رنگ های مختلف کمک گرفت. ( هر رنگ برای یک طبقه یا واحد )

۱۶- دقت کنید تا در حین کابل کشی شبکه ، با شدت کابل شبکه را نکشید و در عوض مسیر حرکت کابل شبکه را به گونه ای آماده سازید که کابل شبکه بدون نیاز به هیچ فشار و کششی در مسیر حرکت کند. علت این همه توجه در این بخش، آن است که نباید سطح مقطع رشته های کابل شبکه تغییر کند.

می دانیم که با کشیدن کابل شبکه ، در محل کشش، سطح مقطع رشته سیم های به هم تابیده داخل کابل شبکه کم می شود. پس با تغییر سطح مقطع سیم های کابل شبکه ، مقدار مقاومت سیم به ازای سیگنال ارسالی نیز در محل کشش تغییر خواهد نمود. از طرفی با تغییر سطح مقطع سرعت انتقال اطلاعات یا همان پهنای باند نیز کاهش خواهد یافت.

۱۷ – هنگام کابل کشی شبکه دقت کنید که کابل شبکه دچار شکستگی ، پارگی و گره خوردگی و … نگردد.

۱۸- سعی کنید مکان قرار گیری رک شبکه را به گونه ای تعیین کنید تا نسبت به سایر اجزای شبکه ، در نقطه مرکزی قرار گیرد و در نتیجه کابل کشی در کمترین حد ممکن خود صورت پذیرد.

دقت کنید که مسیر عبور کابل های شبکه را به گونه ای طراحی کنید تا طول کابل های شبکه در حداقل ممکن باشد. از طرفی در حالت استاندارد نباید طول کابل شبکه از ۹۰ متر بیشتر شود.

۱۹- برای ارتباط بین طبقات به ازای هر لینک از دو کابل شبکه استفاده کنید. یکی زیر بار و دیگری به عنوان پشتیبان تا در صورت بروز مشکل بتوان به سرعت شبکه را به حالت نرمال بازگردانده و بدون از کار افتادن شبکه به عیب یابی به پردازیم.

۲۰- در رک و اتاق سرور از لامپ کم مصرف و لامپ مهتابی به علت ایجاد نویز استفاده نکنید.

کابل کشی شبکه
کابل کشی شبکه

فیبر نوری یا کابل شبکه مسی

یکی از سئوالات مهم برای مدیران شبکه آن است که در کدام بخش از شبکه از کابل شبکه مسی و در کدام بخش، از کابل فیبر نوری استفاده شود. یافتن پاسخ این سئوال بسیار مهم، نقش اساسی در طراحی شبکه، برآورد هزینه و مدت زمان اجرا ، انتخاب تجهیزات شبکه مورد نیاز و در نهایت کیفیت شبکه حاصله خواهد داشت.

فرض کنید یکی از مشتریان شما، درخواست نصب و راه‌ اندازی شبکه‌ای در دو ساختمان ۲۰ طبقه با نقشه یکسان که ارتفاع هر طبقه نیز ۳ متر بوده را دارد.

در هر طبقه حدود ۶۰ کلاینت وجود دارد که گروهی با نرم افزار اتوماسیون ادارای، گروهی با نرم افزارهای مهندسی و برخی با نرم افزار های مالی کار می کنند.

نقشه ساختمان به گونه‌ای طراحی شده است که فضای کوچکی برای عبور کابل‌های برق، مخابرات و شبکه اختصاص یافته است.

در این فضا، چندین کابل‌ برق جهت تأمین برق ساختمان نصب گردیده است. فاصله بین دو ساختمان نیز ۱۰۰۰ متر می باشد.

بعد از اعلام نیاز مشتری سؤالات زیر برای کارشناس شبکه مطرح می‌گردد:

۱- آیا برای این پروژه می‌توان بطور کامل از کابل‌های شبکه مسی استفاده نمود؟

۲- آیا بهتر نیست بطور کامل از کابل‌های فیبر نوری استفاده نمود؟

۳- مزایای استفاده از کابل‌های فیبر نوری نسبت به کابل‌‌های شبکه مسی چیست؟

۴- استفاده از کابل‌های فیبر نوری در چه مکان‌هایی مناسب است؟

۵- آیا برای ارتباط بین دو ساختمان می‌توان از رادیو استفاده نمود؟

با توجه به شرایط فیزیکی و محیطی حاکم بر دو ساختمان پروژه و نیاز به وجود یک شبکه پایدار و پرسرعت جهت استفاده مشتری، پروژه مذکور به سه بخش کلی با خصوصیات زیر تقسیم می گردد:

بخش اول: هر طبقه

نکات مهم در هر طبقه که قبل از شروع کار باید مورد توجه و بررسی دقیق قرار گیرند، عبارتند از :

۱- تعداد زیاد کلاینت‌ها.

۲- فاصله کم هر کلاینت تا سوئیچ آن طبقه.

۳- حداکثر پهنای باند مورد نیاز هر کلاینت ۱۰۰۰M می‌باشد.

۴- اکثر کاربران آموزش تخصصی ندیده‌اند.

۵- بالا بودن هزینه تجهیزات فیبر نوری و پشتیبانی از آنها.

بخش دوم: بین طبقات

نکات مهم موجود جهت برقراری ارتباط بین طبقات که باید قبل از شروع کار مورد توجه و بررسی دقیق قرار گیرند، عبارتند از :

۱- فضای محدود برای کابل کشی (عدم امکان استفاده از حجم بالای کابل).

۲- وجود کابل برق و امکان ایجاد نویز و اختلال در شبکه.

۳- ارتفاع هر طبقه ۳ متر بوده و ساختمان نیز ۲۰ طبقه دارد.

بخش سوم: بین دو ساختمان

جهت برقراری ارتباط بین شبکه دو ساختمان، باید به نکات مهم زیر توجه نمود :

۱- فاصله بین دو ساختمان یک کیلومتر می‌باشد.

۲- بین دو ساختمان، ساختمان دیگری وجود ندارد.

۳- امکان حفر زمین و کانال گذاری بین دو ساختمان وجود دارد.کابل کشی شبکه

راه حل قابل استفاده در هر طبقه:

با توجه به تعداد زیاد کلاینت‌ها و بالا بودن هزینه تجهیزات مربوط به فیبر نوری و اینکه کابل‌های شبکه مسی Cat 6 یا Cat 6A نیازهای هر کاربر را بطور کامل پاسخگو می‌باشد (پهنای باند Cat 6 برابر ۱۰۰۰M، و Cat 6A برابر ۱۰G در فاصله حدود ۹۰ متر)، برای هر طبقه استفاده از کابل‌های شبکه مسی مقرون به صرفه می‌باشد.

راه حل قابل استفاده بین طبقات:

با توجه به اینکه رایزر کوچکی در ساختمان وجود دارد، می توان دو حالت برای برقراری ارتباط بین شبکه طبقات در نظر گرفت:

الف) اگر چاه ارت در ساختمان وجود داشته باشد، می توان از کابل‌های مسی ۱۰G به بالا به عنوان Uplink یا Backbone استفاده نمود.

ب) اگر چاه ارت در ساختمان وجود نداشته باشد به علت وجود نویز و EMI، استفاده از کابل‌های فیبر نوری توصیه می‌شود.

راه حل قابل استفاده بین دو ساختمان:

با توجه به اینکه فاصله بین دو ساختمان یک کیلومتر بوده و داده‌های حجیمی بین کلاینت‌ها رد و بدل می‌شود و با توجه به مسافت زیاد و عدم پشتیبانی کابل‌های شبکه مسی از این مسافت، استفاده از کابل‌های فیبر نوری توصیه می‌شود.

البته با توجه به اینکه ساختمان دیگری بین دو ساختمان پروژه وجود ندارد و دو رادیو می‌توانند دید مستقیم به یکدیگر داشته باشند، امکان استفاده از رادیو برای برقراری ارتباط بین دو ساختمان وجود دارد.

ولی رادیوهای با قیمت پایین، پهنای باند کمی را در اختیار قرار می‌دهند که مناسب این پروژه نیست و رادیوهای با پهنای باند بالا، هزینه‌های سنگینی را به پروژه تحمیل می‌نمایند. همچنین شرایط محیطی و جوی نیز در کیفیت برقراری ارتباط رادیو تاثیر بسیاری خواهد داشت.

 

مطالعه بیشتر